Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1119 ggr
Martin
0

Micromatlåda god även efter frysning?

I ett försök att inte bara köpa färdigmat ute när jag jobbar, så har jag börjat att ta med mig mat till jobbet (i alla fall ibland).

Problemet tycker jag är att när man värmer mat i micro (enda värmemöjligheten på jobb är micro, vi har ingen spis) så blir mycket kött ganska torrt och tråkigt och man äter det mest för att man måste. Inte för att det är lika gott som när det är nystekt. Någon som har tips på hur man kan lösa detta?

Någon som har tips överlag på middagar som blir goda att värma i micron dagen efter? Tas tacksamt emot!

mvh Martin

Heda
0

Jag håller med,tycker inte alls om att ta med fryst mat till jobbet.

Maten blir smaklös/:

Försöker därför alltid att få över mat varje dag som jag kan ta med till jobbet,då slipper man frysa in;D..

Men tyvärr har jag själv inga tips.

Karmatarerskanise
0

Bäst är väl att inte göra köttet genomstekt då man steker det, då blir det färdigt i micron och kanske mindre torrt.

Martin
0

#2 Det kan förståss vara ett alternativt… Kanske man skulle testa. Tack för tipset!

#1 Tycker problemet med torrt kött uppstår oavsett om det är fryst eller inte, även om jag nu råkade fråga om just fryst mat :o)

mvh Martin

Anne
0

Grytor brukar ju generellt bli väldigt bra dagen efter, och klarar absolut att frysas. Nackdelen är att man tröttnar fort, tycker jag.

Martin
0

#4 Jo, grytor och soppor funkar ju bra, även om man fyller ut en soppa med lite korvslantar eller liknande brukar det bli bra.

Får väl ta ett extrakik på lite dylika recept för att bredda mitt sortiment kanske…

mvh Martin

Anne
0

Marnyman, jag har en hel del sånt på min blogg! (Länkar till de engelska inläggen, det finns länkar till svenska recepten längst ner.)

Vildsvinsgryta

Supergod chili

Slow-cooked meat - jättegod sås till pasta

Lammgryta

Gulasch

Martin
0

Tack, och engelska tror jag funkar bra om det nu inte är en massa fackuttryck, men det löser sig nog (och annars tjuvkikar jag på de svenska) :o)

mvh Martin