Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 66 ggr
DesK
2

Matrelaterade böcker som inte direkt är kokböcker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Matrelaterade böcker som inte är kokböcker, men ofta innehåller ett fåtal recept.
Dom första sådana böcker som jag läste är: Mat och minnen från 1987 och Mera Mat och minnen från 1988 av Tore Wretman. Böckerna är självbiografier, som handlar om Wretmans liv och gärning i olika kök.
Modern självhushållning av Alva Herdevall och Anders Rydell. Paret beskriver hur dom själva har kunnat nå fram till mer självhushållning och hur vi kan tänka till angående detta i vår tid.
Matarv är berättelser om mat som kulturarv som är riktigt intressant och lärorik.
Varje tugga är en tanke av måltidsforskaren Richard Tellström är en fantastisk bok om svensk matkultur under 800 år.
Alla böcker, utom Modern självhushållning, blickar tillbaka på svensk mathistoria och tar oss fram till 1900-talets senare hälft och in i 2000-talet.
Jag återvänder då och då till dessa böcker, eftersom dom är så intressanta och inspirerande.
Vad tycker ni om den här typen av matrelaterade böcker?

/Désirée

• Redigerat 2026-09-17 19:40 av DesK
hemul
1

Jag köper nyligen "Mat, råvaror och energi: En kunskapsresa i Linnés anda" på Stadsmissionens second hand. Den gavs ut i samband med Linnéåret. De verkar lite småintressant, men har inte börjat läsa den en. De 5 kr jag betalade är den säkert värd.

Annars have vi ju alltid Birger Sjöbergs Kvartetten som sprängdes. Där är det mycket mat. 😃

Tack för påminnelsen om Tellström förresten. Har boken du nämner och två till, men har liksom glömt bort att läsa dem.

Nyttan med naturen och dess invånare påpekades ständigt av Carl von Linné. Det är också fokus för den här boken. Hur ser Linnés efterföljare, dagens forskare, på utvecklingen och våra möjligheter att hållbart förvalta skogen, marken och havet? Vilka utmaningar står den gröna sektorn inför idag – i Sverige och globalt? Följ med på en kunskapsresa i Linnés anda! Guidar gör 23 av Sveriges främsta forskare.
  • Redigerat 2026-09-17 20:12 av hemul
Carmarino
1

Har också den Tellströmsboken, men har inte läst den än.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

NeferNefer
1

"Kärlek het som chili" av Laura Esquivel har också en del recept.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

DesK
1

#3 Tack för tipset! 🙏😊 Den har jag helt missat, måste jag ändra på 😊

/Désirée