Fylla upp frys
Älskar att laga mat och baka men nu behöver jag lite hjälp av er
Min ena syster ska ha barn i november och är ensamstående med två barn sen innan, 7 och 2 år gamla, och blir bebisen lik sina syskon så kommer det att finnas ont om tid för att laga mat och så vidare. Så jag tänkte göra en massa matlådor till henne så att hon bara behöver värma upp det alternativt bara koka potatis eller pasta eller så då till det.
Lasagne har jag tankarna på redan.
Ge mig bra recept som är bra att frysa in.

Grytor av alla de slag och gratänger .
//Sylvia
Matbröd är toppen att ha i frysen 
Alla sorters grytor är också bra, du skulle kunna göra en stor laddning basgryta som din syster sedan själv enkelt kan variera med olika rotsaker och tillbehör.
Likadant med köttfärssås om du gör en stor laddning med köttfärssås så kan din syster sedan göra det hon känner för av den - koka pasta till, göra moussaka, göra lasagne och så vidare.
Piroger med köttfärsfyllning kanske också uppskattas.
Någon stek uppskivad och packad i lagom portionsförpackningar kan också enkelt varieras på flera sätt och tinar snabbt i rumstemperatur.
Tänk på att om du fryser exempelvis köttfärssås (eller färsk köttfärs) så gör platta paket av det, då tinar de jämnare och mycket fortare. Jag gör alltid platta paket av köttfärsen och om jag har glömt att tina paketet i kylen så går det att lägga direkt i stekpannan och vända och bryna. 
Glöm inte att göra en lista på vad du lägger i din syster frys, så att hon utan att rota i frysen kan se vad hon har där 
/Désirée
Pajer är bra eftersom de är en färdig rätt i sig. Jag rekommenderar pajer utan äggstanning eftersom den blir så vattning efter att ha frysts, tycker jag. Västerbottenpaj, kycklingpaj och köttfärspaj är goda pajer utan äggstanning.
Mvh
Åsa
Chili con Carne. då behöver man varken ris, pasta eller potatis till.
Vill bara påpeka vilken underbar syster du måste vara
/Maria

Pizzor med olika fyllningar, både nyttigt, uppskattat av barn i alla åldrar och lätt att tina!