Äppelpaj med havre och nötter
Väldigt god och annorlunda äppelkaka, som man kan variera till mer fettsnåla varianter:)
Pajdeg:
2 dl havregryn eller vetekli
2 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
125 g smör eller margarin
Fyllning:
5-6 äpplen, skalade och grovrivna
1 dl hasselnötter eller sötmandel
3 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl crème fraiche
1-2 tsk kanel
2 tsk florsocker
1. Blanda alla torra ingredienser till pajdegen. Finfördela fettet i blandningen och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut den i botten och runt kanten av en pajform (ca 26 cm). Ställ formen i kylskåp ca 30 min.
2. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Skala, kärna ur och grovriv äpplena. Bred ut de över pajdegen. Förgrädda i mitten av ugnen i 10 min.
4. Hacka nötterna.
Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Rör ned crème fraiche och häll blandningen över äpplena. Strö över nötter och kanel.
Grädda sedan pajen ytterligare i nedre delen av ugnen i ca 45 min. Sikta över florsocker innan servering.
Serveras ljummen med vaniljsås, lättvispad grädde eller glass.

Sluuuuurp
Det låter gott! Älskar äpplepaj/kaka..med mycket vaniljsås :)
Hur pass mycket ska man vispa ihop ägg och socker?

Så det blir ljusgult/vitt, fluffigt liksom.

Om man tar
2-3 äpplen, skalade och skurna i bitar
1 dl hasselnötter eller sötmandel hackade
Sen lägger man till 2-3 apelsiner också skurna i bitar
Blanda allihop i en skål ät och njut
Det är mitt förslag till nyttigare variant
Annars tar jag nog hellre en liten bit riktigt god kaka än att jag mixtrar med mindre fett och socker. För ska jag synda då får det vara för något som är riktigt gott
Jag ska baka din kaka till grabbens lag i bandy och då kan jag smaka lite själv
och sen har jag nog barn som blir glada för en god julkaka
Jag skriver ut och sparar receptet 
Går kakan att frysa?

Oj, jag har inte provat att frysa den, men det borde väl gå bra tror jag… Men den går å andra sidan åt ganska fort om man är några stycken:)
Åh fruktsallad, nu blev jag sugen, men då vill jag hellre ha ananas, hallon, lite äpple och banan samt nötter förstås *mums* Inte att förglömma, pudra kanel över anrättningen…