Hemgjorda geléhjärtan
Testade geléhjärtan idag, från Vinterns Söta. Blev riktigt bra :) Jag använde smultronessence från Stockholms Eter- och Essencefabrik.
Geléhjärtan
cirka 16
6 gelatinblad
50 gram glukos
1 deciliter strösocker
2,5 deciliter vatten
några droppar flytande arom
några droppar karamellfärg
fint strösocker
Du behöver en silikonform med hjärtan - Ikeas iskubslåda passar jättebra.
Olja in formarna, och lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Blanda glukos, socker och vatten, och koka tills det håller 122 grader. Det går långsamt först, men mycket snabbare mot slutet! Smält gelatinet i cika 2 matskedar vatten på låg värme. Rör ner i sockerlagen, tillsammans med arom och färg. Låt det svalna en aning, men inte för mycket - det stelnar ganska fort. Häll upp i formarna, och ställ i rumstemperatur över natten.
Tryck ur hjärtana och rulla i fint strösocker. Vill du ha surt godis kan du blanda lite citronsyra i sockret du rullar i.
ååh, fina fina bok..
kanske måste bläddra lite till i den..
men roligt att det blev bra ! :)
Ja, det är nog det första jag testar… Glatt överraskad av hur fina de blev faktiskt :)
Oj vad fina Anne :)
Tack Hera! :)

Om man använder outspädd jordgubb eller hallonsaft, kan det vara rimligt att byta ut häften av vattnet mot saft?
Ja, frågan är hur kokningen påverkar smaken? Vet att en bloggtjej testade det och hon tyckte att de smakade lite mindre än "vanliga" men var helt okej. Sockerhalten påverkas ju också när man byter vatten mot saft. Men testa du.. :)

Så söta så!! Hade tänkt ge mig på detta runt jul men det bidde aldrig nåt av de men nästa jul kanske! :-)
Jättefina är dom!
Vart hittar man glukos? Apoteket?
Marwes - ja, garanterat, men det finns i en hel del vanliga mataffärer också.