Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 22680 ggr
Carin1964
8

Tillbehör till västerbotten paj?

Jag ska ha en middag där jag tänker ha en minivästerbottenpaj med kräfttjärtsröra till förrätt. Nu vill jag ha ett ytterligare tillbehör, dels för att jag vill höja rätten lite och dels för att göra den snyggare helt enkelt. Funderar på om man ska ha ett sötare tillbehör eftersom det är majonnäs i röran. Vad tror ni?

[Tassy]
0

Jag tror på en fräsch sallad till faktiskt. Det tycker jag lyfter pajer massor Glad

DesK
0

Säger som Tassy sallad är ett måste som tillbehör till paj. Vill man ha ett sött inslag kan man ju välja att göra dressingen på balsamvinäger och eventuellt med soltorkade tomater.

/Désirée

Jutte
0

låter jättegott med västerbottenpaj som förrätt

samtidigt verkar det mastigt med kräftstjärtsröra med majonnäs till.

men är säker på att du provat det och tycker det är gott..:)

håller med tdigare inlägg att en grönsallad (finns bra färdiga mixer i påse) blir nog ett lyft..väldigt vackert upplägg kan det bli

jag tycker att förrätten får ju aldrig bli en måltid i sig, dvs mättande..

den ska få en att se fram emot resten av måltiden

jag älskar västerbottenost (och arbetat kort period i Burträsk där osten tillverkas), låter väldigt gott med små pajer

men

kräftstjärtröra låter gott, men om majonnäs i röran..kanske huvudrätten ska vara av lättare slag?

min fantasi av en portion västerbottenostpaj:

en grönsallad (mix från påse) med stekt skogsvamp!

och/eller stekt basturökt fläsk.

eller helt simpelt på en bädd av mixad sallad , och lingon

men hur mycket man ska lägga till en förrätt beror mycket på hur huvudrätten ser ut.

blev sugen på ost nu…

tyvärr ingen västerbotten i kylen

men väl en cheddar..smaskensTungan ute

HannaM
0

Avokado tycker jag fungerar till skaldjur

Carin1964
0

Tack för alla svar. Känner dock inte för sallad till, svårt att få det att se elegant upplagt ut tycker jag. Jag tror inte det blir en mastig rätt även om det är majonnäs i röran, det blir ju bara en liten klick, ungefär en matsedk och pajen är liten, gjord i mazarinform. Vad tror ni om halloncoulis eller balsamicomarinerade hallon. Jag tror jag ska prova något sådant. Ska testa rätten igen om någon vecka.

Carin1964
0

Har surfat runt lite nu och har bestämt mig för att göra en reducerad hallonbalsamico som jag ska prova med att marinera hallon i. Hoppas det tillför rätten något i smak och tror också att det kan se lite trevligt ut. När det gäller kräftstjärtsröran förresten så är det 1 del majonnäs och två delar creme fraich, så det är inte bara majonnäs liksom.

Ett alternativ som jag ofta haft är att dekorera minipajen med creme fraich, stenbitsrom, rödlök, dill och citron, men jag är lite trött på den kombinationen och det är väldigt många gäster på den här middagen (90 pers)så jag vill ha något som är lite lättare att lägga upp.