Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfärskorv
Läst 5255 ggr
DesK
0

Hemgjord kokkorv - Recept

500 gram fläskkött eller fläskfärs
300 gram späck
200 gram rimmat fläsk
1 finhackad gul lök
2-4 vitlöksklyftor
salt
svartpeppar
timjan
fjälster
4-6 deciliter vatten

Blötlägg fjälstren i minst en timme. Spola igenom dem med vatten.
Mal köttet tillsammans med löken.
Arbeta smeten väl i assistent och blanda ner alla kryddor.
Tillsätt vattnet efter hand så att smeten blir halvrinnande.
Stek ett smakprov för att kolla kryddningen. Krydda mer vid behov. Korven ska vara välkryddad.
Trä upp fjälster på korvhornet till köttkvarnen.
Stoppa smeten löst i fjälstret, men se till att inga luftbubblor bildas.
Knyt av i lagom stora korvar med bomullssnöre.
Packa och frys korven rå.
Tina den sakta gärna i kylen över natten.
Stick ett antal hål med steknål i korven.
Sjud sakta i cirka 30 minuter.

Fjälster kan man beställa i butiker som har manuell charkdisk.
Om du inte har assistent med köttkvarn eller inte kan få tag på fjälster kan du rulla in smeten i plastfolie och knyta med bomullssnöre i vardera änden. Eventuellt bör då smeten vara lite fastare.

/Désirée

zissi
0

Tack för receptet Désirée Glad

Finns späck att köpa nu för tiden? Kan man kanske ta 300 g extra fläskfärs i stället?

Har du någon aning om hur mycket salt, svartpeppar och timjan du brukar ta? Jag tycker det är så svårt första gången jag gör ett recept att veta om det är 1 kryddmått, 1 tesked eller 1 matsked som är mest rimligt.

DesK
0

Man kan beställa späck i större livsmedelsbutiker. Annars funkar det att använda stekfläsk. Att använda fläskfärs istället för späck funkar nog inte så bra då denna är för mager.

Kryddmängden är ju en smaksak men kanske kan 1 matsked salt, 1 tesked svartpeppar och lika mycket timjan vara en vägledning. VIKTIGT är dock att provsteka och provsmaka en bit av färsen!

/Désirée

zissi
0

Menar du rimmat stekfläsk eller färskt?

Vad smart av dig av provsteka och provsmaka. Jag har nämligen lite svårt att smaka på rå köttfärssmet som en del kan, men det här var ju en mycket bättre lösning.

Tusen tack Skrattande

DesK
0

Man kan nog ta vilket som, bara man anpassar saltmängden.
Att provsteka är ett måste här och en liten genväg är att köra en klick i micron Glad

/Désirée

zissi
0

HEMGJORD KÖTTKORV

2 kilo fläskfärs

1 kilo nötfärs

1 kilo nästan kokt potatis (kokas kvällen innan) + 2 stycken

1 liter mjölk

5½ matskedar salt

3 teskedar vitpeppar

1 tesked kryddpeppar

1 tesked kryddnejlika

1 tesked ingefära

1 tesked grovmalen svartpeppar

1 paket krokfjälster

Koka potatisen 1 kilo (+ två extra att köra ur korvhornet med) kvällen före så den är riktigt kall. Riv eller pressa potatisen och blanda sedan alla ingredienser i assistenten till en slät smet.

Det var en väldans stor sats fick jag se Förvånad. Det är min systers recept. Hon har tagit det från någon gammal kokbok och sedan justerat lite efter deras smak. Vi får den stora äran att smaka på den goda korven varje julafton Glad

DesK
0

Det låter som en klassisk julkorv Glad Tungan ute

Om man inte vill göra så mycket korv kan man ju lätt halvera satsen.

/Désirée