Recept på pizzasås
Detta är ett enkelt recept på pizzasås som räcker till två fullstora pizzor.
Fyll en halv frukostskål med felix tomat ketchup
½ deciliter tomatpuré (ungefär)
1 matsked olivolja
1 tesked tomatpesto (röd)
Blanda
Svartpeppar
Salt
Oregano
Basilika
Blanda kryddorna väl. Detta recept är med "höftmått" så jag uppskattar enbart mängden men ni kan ju blanda efter egna "höfter". Notera att såsen är inte god förrän den har gräddats på pizzan 

Låter intressant. Hur smakar den på ett ungefär?
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Oj, påminner smått om pan-pizza. Jag gör pizzor med ganska tjocka bottnar men det smakar traditionell pizza tycker jag 
Oj, det var mycket ketchup 
Jag föredrar krossade tomater, tomatpure, vitlök, grönsaksbuljong, peppar som får koka länge. Gärna några små coctailtomater som man krossar i såsen och låter koka med.
#3 jag har gjort pizzasås efter recept men det blir för mycket och den såsen står sig inte långe, speciellt under rötmånaden. Jag ser det som slöseri med att kasta mat så jag kör på mitt recept då jag kan variera mängden efter behov. totalt tror jag att det blir 2-3dl ketchup.
#0 Trevligt att du delar med dig av dina recept!
Men en halv frukostskål bör väl vara ungefär 1 deciliter och det är ju rätt mycket ketchup som Hera säger. För den som tycker om mat som är söt är det nog okej. Jag förstår att denna pizzasås inte ska kokas som Hera föreslår i sin variant, vilket gör din variant mer snabblagad, vilket vi ofta behöver. Kanske skulle det funka med tomatpuré och chilisås i lika delar, ifall man inte vill ha det riktigt så sött. 
/Désirée
#5 du har nog rätt, det kansk blir lite mer än en deciliter. Som sagt, jag kör på en höft när jag gör det 
Jo i min vardag behövs snabblagade maträtter och hemmagjord pizza tar tid så jag föredrar att allt annat till pizzan går fort.
Jag har slutat att köpa ketchup. Jag gör egen (tomat-röra/sås). 
Det går relativt snabbt att göra.
Ketchupen (tomatröran) använder jag även då jag gör "vita bönor i tomatsås".