Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 9899 ggr
Maria
0

Vad åt vi på 70-talet?

Vad jag minns (bodde hemma tills 1980) är mer kalasmaten som i mitt hem bestod av rostbiff med potatissallad (köpesallad) Inkokt lax med någon "färdigköpt sås".

Sedan ska vi inte förglömma snittar. De klassiska tre. Kavring med grönmögelost och oliven på toppen, skinkan med legymsallad och vindruvan, och räksnitten med majonäs citron och dillvippan.

Smörgåstårta (köpt) var också populärt.

/Maria

Loucar
0

Rostbiffen minns jag också men vi åt skysås och hasselbackpotatis till.

Petit Choux som Signemo nämnde i en annan tråd med räk och musselfyllning.

Fondue

Marängswiss, Glass med kolasås, Glace au four och Peach Melba

Snittar minns jag också med räkor och svart caviar eller ostkuber med en oliv

Paella

Sedan minns jag en sort kex som var rätt stora och runda som man kunde bryta på mitten till halvor de var lite söta i smaken.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Maria
0

Haha, eftersom mina föräldrar var lite trögstartade så blev det aldrig någon fondue men Petit Choux däremot minns jag.

Glaas au foure åt man hos andra. Däremot gjorde mamma varma päronhalvor (burk igen) i ugnen med smält After eight.

/Maria

Loucar
0

Du verkar ha haft en burkmamma bumblebooFlört.

Jag är nog grymt bortskämd med hemlagad mat och fräscha råvaror även om man inte tänkte så på den tiden när man tvingades rensa ogräs o annat.

Hälsningar

Louise

Maria
0

Haha, ja det kan man säga. Trots det så är både min bror och jag väldigt matlagningsintresserade.

Det har blivit några upplevelser genom åren där man fått äta "riktigt hemmalagat" för första gången.

/Maria

Loucar
0

Nu är väl inte det mat precis men jag o en kompis älskade att käka fingermariekex med kaviar och ost på.

Hälsningar

Louise

Maria
0

#5 När du pratar Mariekex så minns jag att mamma köpte några tunna runda chokladflarn som passade precis på kexet. Mumsigt med smör emellan.

En tandläkare sa till mig att barn från 60-talet har ofta mycket hål i sina tänder för alla mammor trodde det var sååå nyttigt med Mariekex och russin. Det la sig som klister runt tändernaFlört

/Maria

Loucar
0

Aha det är mamma jag har o tacka för det Flört.

Min kompis la sirap emellan mariekexen också och la i frysen en stund men det gilla jag aldrig.

Hälsningar

Louise

Maria
0

Vilka uppfinningarFlört

/Maria

Loucar
0

Finns säkert fler fina uppfinningar som jag ser fram emot att få höra om. Glad

Hälsningar

Louise

Bergspuman
0

Hos oss var det mycket entrecote med ugnsstekt potatis, eller pommes frites. Före det ofta en räkcocktail. Mamma skaffade kolonilott i slutet av 70-talet och då blev det mkt färska grönsaker. T ex gjorde hon ofta en röra på tomater, gröna bönor o lök, jättegott.

Naturligtvis blev det utländsk mat också. Coq au Vin och Osso Buco var vardagsmat hemma hos mig.

Några husmanskosträtter som förekom var äggakaka med fläsk, får i kål och kåldolmar.

Bullar o kex förekom nästan aldrig, min mamma var aldrig nån fikatyp. Att fika med kaffebröd tillägnade jag mig först som vuxen :-). Däremot blev det ofta smarriga efterrätter, marängsviss som nån nämnde, Glace au Four, och Pavlova. Ibland nån paj. Fast jag gillade aldrig hennes hallon- o röda vinbärspaj eller rabarberpajen, tyckte de var sura mest.

Maria
0

#10 Wow, säger jag baraTungan ute

/Maria

Bergspuman
0

#11 Vad är wow…?

Maria
0

#12 Uttalas wåu eller nåt åt engelska tillFlört och så ska man låta imponerad när man säger det.

/Maria

Bergspuman
0

#13 Ha ha ha!

Skrattande

Loucar
0

Lergrytan var väl väldigt poppis på 70-talet också eller var det 80-talet kanske?

