Enkel tårta/festlig kaka?
Hej!
Jag tänkte överraska jobbarkompisarna med lite hembakt på min födelsedag. Överaskade blir de just för att jag vanligsvis inte brukar baka så jag måste ha ett enkelt recept som inte kan misslyckas!!
Borde det inte finnas något recept på typ långpanna med tårtbotten som man kan garnera direkt på med nån smet eller grädde?
Har ni nåt enkelt men smarrigt recept att dela med er av?? Det ska räcka till ca 15 pers. (en långpanna borde vara lagom, eller?)
En morotskaka är ju aldrig fel, och jag råkade ha ett bra recept avskrivet i ett mail här på jobbet… Man kan ju dekorera den på något sätt om det ska vara extra festligt. Denna kaka är visserligen inte i långpanna, men när jag hade den med mig räckte den till ca 15 personer tror jag. För säkerhets skull kan du ju göra två. Det är inte svårt alls och kakan håller sig i flera dagar (om den nu räcker så länge, för den blev verkligen god)
Morotskakan, hämtad från Kladdkakor av Maria Öhrn.
Jag har dock ändrat glasyren till en egen beprövad variant som jag tyckte var lättare att fixa.
2.5 dl neutral olja
3.5 dl strösocker
4 dl finrivna morötter (ca 3 små)
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1/2 tsk salt
1/2 tsk muskot
Glasyr:
1 liten ask philadelphiaost
ca 1/2 dl florsocker (man får smaka sig fram)
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter, ca 21 cm i diameter
Rör ihop olja och socker, tillsätt morötter och sedan äggen ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Den blir ganska lös men det finns ingen anledning till panik.
Grädda i 200 grader ca 40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt svalna.
Rör ihop ost och florsocker, smaka av och bred över kakan

Morotskaka är jättegott! jag har aldrig provat att baka själv dock. Det var väldigt mycket olja i smeten!? är det därför morotskaka är så kompakt och kladdig?
Jag har inte bakat så mycket "grönsakskakor" innan jag testade ett recept ur "Två systrars söta" på rödbetskaka, och den skulle det också vara olja i. Har också ett recept på fransk yoghurtkaka där man ska använda matolja, dock inte riktigt lika mycket. Så det kanske är något kontinentalt? Det blir väldigt bra i alla fall!
Den här kakan blir faktiskt inte så kompakt, men den är väldigt saftig. En arbetskamrat som följde receptet rev morötterna grovt istället och han tyckte det blev nästan ännu bättre.

kan man göra kakan i långpanna tror du? ska man ta dubbelt av smeten då?
Nja. Man ska vara lite försiktig med att grejsa med söta recept, hellre göra två satser än fördubbla. Det tar inte lång tid att röra ihop smeten och man kan ju riva alla morötter på en gång i alla fall. Jag skulle på sin höjd drista mig till att göra muffins med det här receptet och i så fall grädda dem lite kortare tid. Eller använda en lite större springform. Vill du göra i långpanna är det nog bättre att googla fram ett recept för morotskaka i långpanna, så det inte blir något tok…