Matlust iFokus

Matlust

LĂ€st 47 ggr
hemul
3

Nostalgi

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Se Tore Wretman laga "bitoker". 😄

Det Àr alltsÄ pannbiff. Intressant Àr att han har varken Àgg eller ströbröd i smeten.

Det ser gott ut. Utom pÄ slutet, det fÀrdigdukade bordet. De grönsakerna ser allt bra urkokta ut!

• Redigerat 2026-09-25 15:50 av hemul
DesK
3

Den Ă€r underbar 😊 Deras speciella sĂ€tt att prata Ă€r sĂ„ hĂ€rligt. Det var vĂ€l Tore Wretman som gjorde Novisen vid spisen ocksĂ„?
FÀrgen pÄ filmen Àr ju nÄgot urblekt, men om du tÀnker konserverade grönsaker, som var vanligt dÄ, sÄ har dom ungefÀr den fÀrgen.
Gillar hur dom gjorde spenaten ocksĂ„ 😊

/Désirée

hemul
1

Jag tror det Àr ett avsnitt av Novisen vid spisen. Visst var det vad-nu-den-andre-killen-heter som var med dÀr?

Men jösses, de dĂ€r grönsakerna
 Biffarna ser ju jĂ€ttegoda ut och jag gillar att de inte snĂ„lar med smör och grĂ€dde. Men sĂ„dĂ€r var det nog. Man kokade livet ur grönsaker.

hemul
1

Jag har askfat med Tore Wretmans monogram pĂ„. NĂ€r min mamma fyllde 50, eller om det var pappa, var vi pĂ„ OperakĂ€llaren. Mitt livs enda besök dĂ€r. Operabaren har jag varit pĂ„ nĂ„gra gĂ„nger, men aldrig mer OperakĂ€llaren. Det var som en slags foajĂ© före matsalen. Pappa och jag stod dĂ€r och vĂ€ntade pĂ„ mamma och min faster nĂ€r vi skulle gĂ„, de var vĂ€l pĂ„ damernas. Plötsligt glider min annars mycket laglydige far fram till ett sideboard dĂ€r det stod bl.a. travar av askfat och sveper ner en hel trave i kavajfickan. Jag trodde jag skulle dö! Och jag undar Ă€n om den uppstrĂ€ckte vakmĂ€staren som stod dĂ€r med hĂ€nderna pĂ„ ryggen och blicken ut i tomma intet sĂ„g, men givetvis höll god min
 😂

• Redigerat 2026-09-25 18:20 av hemul
DesK
0

#2 Folke Olhagen hette den andre killen 😊 Vill minnas att et programmet var en föregĂ„ngare till dagens Meny i P1.
#3 Ha ha 😂 Min mor var en veritabel askfatskleptoman och storrökare, till min och fars stora förtret.

/Désirée