Hälsningar

Louise

Maria
0

Min inhandlades på 80-talet

/Maria

Hausswolff
0

Lergryta växte jag upp med, och använder fortfarande flitigt.

Jag minns också att allt med ananas i fick prefixet "Hawaii-", t.ex. Hawaiikassler. Att man åt ugnsstekta After Eight-päron och persikohalvor med grädde till dessert. Eller fruktcoctail och glass. Ingen Pannacotta där inte. Möjligen kunde man briljera med den avancerade Clace au fouren.

Och porterstek, fäskfilégryta med banan och curry, Flygande Jacob… Och leverbiff…

*minns*

Loucar
0

Oh nu fick jag en flashback även om det inte var något jag tyckte var gott det var när mamma stekte lever, bacon och risRynkar på näsan

Hälsningar

Louise

Loucar
0

Hausswolff Hawaii-perioden var väl mer på 80-talet eller är det jag som minns helt galet?

Hälsningar

Louise

Hausswolff
0

#19 Vi fick det hos vår dagmamma, minns jag och där var jag till -79. Hon var kanske världens trendsetter! Flört

Loucar
0

Kan vara så, nu har vi startat en 80-talstråd som du önskade HausswolffGlad

Hälsningar

Louise

Maria
0

För mig är det lite svårt att sortera dessa årtionden för som jag berättat så var min mamma väldigt sen att snappa upp saker om hon nu överhuvudtaget gjorde det så mina matminnen blir lite förskjutna så att säga. Det som andra åt på 60- talet åt jag förmodligen inte förrän på 70- talet.

1980 flyttade jag i alla fall hemifrån och fick börja laga mat själv.

/Maria

Maria
0

70-tal är också för mig Skogaholms sötlimpa med hushållsost eller kaviar som pålägg. Gärna doppa mackorna i O´boy.

/Maria

Hoppfull
0

Vilken kul diskussion! Glad

Tyvärr kommer jag nog från en extremt tråkig matfamilj… jag är uppvuxen på egenfiskad fjällröding (visst det kan ju verka lyxigt men inte när man äter det flera ggr/vecka året om), eget kalvkött, älgkött, egenodlad mandelpotatis och egna morötter. Vi hade även egen mjölk och grädde med förstås.

Min mamma gjorde allt själv, buljong, saft, sylt osv och vi handlade i stort sett ingen mat förutom "limpa" och falukorv.

Så jag längtade under min uppväxt efter mat som kyckling och fiskpinnar Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Maria
0

#24 Idag kan man ju tycka din barndomsmat var helt ljuvlig om man jämför med mina burkar  fast då tänker man ju helt annorlunda och gräset är ju alltid grönare…..Flört

/Maria

Hoppfull
0

#25 Javisst! Glad Idag är jag lycklig över att jag är uppvuxen på den renaste och bästa mat man kan tänka sig! Skogen, marken och sjöarnas guld tillsammans med kalvkött som man nog kan kalla ekologiskt.

Men då minns jag hur jag sörjde att vi inte fick lättmjölk och fiskpinnar med pulvermos när jag satt där med älgsteken eller kalvfilén och gnällde Skäms

Maria
0

#26 Barn är roliga.

Jag gnällde visserligen inte för jag visste inte att det fanns annan mat.

/Maria

Hoppfull
0

#27 Ja det var väl lite att  jag kände att vi var så omoderna… hemma hos mina kompisar fick jag pommes frites, potatiskroketter och grillad kyckling mm… och hemma var det gryta på gryta med älg och kalv med kokt potatis, ganska trist husmanskost och en mamma som avskydde pasta.

Skrattande

Maria
0

#28 Vilka ryggsäckar vi har att bära…Obestämd

/Maria

Hoppfull
0

Hahahaha! Glad (jag utgick ifrån att det var ett skämt?)

Maria
0

Det var detFlört

/Maria

Hoppfull
0

Glad

Loucar
0

Hamburgerhaken som Clock började väl också poppa upp just på 70-talet.

Hälsningar

Louise

Basset1
0

Var tog dom vägen Clock ? köpte Mc donalds upp dom eller ?

Johan

Medarbetare på matlust

Maria
0

Clock tyckte jag om (där fick man röka inne efter att McDonalds hade infört rökförbudSkäms)

/Maria

Loucar
0

Eh Bumbleboo är inte du Sajtvärd på hälsa ska man röka dåFlört.

