Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1350 ggr
[YlvaP]
0

Skriv ditt recept

Hej alla. Jag tänkte med denna tråd samla enkla och lättlagade recept som jag och barnen kan tänkas gilla. Så jag har recept på ett och samma ställe när jag vill leta reda på ett recept.

Jag är annars usel på att laga mat här hemma så krångla inte till det med en massa ingredienser.

[ngupa]
0

Vilken bra idé, här kan du ju då också själv kopiera recept från lite varstans här och lägga här i tråden och alla vi andra kan fylla på med nått som vi kommer på.

fast snart funkar väl bokmärkningen hoppas vi Obestämd

[YlvaP]
0

Har aldrig förstått mig på bokmärkningen. Obestämd

[YlvaP]
0

Oj mitt minne är uselt. Läste just om detta recept som lät smarrigt men kommer inte ihåg vem det var som tipsade mig om detta. Skäms

Tacofisk

400 gram Sej
2-3 deciliter Creme Fraiche
1 påse tacokrydda
1 tomat, skivad
½ gul lök, finhackad/riven
Riven ost (kan skippas)

Lägg fisken i en ungsfast form. Blanda creme fraiche med tacokryddan och löken.
Häll creme fraichen över fisken, lägg på tomatskivor och strö över osten om du vill ha det på. Tillaga i mitten av ugnen, 175 grader, 20-30 minuter för upptinad fisk och cirka 40-50 minuter för fryst fisk.

ettlitetalias
0

Hittar inte tråden där jag skrev ner en massa recept åt dig, har den blivit borttagen tro? Skriver några igen då.

Micro-pizza

Mjuka tortilla-bröd
Tomatpure
Pizza-pålägg så som skinka, salami, lök, ost, oregano, skivad tomat, paprika, överbliven köttfärs, annanas osv

Låt barnen komponera sina egna (nyttiga) micropizzor och kör i micron 30-60sekunder - KLART!

Bacon/Korv/annat överblivet kött-wok med makaroner/nudlar/cous cous/ris

1/2 - 1 påse Felix frysta wok-grönsaker
valfritt kött
sås
makaroner/nudlar/cous cous/ris

Stek grönsakerna med köttet
Koka makaronerna eller vad man nu vill ha till
Servera med sås

Sås-förslag:
creme fraice blandat med lite chilisås så att den blir rosa
sweet chilli-sås
philadelphia-ost (gott att blanda ner om man som jag gillar att blanda ihop allt på tallriken)

Tillagning av cous cous:
koka upp ungefär lika mycket vatten som du har cous cous. Lägg cous cousen i en skål eller kastrull, häll över det kokade vattnet och täck med lock. Låt stå tills cous cousen sugt åt sig allt vatten.
Det går också utmärkt att krydda cous cousen. Då blandar du de torra kryddorna med den torra cous cousen innan du häller på vattnet.
Mina personliga favoritkryddningar är bl.a. basilika, vitlök och persilja; grillkrydda och chilli; medelhavsmix, samt torkad svamp, lökpulver och peppar.

Tonfisk-köttfärssås

Gör som vanlig köttfärssås, men ha i tonfisk istället för färs. Krydda lite extra med gröna örter som timjan, oregano eller basilika för extra gott.

Fiskplättar (istället för fiskpinnar)

ca 450g vit fisk
ca 450g potatismos
hackad persilja
1 vispat ägg
Övriga ingredienser som passar bra i:
en liten väldigt finhackad lök
finrivna morötter
finriven broccoli

Ev. ströbröd

Koka eller ungsbaka fisken tills köttet liksom faller isär. Bryt ner i småbitar och blanda med moset, persiljan, ägget, salt och peppar (och om du vill, något av de andra ingredienserna jag föreslog). Forma plättar och låt dem stå i kylen i en timme, eller över natten. Vill du maskera dem som runda fiskpinnar så täck dem i ströbröd. Stek sen tills de är gyllenbruna och genomstekta. Serveras med rodhe island-sås, creme fraiche-sås, eller vad man nu föredrar till fisk/fiskpinnar.

