Våga vägra ketchup
Den här röda sötsura sörjan som kallas ketcup har tagit över en stor del av vår matkultur.
Förutom salt och peppar, fanns det förr på serveringar ättika vid matbordet. Ättikan ersattes så småningom med HP-sås och numera ketchup.
Varför har vi så svårt att få en vettig balans bland våra grundsmaker vid matlagning. På senare tid har vi varit försiktiga med syra i maten, något jag tror att vi försöker kompensera med ketcup.
I vårt hushåll är vi flitiga användare av ättika, både som smakförstärkare och i diskvattnet för att slippa kalkfläckar på glasen.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag gillar både ketchup och HP sås. Till olika saker förstås. Kommer inte vägra det 

Tycker om det till pasta och pommes!
Johan
Medarbetare på matlust

Jag använder sällan ketchup till maten är nog bara till korv jag använder det.
Jag håller med Martin om att det är används alldeles för mycket ketchup det förstör ju faktiskt den goda maten.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag håller också med Martin. Till några saker passar det givetvis bra, som korv, pommes, hamburgare och i en del såser (vad vore köttfärssås utan ketchup?
), men så finns det ju dom som har det till allt. Som till fina fläskfilén, på gröten, till glass… Ja, ni gissar rätt, jag råkade ut för en sådan partner en gång. Det var inte kul att laga mat till honom, allt måste ju smaka ketchup ketchup ketchup 

Det är samma sak med dom som saltar ihjäl maten, saltar och kryddar innan dom ens smakat, vad har man för smaklökar då?
Johan
Medarbetare på matlust
Jag äter inte ketchup och har aldrig gjort.. Tycker inte att det är gott..
Jag älskar ketchup och det ska vara Heintz men givetvis bara till vissa maträtter.
Jag känner en som har senap till nästan all mat och det är ju i så fall lika illa eller
Själv använder jag en del vinäger i matlagning eller surkål om det passar sig. För visst är brytningen mellan det sura/söta jättegott men återigen så beror det på vilken sorts mat.
/Maria
bumbleboo; heintz blir det här också.
Varken jag eller min särbo gillar ketchup, har vi kommit på. Tar vi en varm korv på stan är det alltid stränga order BARA SENAP, INGEN KETCHUP TACK. Dock kan jag tänka mig lite tomatpuré i köttfärssåsen…

Lite OT, men var tog den äckliga gula ketchupen från Felix vägen?
Sajtvärd för Foto

Vad jag förstår har felix slutat tillverka den, men såg att många som är allergiska mot den röda tomaten protesterar över detta då det var ett alternativ för dom.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
När jag var ungefär fem-sex år började jag ogilla ketchup, sedan åt jag det bara till hemmagjord pommes eller stekt potatis, när jag var typ tio slutade jag att äta det helt.
Jag har vinäger i allt, och ketchup i inget. Om min son får se ketchup någonstans skiner han upp som en 100wattare och säger "det HÄR tycker jag om". Barnslig smak, ketchup…
Jag använder ketchup till korv och stuvade makaroner, det är i princip det enda jag äter det till. Och då måste det vara Heinz ketchup, för Felix eller någon annans ketchup är inte goda tycker jag ;)
Mitt liv är uppdelat i före och efter uppvaknadet. Uppvaknandet kom efter boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Ketchupen befinner sig någonstans i gränslandet för vad jag vill äta. Jag har kollat innehållsförteckningen noga och funnit att Felix är den ketchup som innehåller minst tillsatser. Det finns tillfällen då jag vill ha ketchup, men konsumtionen har drastiskt minskat hos mig.
Jag hade en gång en bekant som åt ketchup till sniglar…urk. Som om det inte var illa nog med sniglarna
Sniglar är ju supergott! Synd med ketchupen, bara. Vitlökssmör ska det vara!
heinz går bra de få gånger jag använder ketchup.Jag föredrar chilisås om jag ska ha något färdigt på flaska.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag och en kompis hade gjort en fin nyårsmeny på kyckling och fläskfilé (några muslimer fick kycklingvarianten medan de andra fick fläskfilévarianten).
En tjej i nyårssällskapet valde kycklingen, och undrade sedan var vi hade ketchupen. På Nyår skall man vara snäll och alla skall väl få sin vilja fram, så hon fick ketchup (vi var inte hos mig, då hade hon inte fått för det hade inte funnits) men fick inte ha flaskan på bordet för att den inte skulle synas på foton :o)
mvh Martin
#18 Jag förstår inte varför man skäms för Ketchup. Det är väl inte konstigare med denna ganska milda tomatsås än alla andra såser eller röror?
Ketchup har blivit förknippad med dålig mat eller rent av dålig mathållning och smak och jag förstår inte riktigt det, men som jag skrivit innan, ingen "höjer på ögonbrynet" om man gillar senap till mycket till exempel.
/Maria

Visst fanns det grön ketchup ett tag också?
Vi äter inte ketchup, alls. Mina barn får inte heller någon ketchup, på tok för mycket socker och helt onödigt.
#20 Det finns mycket som innehåller mycket socker och är helt onödigt men GOTT
Lingon är gott till köttbullar, senap till korv, inlagd gurka till grytor, ketchup till pasta osv.
Jag tycker att ketchup är underskattad och alldeles för utskälld
/Maria
#21 Så bra att du gillar ketchup,några måste göra det också.Och många barn och ungdomar vill ha det.
Jag gör egen lingonsylt och den är inte så väldigt söt.Senapen här hemma är fransk osötad,utom till jul.Gurka lägger jag in själv och tar inte i överkant där heller när det gäller socker.För just sockret är det värsta i maten..tycker jag
.
#22 Sockret i maten tycker jag är en bisak. Jag använder med glädje honung m.m. Det söta förhöjer ofta smaken.
Däremot äter jag sällan sötsaker, kakor eller läsk. Där tror jag den värsta sockerboven är för människor.
/Maria

#22 Honung är väl en bisak om något. 
Sajtvärd för Foto
#24 haha, ja det kan man verkligen säga
/Maria
#Honung älskar jag,dricker allt mitt te med honung.Men te är inte mat för mig
Men jag gillar inte sött i maten och inte för mycket salt heller..
Jag älskar att blanda sött och salt i maten.
Håller på Hera
/Maria
Idag har jag syndat lite
Vi har en favoritsås till pasta som bland annat innehåller chilisås. Den här pastasåsen är inte god utan chilisåsen, så här går det inte att avstå
Jag gör egen tomatsås.
Ketchup tillhör inte mina favoriter. Jag använder i sådana fall hellre vanlig chilisås eller tomatpuré., Så jag instämmer helt med Martin 
/Désirée

Ketchup…… nej tack, det behövs inte. Bara för sött. Bättre med hemmagjord majonäs eller smaksätt crème fraîche.
Vänliga hälsningar Stephan
#33 Att jämföra ketchup med hemmagjord majonäs är för mig att jämföra äpplen och päron
/Maria

i majonäs finns också ättika - en syrlig del
Fast jag har aldrig ättika i min majonäs
Om man jämför Heintz chilisause med ketchup så tycker jag knappast det är någon skillnad mer än att den möjligtvis är lite "hetare" men det verkar vara finare att föredra chilisauce
/Maria

Så bara häller i chili i majonäs…..
Tidigare använde jag ketchup med majonäs, men inte längre. Jag undvik grejer med socker i.