Mat som lagar sig själv.
Jag tycker det är skönt ibland med mat som lagar sig själv, som man knappt behöver göra något med. Och ändå ha en god middag.
Har ni några såna recept att dela med er av?
Själv så har jag ett sådant som jag kör ibland när vi ska ha gäster.
Kotlett i ugn
2 deciliter creme fraiche, 3 deciliter grädde, 2 deciliter vitlöks creme fraiche, 2 matskedar soja. Lägg önskat antal kotletter i en ugnsfast form, salta och peppra. Blanda ingredienserna och häll över kotletterna. Ställ in i 200 grader cirka 50-60 minuter.
Det där låter gott!
Sjömansbiff är ganska enkelt. Visst tar det en liten stund att göra iordning potatis, lök och kött men när väl det är fixat kan man ta igen sig en bra stund innan maten är klar. Dessutom är det allt-i-ett och det är ännu bättre!
Kycklingfilé. Skär dem i mindre bitar krydda efter eget tycke. Bryn dem runt om, lägg i en ungsform varvat med till exempel konserverade persikor och blanda grädde, creme fraiche + lite av laget från persikorna och grönsaksbuljong. Gräddas i ugnen tills kycklingen är färdig. Gott och lätt.
Kan göras i förväg och gräddas precis före serveringen.
Oxsvansgryta eller soppa för all del. Har man tiden så lagar det sig själv!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skalar olika rotgrönsaker som till exempel rödbetor, morötter, fänkål och kålrot, lök och delar i mindre bitar. Sedan lägger jag dem i en ugnsform och häller på lite olivolja och salt och peppar. Ibland häller jag på lite buljong så man får lite vätska till en sås.
Detta får sedan gotta sig i ugnen på 200 grader i 1 timme och 20 minuter.
Därefter sänker jag värmen till 175 grader.
Sedan har jag någon fin fiskbit, till exempel torskrygg eller koljafile som jag lägger på grönsakerna. Sätter sen folie över formen. Fisken blir färdig på 10-15 minuter beroende på hur tjocka bitarna /fileerna är.
Biljongen som man får om man tillsatt det kan med fördel kokas upp med en skvätt grädde och lite dill.
#4 Jag gör samma fast med kyckling,
när de är nästan klara smular jag över fetaost eller annan god ost och eventuellt oliver.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
All mat i lergryta lagar sig själv i ugnen 
/Désirée