Här kommer ett bidrag till er kålälskare och som jag hittade i en receptfolder från 70-talet

Brunkål med fläsk

6 personer

2 kilo vitkål

3/4 kilo fläsklägg

150 gram smör

4 matskedar socker

salt

5 deciliter vatten

eventuellt soja

Bryn fläskläggen i eget fett och späd med lite vatten, låt steka under lock.

Skär kålen i breda strimlor.

Värm upp en stekgryta och smält sockret sakta under omrörning. Tillsätt smöret när sockret är ljusbrunt och skummande. Rör om.

Tillsätt kålen i ett par omgångar och låt den brynas. Lägg ner fläsklägget, vatten och salt. Sjud under lock tills allt är mört, cirka 1 ½ timmer. Späd om så behövs.

Smaka av och färgsätt eventuellt med lite soja.

Hälsningar

Louise

Loucar
0

En fiskrätt måste vi ha här får du ytterligare ett tips på frityrsmet MartinO.

Friterade sjötungsfiléer med kokt potatis, friterad persilja och skarpsås

600 gram sjötungsfilé

1 tesked salt

Frityrsmet:

2 deciliter vetemjöl

1-1 1/4 deciliter ljum pilsner

1 matsked smält smör

1 äggula

1 hårt vispad äggvita

Skarpsås:

1 mosad hårdkokt äggula

1 rå äggula

1 tesked fransk senap

1 ½ deciliter olja

1-2 matskedar vinäger

1½ deciliter gräddfil

½ deciliter finklippt dill

½ tesked salt

lite cayennepeppar

Till fritering cirka 1 liter olja

Till servering cirka 100 gram persilja

Dela eventuellt fiskfiléerna mitt itu om de är långa. Salta.

Hetta upp oljan i en gryta (180 grader)

Blanda samman mjöl, pilsner, smält fett och äggula. Rör till sist ner den vispade vitan. OBS! Vispa inte smeten.

Blanda samma ingredienserna till såsen gärna med elvisp. OBS! Rör ner gräddfilen sist.

Doppa fiskfiléerna i frityrsmeten och lägg sedan ner dem försiktigt i oljan och fritera dem gyllenbruna cirka 3-4 minuter. Vänd dem efter halva tiden. Lägg inte i mer än 3-4 filéer åt gången. Låt filéerna rinna av på hushållspapper.

Krama ur så mycket vatten som möjligt ur persiljan och fritera även den, men var försiktigt då persilja innehåller mycket vatten så stänker det kraftigt. Ha ett lock tillhands att lägga över grytan. Det tar ca 10 sekunder att fritera persiljan. Låt även den rinna av på papper.

Serveras med kokt potatis och skarpsås.

OBS När detta recept skrevs fanns nog inte fritösen i hemmet så tider och annat kanske inte stämmer längre.

Hälsningar

Louise

storost
0

Vi åt framförallt itelienskt mat i olika variationer.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Loucar
0

Storost berätta gärna vilka rätter ni åtGlad

Hälsningar

Louise

storost
0

Diverse Risotto (med kött, med svamp, med grönsaker), olika typ Spaghetti (alla Carbonara, peprocini, al pesto, Bolognese och Napoli), olika typer av Pizza (con proscuto e funghi), Ravioli, Triangoli, Canneloni, Saltimbocca alla romana, olika soppor. Min mormor var Italienare och på 70-talet har många Italienare invandrat till Schweiz. Många av mina kompisar var Italienare och då mindes min mor de gammal recepten från min mormor.

min egen hemsida.

Loucar
0

Härligt du får gärna bidra med lite recept StorostGlad

Hälsningar

Louise

storost
0

Det tar en visst tid, därför jag måste översätta alla recept.

min egen hemsida.