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Det var jag som tipsade om det receptet Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

ettlitetalias
0

Tomatsoppa

Några burkar krossade tomater
2 köttbuljong-tärningar
några klyftor vitlök (beror på hur mycket vitlök ni vill att det ska smaka)
1 hackad gul lök

Övriga ingredienser som passar bra i:
balsamvinäger
bacon
paprika
pumpa/sqash
rökt makrill creme fraiche

Bryn löken och vitlöken. Häll över de krossade tomaterna och buljongtärningarna. Smaka av med salt och peppar (lägg även i lite balsamvinäger, paprikan och pumpan/sqashen om du vill ha det i). När soppan har kokat så att allt är mjukt så är det bara att mixa den slät med en mixerstav. Servera ev. med lite creme fraiche, stekt bacon eller rökt makrill som du rör ner i soppan.

[YlvaP]
0

#5 Ja just det. Tungan ute

ettlitetalias: Tackf ör recepten. Finns säkert något jag kan använda mig av.

ettlitetalias
0

Äggröra

Vispa 2-3 ägg per person
Blanda i en skvätt mjölk eller grädde
Salta och peppra
Rör ner i en stekpanna och rör runt allt tills ägget är kokt.

Servera med t.ex. bacon, korv, tomater, vita bönor i tomatsås eller bara som den är på rostat bröd.

MaMaMade
0

Jag håller på köttfärssås. Gör en jätteladdning "bas": stek köttfärs o blanda med stekt lök. En del taco-kryddar du, en del blandar du med torkade tomater, oliver om det gillas, kanske lite timjan. En del blandar du ner lite chili- o currypulver i. En del fryser du in som den är o blandar med svamp vid tillagningen. Nu har du flera olika "baser" till framtida middagar i frysen. Ta fram o gör antingen tacoröra, sås, låda el kanske limpa av dem. Gör likadant med färs till biff. Gör en jätteladdning "bas", dela upp o smaksätt på olika sätt. Våra favoriter; vitlök o citron, torkade tomater o fetaost, svamp o ädelost.

[YlvaP]
0

Bra tips.

Vosjes
0

Fett men enkelt.

Bacon eller annat griskött
Grädde efter smak och behov
ev en hackad lök
salt och peppar

pasta.

1. Hacka och skär kött och eventuell lök.
Koka upp pasta vatten och sedan pasta efter bruksanvisning.
2. Stek köttet till det är klart
3. Fräs lök ihop med kött tills löken är genomstekt
4. Häll i grädden och rör runt.

Servera hur du vill Tungan ute

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[YlvaP]
0

Låter smarrigt. Skrattande

I helgen skall jag pröva tacofisken. Glömde tomaten men det kanske inte gör något. Tungan ute

Chestnut
0

#12 Funkar utan tomat med eller så kan man ersätta den med paprika Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

ettlitetalias
0

Linsgryta (typ gratis-mat)

1-2 deciliter röda linser
4-5 små potatisar / 2-3 stora potatisar
1-2 morötter
1-2 burkar krossade tomater
köttbuljong
2 vitlöksklyftor
1 lök

Fräs löken och vitlöken i olja. Häll över tomaterna. Lägg i grönsakerna och linserna. Häll på vatten tills det ser lagomt vattnigt ut och ha i köttbuljongen. Salta och peppra. Låt koka tills allt är mjukt och lite av vattnet har avdunstat så att det inte är jättevattnigt, utan mer krämigt.

Macaroni and cauliflower cheese (alla barn som tycker om stuvade makaroner ÄLSKAR den här rätten)

250 gram Makaroner
Ett blomkålshuvud (eller två om de är små)
50 gram Smör
50 gram Mjöl
650 milliliter Mjölk
Ost (ganska mycket riven)

Koka makaronerna och blomkålen, låt dem rinna av och ställ åt sidan.
Smält smöret i en medelstor kastrull och rör ner smöret till en redning. Vispa ner mjölken, lite i taget, och låt koka i 10-15 minuter tills såsen har tjocknat.
Ha ugnen på ganska hög värme.
Ta av redningen från spisen och rör ner hälften av osten, så att det blir en ostsås. Lägg makaronerna och blomkålen i en ugnsform, häll över ostsåsen, och garnerna med mer ost. Ställ i ugnen tills osten bubblar och börjar bli brun i kanterna.
Servera med valfritt kött och sås (om man vill). Ketchup brukar vara populärt hos barnen.

Kött med rotsaker i ugn (perfekt helgmat som både är enkel och billig!)

