Svensk ost
Svensk ost kännetecknas av en hel del fina hårdostar, men det tillverkas också färskostar, dessertostar, matlagningsostar och smältostar.
Bland hårdostarna finner vi t ex Hushållsost, Herrgård, Grevé, Svecia och Västerbottenost. Här i Västra Götaland finns flera osttillverkare bl a Gäsene mejeri i den lilla byn Ljung i närheten av Herrljunga. Ostarna på bilden kommer därifrån.
Det tillverkas också färskostar och andra ostar som Eldost, Grillost m fl ostar.
Vilka svenska ostfavoriter har du?
/Désirée
- Redigerat 2026-09-11 18:28 av DesK
Hushållsost är min favorit.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Mest äter jag Herrgård och Grevé.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Min absoluta favorit är vällagrad greve. Det har vi alltid hemma.
Västerbotten använder jag en del i matlagning.
/Maria
Älskar all typ av ost!
Jag tycker om dom flesta ostarna och lagrar ost själv. T ex köper jag en mild ost ena julen och äter den nästa jul.
/Désirée
#5: Vad smart!
Vilka ostar gör du så med?
- Redigerat 2026-09-12 08:05 av Vixxen
Alla ostar som inte redan är långlagrade. T ex dom på bilden. Tyvärr vet jag inte om Gäsene mejeris ostar finns att köpa i hela Sverige. Vanlig hushållsost blir riktigt god efter ett års lagring. Fet ost blir bättre än mager ost. Osten måste vara Vacuumförpackad 😊
/Désirée
#7: Spännande! Måste testas!
Har du dem i kylskåp under lagringstiden?
#5 Så gjorde alltid mina svärföräldrar.
/Maria
Ja, jag har dom i kylskåp, har 2 kylskåp, ett är till för att lagra ost och till mina fermenteringar 😊
/Désirée
#10: Hmm…
Måste fundera på var jag kan ställa det andra kylskåpet!
#11 Har du ett gammaldags skafferi eller en riktig matkällare, så funkar det också.
/Désirée
Jag har för mig att mina svärföräldrar hade osten i rumstemperatur men jag är inte riktigt hundra…
/Maria
Jag älskar västerbotten ost , men köper Brännvinsost ibland
men den är väl intehttps://wctc.se/ranas-slotts-brannvinsost/ svensk, , ?
Det va den visst , , 😄
HH 🙂
Gillar också grevé. Men ännu mer den norska förebilden Jarlsberg. Men den finns bara i olagrad plastvariant i vanliga butiker och den är inte rolig alls. Fasiken vad jag saknar när alla lite större butiker hade riktig ostdisk!
#15 Om du köper Vacuumförpackad Jarlsberg, så kan du lagra den själv hemma 😊
/Désirée
Både Grevé och Jarlsberg har Emmentaler som förebild.
När jag var liten, så brukade min mormor köpa Emmentaler, så jag blev rejält trött på den. När mormor för femtielfte gången frågade om jag ville ha ost på smörgåsen, svarade jag: Ja tack, men bara hålen! 😇😎
/Désirée
#17 Haha 😃
/Maria
#17 😂
#16 Jag ska precis börja med det! Men jag ska testa med Matrikets Grevé eller Herrgårds. De har börjat sälja stora bitar till riktigt bra pris med några veckors mellanrum. 64:90 den här veckan. Den är riktigt god för att vara olagrad. Inte som t.ex. Arlas som är som plast.
Hittade förresten den här sidan. Wernerssons ska väl veta.
https://www.wernerssonost.se/kategori/91/lagra-ost-sjalv
#19 Ja just det! Wernersons vet och jag har också lagrat vaxade ostar, glömde bara skriva det förut.
/Désirée
Hur länge brukar du lagra? Hur tidigt märker man en smakförbättring?
1 år klarar jag aldrig! Ett halvår kanske. Blir 1:a april då, lätt att komma ihåg. Men första gången tror jag jag vill smaka tidigare.
Blir det bra ska jag köpa varje gång Lidl har det här priset så jag alltid har hemlagrad ost! Jag har en fånig låg låda i min kyl. Enligt bruxet är den till för färdigskivat pålägg och annat sånt som jag aldrig har. Så den är oftast tom. Den kan bli ostlager!
Det varierar en del. Förr lagrade jag vaxad hushållsost i ca ett år, brukade köpa den på extrapris direkt efter jul. Osten får en djupare smak, men oftast inte direkt stark.
Du får prova dig fram en del. Smakskillnad blir det efter några månader. Just nu testar jag att långlagra Port Salut från Gäsene Mejeri 😊
/Désirée
#15: Köpte faktiskt en Jarlsberg när jag handlade den här veckan. Har dock inte börjat på den än, så jag vet inte hur den smakar. Tidigare har jag köpt färdigskivad Jarlsberg och den var god.
Är inte så förtjust i lagrade ostar, så jag äter dem direkt. Fast det händer förstås att de ligger i kylen ett par månader när det har varit extrapris och jag har köpt på mig några stycken. Dock ligger de aldrig så länge som ett år.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#19: Har ännu aldrig lyckats hitta en Wernersson-ost som jag tyckt var god. Vet inte vad det är med deras ostar, men de smakar inte som jag vill ha dem.
#24 Lustigt hur olika smak vi har 😊 Jag köper då och då ost från Wernerssons och dom är alltid goda 😊
/Désirée
#25: Vi har ju lite olika smak när det gäller ostar, så det beror nog på det. 😊
#26 Vad lustigt! För mig är det precis tvärtom. Har aldig smakat en dålig ost från dem. Olagrad Gouda tycker jag brukar vara hopplöst smaklös, men när Lidl sålde Wernersson tordes jag chansa. Jättegod, så nu köper jag den när det är bra pris.
Har säkert att göra med att du gillar olagrad och jag lagrad.
- Redigerat 2026-09-12 17:25 av hemul
#27: Ja, förmodligen är det så.
Idag är det vänddag. Wernerssons skriver att man ska vända osten en gång i veckan och då tyckte jag söndagar var lättast att komma ihåg. Särkilt som jag köpte osten i måndags - så första vändingen. 😄
En kompis kille ska också lagra Matriket ost. Han ska lagra sin Herrgårds, så jag tar väl Grevén då.
Ska sätta på en bit tejp med datum också. Fast man kan väl utgå från förpackningsdatum förstås. Men ändå. Ordning och reda!
- Redigerat 2026-09-13 14:49 av hemul
Jag har bara vänt hela ostar, inte bitpackade ostar.
/Désirée
Vadå? Tror du inte man ska det? Wernerssons skrev inget om det.
Jag har bara vänt hela ostar som dom 3 på bilden i #0. Bitpackade ostar har jag aldrig brytt mig om att vända. Dom senare deformeras inte alls lika lätt som hela ostar.
/Désirée