Matlust iFokus

Matlust

Etiketttips
Läst 283 ggr
MonicaLagerquist
3

Ett boktips ssom jag tycker passar in på den här sidan

Jag har nyligen lyssnat på Åsa Axelsson bok Matexperimentet : kan en familj äta för tusen kronor i veckan?

En mycket intressant bok på många sett

Stolt ägare till tre La permer

Grace2009
2

Har lagt in den i min minneslista hos biblioteket. Låter ju intressant. Hennes andra bok lät också intressant så la in den på listan med.

DesK
2

Tack för ett jättebra tips 🙏👍😊
Ska också lyssna på Åsa Axelssons böcker 😊

/Désirée

hemul
1

Mycket bönor antar jag?

MonicaLagerquist
2

Jo men visst.
Frukt efter årstid.kort datum och inte så mycket rött kött

hemul
1

Klarar de det då? Hur många barn?

MonicaLagerquist
1

#5 Två vuxna och två barn i tonåren

hemul
1

Var en tjej på Fetbobba som var helt otrolig på att odla. De var helt självförsörjande på vegetabilier med tre i princip vuxna söner. På en vanlig villatomt.

DesK
1

Nu lyssnar jag på Matexperimentet 😊

/Désirée

DesK
1

MonicaLagerquist, stort TACK för detta jättebra tips 🙏👍😊 Nu har jag lyssnat färdigt och köpt boken som E-bok. Så många bra och tänkvärda tips 👍😊

/Désirée

hemul
1

Äsch, fanns inte på biblioteket, varken som e-bok eller ljudbok. Tänkte jag för ovanlighetens skull skulle lyssna på en bok. Är väl den enda svensken som inte gillar ljudböcker, men den har typen kan funka.

Carmarino
2

#10: Gillar inte heller ljudböcker, så du är inte ensam. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

hemul
1

Va bra! 😄

Den här typen av bok kan gå, men skönlitteratur skulle jag aldrig lyssna på. Tycker det blir en tolkning och den vill jag göra själv. Däremot älskar jag e-böcker. Det föll jag för direkt. Enklare att hålla i sängen än en riktig bok. Har haft platta sen det var rätt nytt. Men skulle inte falla mig in att läsa dem på mobilen som en del gör. Vilket plotter och jobbigt för ögonen.

Konstigt att Sverige avviker från de flesta andra länder. E-böcker är ju inte alls populärt här.

• Redigerat 2026-07-29 19:55 av hemul
DesK
1

#12 Jag har inte plats för fler pappersböcker, så nu köper jag oftast E-böcker, tycker att det funkar bra att läsa dom på min iPad, skulle aldrig ens försöka läsa E-böcker på mobilen.

/Désirée

Carmarino
1

#12: Använder också plattan när jag läser, men det bara tidningar för jag prenumererar på Readly. Ljudböcker klarar jag inte eftersom jag tappar koncentrationen efter några minuter och börjar tänka på annat. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

hemul
1

Ni skulle prova läsplatta. Inte ett dugg tröttande för ögonen. Är som tryck på papper under en glasskiva.

Jag kan sitta länge framför datorskärmen utan att känna mig trött, men man läser ju sällan sammanhängande text några längre stunder då. Tror inte jag skulle klara en roman på vanlig skärm. För att inte tala om att hålla den i sängen.

DesK
1

#15 Jag ska prova min dotters läsplatta snart. Tror dock inte att jag kommer att skaffa en, för min skärm går att öka och minska ljuset på och jag har bra glasögon för arbete vid skärm. Absolut ska jag testa.

/Désirée

hemul
1

Tror du kommer att märka skillnad! Min nya har bakgrundsbelysning, men jag tycker det blir obehagligt om om använder enbart det. Trodde det skulle vara toppen att kunna läsa t.ex. i tält utan lampa, men nej. Däremot har jag det på bara pyttelite. Min första läsplatta hade inget ljus alls. Var jätteroligt när folk som inte var vana skulle prova innan de fattade att de måste ha infallande ljus. Skärmen blir ju vit när den är avstängd också, vilket kan få den ovane att tro att den har kraschat. 😂

Jag behöver ett nytt fodral till min. Det finns inga bra 'längre. Tack och lov går mitt gamla att använda till den nya plattan, men det hänger ihop med vävtejp.

Det är i läder och som en bok, lite vadderat också. Finnessen är att det är en slejf med en stor magnetknapp som håller ihop det. Den funkar även om man viker ihop fodralet så framsidan kommer bakom baksidan, som om man skulle bryta en bok helt, om ni fattar. Det gör att jag bara behöver sticka in ett finger mellan pärmarna för att hålla boken när jag ligger och läser. Så himla bekvämt! Utan fodral är de rätt läskiga att hålla, stela och hårda.

Det enda som blir billigare är elektronik. Jag köpte min första 2011 och min nya 2023. Annat märke men top of the line modell vilket den första väl inte var. De kostade på kronan lika mycket, 1490 kr.

• Redigerat 2026-07-30 12:49 av hemul
DesK
0

#17 Vad har du för läsplatta?

/Désirée

hemul
1

Den första var en Sony. Den var mycket omkriven för den hade en massa nya finesser, men till rimligt pris. Tjosan. Tror de drog in modellen faktiskt. Den höll ju länge och funkar än faktiskt, men batteriet börjar bli dåligt. Men försökte man använda finesserna kraschade den oftast och man fick göra en "hård omstart" med hjälp av ett gem…

Den nya heter Pocketbook Touch Lux 5. Mycket bättre. Och mer finesser nu så klart. Men det är två saker jag saknar från den gamla. Man kunde svepa vänster/höger och hålla för att snabbläddra och reglera hastigheten också med hur långt svep man gjorde. Den ny klickar jag bara och kan förinställa hur många sidor jag vill att den ska hoppa. Och på den gamla kunde jag markera ett eller flera ord och söka framåt/bakåt. På den nya måste jag skriva in ordet jag söker. Men för övrigt är den ton bättre! Det finns större, men jag gillar pocketformat. Lätt att hålla i sängen och går ner i en jackficka. Och de har faktiskt support! Det var nåt jag inte fattade hur jag skulle göra och chansade på att maila och fick vänligt svar med förklaring direkt.

Läser man mycket (och inte vill göra det på vanlig skärm) lönar sig en platta snabbt. Bibblan har det mesta faktiskt. Och har de inte går det ofta att få tag på på annat sätt, om man inte är så nogräknad. Jag har också för mycket böcker och köper numera bara icke skönlittertur - det är oftast sånt jag vill läsa som pappersbok också. Även om man kan stryka under och anteckna även på en läsplatta (och får det även sparat som listor!) blir det inte riktigt samma sak.

• Redigerat 2026-07-30 14:18 av hemul