Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 3796 ggr
MonisN
2

Tips på marinad till lammstek

Jag skulle behöva lite tips på någon enkel marinad till lammstek som jag ska ha i helgen. Någon som har ett bra recept att dela med sig av?Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Vosjes
1

Hur har du tänkt att tillaga lammsteken och vad har du tänkt att ha till?
Jag hade nog själv blandat ihop lite olja, rosmarin, vitlök och eventuellt salt och peppar sedan stoppa in steken i ugnen ihop med lite haricots verts med vitlökstouch. Kanske till och med skära små snitt i köttet och hälla lite marinad och stoppa in lite vitlöksskivor.

Kanske till och med blanda ut marinaden med lite fryst provensalsk örtmix.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MonisN
1

Jag bryner den och stoppar in den i ugnen. Jag ska ha rödvinssås till. Tänkte att jag kunde blanda vinäger, olja, japansk soya, vitlök och andra örtkryddor. Vad tror ni om det? Jag läste ett recept med vinäger och har aldrig provat det i köttmarinad, men det kanske är gott! Balsamvinäger tänkte jag, men tror ni det är bättre rödvinsvinäger så har jag det med!

fridaas
1

#2 Vinäger i köttmarinader är jättegott, jag tycker köttet blir mörare med det i

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

MonisN
0

Tack, då ska jag absolut prova det!

Vosjes
0

Det låter gott! Prova på du bara! Skrattande

DesK
1

Balsamvinäger är jättegott i marinader till kött, så testa att göra så med lammsteken och massor av vitlök och örtkryddor är aldrig fel Flört

OT jag gör då och då surstek som i rhenlandet och i den har jag rödvinsvinäger, så också det funkar bra Glad

/Désirée

MonisN
1

Marinaden jag gjorde blev fantastiskt god och gjorde köttet väldigt mört och fint. Jag blandade:

½ deciliter av vardera: neutral olja (raps), balsamvinäger och Kikkoman soya. Kryddade med torkade franska örter, cirka 2½-3 teskedar och 3 grovhackade stora vitlöksklyftor. Lät köttet ligga i kylen över natten i tät plastpåse där jag pressat ut så mycket luft som möjligt.

Marinaden använde jag i rödvinssåsen, som också den blev lyckad.

Tack för tipsen!

Vosjes
0

Detta ska provas! Glad