Loucar
0

Behöver du hjälp är det bara att pm:a Storost Glad

Hälsningar

Louise

storost
0

Tack, jag återkommer.

min egen hemsida.

chinerunner
0

Plättar (de syd kallar pannkakor), Fläskkorv med potatismos, Blodpudding, Pölsa, Köttfärssås med spaggetti, Brunabönor med stekt korv, Kålpudding, Fiskbullar, Kalops, Lövbiff med pommes frittes, Torsk med äggsås, Köttsoppa med ostmacka, Rabarberkräm, Risgrynsgröt, Fläskpannkaka (i ugn), Leverstuvning med ris, Varma smörgåsar med the (dåtidens fredasmys), Sik i foliepaket i ugnen, Ugnsomelett, Palt, Surströmming, Ärtsoppa, Chili con carne, Dopp i kopp.

Hausswolff
0

Plättar och pannkakor är inte samma sak, eller?

Plättar tillagas i plättlagg och är små (8-9 centimeter i diameter) och pannkakor är stora, fyller ut hela stekpannan, precis som crèpes. Smeten är densamma, men de är inte likadana.

MaMaMade
0

Hos oss har vi alltid sagt plättar vare sig de är små eller stora. Med pannkaka menar vi ugnspannkaka. Tänk vad det kan skilja sig! Glad

Jag är 60-talist och minns att vi mest åt fisk. Mamma o pappa tyckte om att fiska. Det var säkert också ur ekonomisk synvinkel för de var uppfostrade så, det var fattigt i lappmarkerna när de var små.

Stekt harr, öring, blodpudding o falukorv samt en stek på söndagar. Avskydde steken då jag hade svårt för sås, det blev torrt i munnen o tuggan bara växte o växte. Men fisk gillade jag o älskar fortfarande. Jag var mycket sjuk som barn o levde tidvis på nyponsoppa (pulver) o ris à la Malta med blåbärssoppa. Stek sidfläsk åt vi också ganska ofta o jag älskar det än! När man fick kamsen o knaperstekt fläsk till samt en jätteklick smör, då var det *fest*!Skrattande Själv är jag hopplös på att göra kamsen, tyvärr Gråter måste nog öva mer.

Mamma gjorde även världens godaste kåldolmar. Vi festade även på köpe-rostbiff o köpe-potatissallad oftast när vi hälsade på min syrra där hon gick skola. En del dagar bjöd farmor på mat (vi bodde i samma hus) men det jag minns av henne är pitepalten. Efterrätter minns jag inte, mycket glass (kanske för att jag ofta hade ont i halsen o feber?) o chokladpudding av pulver.

Mamma var mycket sjuk (SLE/RA) så hon orkade inte så mycket vissa dagar. Men hon hängde med både nere vid älven o vid bärplockning så gott hon kunde. Alltid hemgjord sylt, blåbär o hallon + lite lingonsylt som bara de vuxna gillade. Vi drack hemgjord lingondricka till maten o till fika fick man saft gjord på essens. Sommar/hösttid åt vi ofta rabarber- o krusbärskräm. Vintertid blev det kräm gjord på torkad frukt.

chinerunner
0

#46 Det finns 12.000 personer som säger emot dig Glad

Länk till facebook-grupp.

Loucar
0

Vi kan kanske enas om att i Norra Sverige så gör man på ett sätt och i södra på ett annat och bägge fungerar utmärktFlört

Hälsningar

Louise

[YlvaP]
0

#46 I Finland säger man Plättar om det jag kallar pannkaka. Lättyä (eller någon liknande stavelse) säger dom om det som steks i stekpannan och lagg medan Pannukakku är i ugnen. Skrattande

inisklo
0

# 5o Glad…Lätty eller lettu på finska… om det är bara en(ett?),men många är lättyjä eller lettuja Skrattandeo goda är dom Flört

[YlvaP]
0

Ja finnarnas plättar är goda. Min man är jättebra på detta. Mumsig, nu blev jag sugen men synd att vi varken har sylt eller grädde hemma.

signemo
0

Flygande Jakob., Räk o Sparrisgratäng, Västkustsalland, Schweizerkorv,San Fransiscodrink, Kassler med champingonsås, hemmagjorda pizzor,  till helg

VAnlig husmanskost, som köttbullar med mos, Älgstek, fiskpinnar, falukorv med mos, kotletter med potatis o sås, spagetti o köttfärssås, lax var billigt periodvis, grönsakssoppa, grytor i alla möjliga former, fläskarre, fläsk med löksås, lägg, skinksnitzlar, jordgubbskräm, äppelkram. chokladpudding, toscapäron med vanlijsås.

Var rädda om varandra