Marinerad ugnstekt kycklingfile - lchf - recept
2 portioner
2 Bosarpskycklingfile eller majskyckling, dessa smakar mycket mer än den vattensprängda billiga kycklingen och har mer näringsämnen och det är ju gärna dem man vill betala för.
Lägg kycklingen i plastpåse och häll över marinaden som görs av:
1 dl olivolja
1 matsked chilipulver
1 msk lökpulver
1 tesked salt
1 tsk vitpeppar
1/2 tesked svartpeppar grovmalen
1 kryddmått kardemumma
Se till att hela fileerna får marinad på sig överallt. Låt ligga i kyl ett par timmar eller mer.
Förstek eventuellt fileerna så att de får lite färg runt om och lägg dem med skinnsidan upp i en ugnsfast form där du lagt rejäla klickar smör i botten. Stek kycklingen cirka 25-30 minuter. Bosarps och majskyckling är mycket större än "traditionell" och använder man då små fileer kanske det räcker med 20 minuter.
Servera som i detta fallet med broccolimos gjord på kokta broccolibuketter och stjälken i bitar i lättsaltat vatten, mixa med rejält med smör. 250 gram broccoli tycker jag behöver minst 30 gram smör.
Mycket bra recept som också passar för den som är glutenintollerant. Den som vill kan så klart servera potatis till kycklingen, personligen skulle jag dock inte hoppa över broccolimoset, för det är jättegott 
/Désirée
Kyckliing i sig är ju inte särskilt nytt, här är det kryddmixen i marinaden som är jättegod! Kardemumman gör susen tycker jag.
Det är just alla de olika kryddningarna och olika goda tillbehör som gör maten vi äter god och spännande. Jag kan tänka mig att det blir en härlig doft i köket när kycklingen är i ugnen
När det är dags för kyckling här så tänker jag göra efter ditt recept.
/Désirée

Åh vilket gott och enkelt recept!
Här ska lagas ngupa's kyckling så fort jag orkar ta mig till centrum
…om sisådär två veckor
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Spännande, hade ingen aning om att det var fiffel med vanlig kyckling också. Hah, jag är så godtrogen med mat så folk storknar väl på mig 
#5 joooo, det luras om det mesta
, finns det några kronor å tjäna ser man till det, tyvärr. ju mer en kyckling väger ju mer tjänar man ju och är då vikten vatten.
dyrt vatten.
man mörar kycklingen heter det (tror jag), med insprängt vatten. + att de ju fått stress växa ( kraftfoder)och slaktas små. Dessa andra kycklingar är enorma och får leva längre, de tappar inte heller lika mycket i storlek efter tilllagning, givetvis blir de något mindre men inte som de små kycklingarna.
#4 ska bli spännande sedan att höra vad man tyckte om kryddningen. 
Tänkte på en sak till, om man köper bosarp eller majskyckling har de ofta skinnet kvar och då ska ju naturligtvis skinndelen på kycklingen ligga överst, så det blir extra knaprigt och gott. 
edit: jag gjorde en ändring om det i receptet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fungerar fryst broccolli till moset? Eller är det mycket bättre med färsk? :)
Det går bra med fryst broccoli, bara man ser till att få bort alt vattnet när den har tinat.
/Désirée