Kycklingfileer /fläskkotletter /fläskfile /vad det nu finns för billigt kött i affären
Potatis
morötter
lök
palsternacka
(tomat, champinjoner)
vitlök

Hacka upp rotsakerna i pommes-storlek ungefär, och skär löken i klyftor.
Olja en plåt och lägg i rotsakerna. Ringla lite mer olja över dem så att de inte är så torra, krydda med salt och peppar och lite timjan eller rosmarin. In i ugnen, cirka 200 grader cirka 30-45 minuter beroende på tjockleken på rotsakerna.
Stek köttet.
Vill du ha i tomat och champinjoner, så dela dem på mitten och lägg i pannan de sista 10 minutrarna.

Fiskgratäng

Fileer eller block av vit fisk
Sån där sås som redan finns färdig i kyldisken med till exempel svamp eller vad man nu föredrar
Garnering i form av räkor, tomat, ost eller vad man nu gillar

Lägg fisken på bakpapper på en plåt. Häll över såsen och garneringen. In i ungnen tills fisken är kokt. Servera med potatis.

DesK
0

#14 Vilka jättebra recept, dessa kan säkert många ha glädje av! Glad

/Désirée

[YlvaP]
0

Jag har ett paket malet kött i kylskåpet  och jag undrar vad jag kan göra av den? Kan jag göra någon form av wok med den. Har ett paket finus-wok nämligen.

DesK
0

Japp det funkar jättebra att göra wok av malet kött och frysta wokgrönsaker. ha i rejält med dina favoritkryddor och lite extra vatten och låt puttra ihop, så har du vips en bra middag Glad

/Désirée

[YlvaP]
0

Åh vad bra. Skrattande

[snorkan]
0

Kolla gärna in min mat- och bakblogg, http://lollislillakok.blogg.se/. Den är nystartad så alltför många recept finns inte än, men uppdaterar dagligen med både recept och bilder så förhoppningsvis kanske du kan få lite inspiration där! Glad

[YlvaP]
0

Skall kolla in bloggen. Skrattande

HannaM
0

Jag är ju ett stort fan av shepherds pie, jag använder ju inte orginalrecept så jag vet inte om det kan kallas för det men enkelt sagt så är det färssås (inte så lös) som läggs i en ugnsform och toppas med potatismos och sedan gräddas i ugnen. Det blir ungefär så svårt som man gör det. Man kan ju göra det på färs, tomatsås och kryddor och pulvermos som basic och vill man ha lite mer "utmaning" kan man googla fram ett recept och krydda enligt konstens alla regler och göra eget mos.

Min paj med färsfyllning är mums och enkel. Man behöver ett pajskal som är förgräddat. Sedan en fyllning på färs, hackade champinjoner, massvis med persilja, lite senap, lite buljongpulver eller en bit av en tärning och en liten skvätt grädde bara så den inte är torr. Sedan häller man fyllningen i pajskalet och täcker med ost. Gräddas i 225 grader tills osten ser god ut.

Potatismos blir både roligare och godare (tycker jag) om man blandar i morot också. Andra rotsaker fungerar ju såklart också.

Gryta på antingen quornbitar eller tärnade kycklingfileer är mums. Man kan tillexempel göra med kokosmjölk, paprika, chili, lime och minimajs.

[YlvaP]
0

Det var något nytt - morot i potatismos. Skrattande

Jo en kycklinggryta låter gott.

Shepherds pajen lät god den med.

HannaM
0

Morot är kanon i=) Det blir fint orangetonat då. Färg är ju aldrig fel när man äter. Kom bara ihåg att ha moroten i minre bitar än potatisen eller lägg i dom tidigare eftersom det tar längre tid innan morötter blir mosbara än det gör för potatis.

[YlvaP]
0

Okej. Skrattande Dock är jag inte så förtjust i egengjord potatismos. Klarar inte av bitarna i. Och vispar jag för mycket så blir det bara klister. Rynkar på näsan

DesK
0

När jag gör potatismos, så pressar jag potatisen genom purépress, då blir det inga bitar i det Glad

/Désirée

ettlitetalias
0

Och vill man inte ha moroten i moset så blir det jättemumsigt att ha den i färsen också! Jag brukar blanda i ärtor i färsen när jag gör shepards pie också Glad