Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: rådtips
Läst 9421 ggr
[esile]
0

Förvara kokad kondenserad mjölk?

Jag undrar om det går att förvara kokad kondenserad mjölk (kola) ett par dagar i kylskåpet? Och om det går bra, ska man ha kvar den oöppnad i konservburken eller öppna den?

[Asta]
0

Jag har haft sådan stående i kylskåpet utan några som helst problem. Men jag skulle nog inte lämna kvar den i konservburken. Jag har hällt över det i en annan burk och haft plastfolie över.

miwi
0

jag har förvarad den, öppnad, i en vecka utan problem. men gör bara 2 mindre hål i locket, ett där det sa rinna ut, och det andra för att ta bort vakumet. på detta sätt blir det inte förstört av luften

miwi
0

vad använder du den till? en nyfiken fråga..

den är god på pannkakor och mellan tårtbotten..

flera tips?

[esile]
3

Banoffepaj! :) Eller Banoffie, kärt barn har många namn. :)

Så ett litet hål till luft och ett att hälla ur, men då måste man göra ett litet större hål?

Det går inte att ha kvar den oöppnad i burken tills man använder den då? Jag har för mig att jag har hört någon säga det tidigare….

miwi
1

javisst, en oöppnad burk är ju det bästa, men du kan spara det i burken även om du sen öppnar det. hällöppningen ska vara lite större, och lufthålet lite mindre.

vad är banoffepaj? recept, om du har , tack..?

den är även undebart på vaniljglass..

[Asta]
0

Jag använder till lite alltmöjligt jag. Till glass precis som miwi, men också till fruktsallad, på kladdkaka och överallt som jag kan komma på. Det är så himla gott.

deia
0

You can save it in refrigerater unoppened for 3 months without problem. If it's oppened, put in a glass or plastic with cover not to dry until 1 month.

I always cook 5 cans each time cause it delays 1 hour boiling for saving eletricity and also for always having it ready when I need.

It's very taste to eat with bread or cheese and also to fill cakes and cookies.

I mix 1 cooked can with 400 ml of chantily to cover cakes, it's very taste.