Lakritssås till fisk?
Är det någon som har förslag på ett recept på någon sås med lakritssmak som kan passa bra till vit fisk? Jag åt nämligen det för några år sedan när jag var i Frankrike och det var gudomligt gott. Jag antar att man skulle kunna göra någon enkel vit sås och blanda i anis för att få lakritssmaken?
Är du säker på att det var lakrits? Fänkål har ju en lakritssmak och det är en ganska vanlig grönsak i matlagning i frankrike så den kanske fanns med då man gjorde fonden eller liknande.
Ja, det var alltså tydlig lakritssmak på såsen. Det enda jag har kommit på som är åt det hållet är anis så tänkte att det kunde vara nåt att ha i såsen, men fänkål kanske är en ännu bättre idé?
Läste nu att i Asien är det vanligt att de använder samma namn för anis och fänkål (fröna) trots att de inte är besläktade, men det beror förstås på att bägge smakar lakrits. Borde nog funka att använda vilket som i en sås isåfall.
Min fråga nu blir snarare ifall någon har tips på en bra grundsås man kan göra som passar till fisk? Jag har fiskfond och lite sånt hemma, men är lite osäker på bästa sättet att få till en sås. Hjälp mig 
Tänkte servera såsen till kapkummel och polenta.

jag tror det var anis stjärnor som endera kokat med eller som mortlas ner i såsen, helt underbart gott med anis..
Anis och stjärnanis är 2 helt olika saker.
Vanlig anis är en örtartad växt som vi kan odla här i sverige, stjärnanis är ett träd som inte kan odlas här + de smakar ju inte helt lika.

Halloj!
Åt hälleflundra med lakritssås och små färskpotatisar som ingick i en avsmakningsmeny för några år sen. Till detta drack vi ett makalöst kraftigt rödvin, snudd på svart, ett vin som smakade som något katten hade gjort i glaset. Men - tillsammans med maten var det ljuvligt gott.
Lakritssåsen var gjord på apotekslakrits.
Smakade det gott? Gissa.
CarpetDiem: Det låter ju helt klart som något liknande det jag åt i Frankrike. Ska ta och kolla upp apotekslakrits, ger förhoppningsvis en ordentligt lakritssmak. Jag testade att göra en vit sås med anisfrön igår, men näe den var inget vidare god. Jag bara måste få till en bra lakritssås 

Bechamelsås tror jag att man kan utgå ifrån - för såsen var vit.
Lakritssmaken var inte sån så att man fick känslan av att man åt något som förr i tiden fanns att köpa nämligen salmiak.
Nä tonerna av denna lakrits spelade på tungan och upplevelsen med den fasta hälleflundran och vinet var helt fantastisk.
Det kan ju ha varit lakritsrot. Apoteket brukade sälja det förut, men jag tror inte de gör det längre. annars att man låter en lakritsrot koka med en stund och sedan tar upp den.

Jag har lagat många såser med stjärnanis och det blir lakritssmak på den så det förslår. sonen älskar rådjursfilé med sån sås och jag har även gjort kryddsmör med mortlad stjärnanis och peppar och persilja. mums.
#9 Man kan även utgå från en veloté grund.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek