Kaffets dag 29/9 2026
Numera dricker jag aldrig kaffe hemma men tycker om en cappuccino då och då på något kafe.
/Maria
#0: Är ingen kaffedrickare, men skulle nog ha svårt för att äta frukt till kaffet. Tycker det "skär sig" i smakerna. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en päronpralin, eller kanske lite äppelkaka. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Choklad! 😃 Helst Fazers blå.💙
Lite grädde i kaffet ska det helst vara.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2 Det var min farmor som lärde mig att äta frukt eller bär till kaffet. Dvs det var så hon gjorde 😊 Farmors trädgård var stor med många fruktträd och bärbuskar.
#3 Lite mörk choklad är gott till kaffet, vid speciella tillfällen. Min yngsta dotter bjuder ibland på hemgjord chokladtryffel till kaffet 😋
/Désirée
Kardemumma är gott i kaffe.
/Maria
#0:
Jag brukar ta kex med ost , frukt , vatten melon och honungsmelon gjorde jag ordning en dag. så gott blev det. 😄
HH 🙂
Hårdbröd med ost att doppa i kaffet !!!
#6 Kex med ost till kaffet är förvånansvärt gott 😋
#7 Det doppade många i både kaffe och varm choklad, när jag var barn 😊
/Désirée
Är det någon som dricker kaffe ur kopp på fat numer? Eller är det mugg som gäller?
/Désirée
#9 Min farfar drack på enbart fat ibland😉
/Maria
Just det, "bondost" är också vansinnigt gott till kaffe (och te)! Jag brukar köpa s.k. bondost i Finland, på västkusten.
#9: Så gott som alltid kopp och fat. Mugg blir det bara hos min bror. Kaffe på fat har jag aldrig druckit, men jag kommer ihåg att farmor och mormor gjorde det. Kanske farfar och morfar också, men har inget minne av att de gjorde det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag kommer ihåg när de äldre drack kaffe på fat. De hällde upp på fatet, blåste på kaffet, tog en hård sockerbit i munnen och sörplade l sig. 🙂☕ Och njöt!