Övergång till vegetarisk kost
Jag är på övergången till vegetarian (äntligen) men behöver alla tips och råd som finns, till exempel vad man bör tänka på rent näringsmässigt.
Gärna även många recept som är vegetariska, och även veganska. 
Är du "bara" vegetarian så är det ingen fara för brister så länge du äter varierat.
Att verkligen se till att man får i sig proteiner i form av bönor med mera. Det var något jag missade när jag var vegetarian under en period och det hela slutade i att jag hade rejäl näringsbrist. Då var det inte så vanligt med bönor, tofu och allt sådant så det kanske inte är lika problematiskt nu.

Är inga problem att vara vegan till exempel, bara man äter varierat, nån sojaprodukt varje dag, tar B12 vitaminer.
Låna böcker på bibblan och läs! Då kan du kopiera dom recept och tips du vill ha. Det finns ju massor av recept på olika sidor på internet också, till exempel www.vegan.nu och djurens rätts hemsida. Så det finns mycket!
Det man behöver tänka på är ju att INTE bara TA BORT utan att BYTA UT till annat! Kött mot linser, bönor, tofu eller nåt annat som innehåller protein. När jag blev veggie, så tog jag först bara bort och det är ju inte bra. Utan man måste komma ihåg att BYTA UT.
LYCKA TILL! DU ÄR PÅ RÄTT VÄG! 

Jag har varit vegetarian i över 12 år nu. Nuför tiden är det plättlätt att vara vegetarian då det finns så mycket hel och halvfabrikat som gör det lätt att inte slarva om man ofta har bråttom med middagen eller ont om tid. Jag hittar många recept på vegomums.com.
Länkarna som låg här tidigare är borttagna då de inte fungerar längre/Loucar

Men vilka bra länkar!
Javisst är det så oändligt mycket enklare nuförtiden att bli vegis, när jag började (stenåldern) så fick man vara nöjd med knäckebröd, rivna morötter och mjölk till skollunch typ… Fast på gymnasiet var det bättre.
På livsmedelsverkets hemsida så finns en del tips också.
Falafel är (kikärtsbiffar) är jättegott
Recept

Det du ska tänka på är järn. Något som kan vara svårt. Finns mycket i spenat bla. Jag äter i och för sig MittVal vegetarian. Mest bara för säkerhets skull. Tänk också på att det är bra att äta någon citrusfrukt i samband med mat eftersom det hjälper kroppen att ta upp järn.
Jag har varit vegetarian i 1½ år nu och det har funkat bra för mig!