Matlust iFokus

Matlust

Etikettermjölmatgrynris
Läst 6346 ggr
MaMaMade
0

Pajdeg med havregryn?

Jag har ont om cash men gott om pajfyllning så det blir till att göra några pajer och stoppa i frysen. Tyvärr sinar det i vetemjölsbyttan, dock finns det gott om havregryn.

Jag tänkte byta ut lite av vetemjölet mot havregryn, men hur mycket vågar jag byta ut? En dubbel sats pajdeg är på 6 deciliter vetemjöl - vad tror ni om 4 deciliter mjöl och 2 deciliter havregryn? Eller vågar jag satsa på 50/50?

DesK
0

Om du har en matberedare som du kan slå sönder havregrynen till (nästan) mjöl så tror jag att det går fint att satsa på 50 /50. Man brukar säga att havremjöl ger lite tyngre och mer smuliga bröd, men när man gör paj spelar det nog ingen roll. Berätta gärna sen hur du gjorde och vilket resultatet blev Glad

/Désirée

MaMaMade
0

Skippade att göra paj i afton för att spara på smöret. Bidde 3 stycken potatisgratänglådor med lite ditt och datt i, mycket lyckat! Men jag ska helt klart testa nästa gång jag ska göra matpaj!

DesK
1

Jag gjorde en matpaj härom dagen och tog ungefär hälften havregryn som jag först slog sönder i matberedaren och sen fyllde jag på med vetemjöl och smör och sist lite vatten. Det blev bra Glad

/Désirée

MaMaMade
0

Var bara det jag väntade på…att någon annan skulle testa först! Flört 

Bra att veta, tackelitack! Kyss

pyromanen
0

Rabarberpaj har jag gjort helt utan mjöl, enbart hvaregryn. Men det är ju en söt paj och ihop med smör och socker blir det nästan havreflarn ju.