Hur dukar ni till vardags?
Jag har funderat länge på alla matbilder. Alla bilder på mat visar en tallrik med fint arrangerad mat. Det ser ut som när man äter på restaurang där man får maten serverad direkt på tallriken.
Gör ni det här bara för att få ett fint foto? Serverar ni mat så här varje dag?
Hinner inte maten kallna innan ni ska äta?
Jag är väl gammalmodig men hos oss serveras maten i karotter på matbordet. Ibland om vi har kort om tid kan en gryta/soppa serveras i sin kastrull. Däremot när vi har hemgjord pizza ställs plåten på bänken och var och en skär det den vill ha.
Ingen börjar heller ta för sig innan alla sitter vid bordet och då kan jag inte ta fram kameran och fota min tallrik, det är inte ok.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Här hemma är det bara min man och jag som äter oftast.
Vi serverar alltid ur kastrullerna. Behöver något en extra "skål" så blir det något rostfritt som jag har mängder av i olika former.
Vi har alltid servetter men inga glas för varken han eller jag dticker till maten.
/Maria
Här sätts grytorna på bordet. Så enkelt och så lite disk som möjligt.
Fotograferar aldrig maten.
Här varierar vi en hel del. När jag äter ensam, lägger jag upp maten på tallriken, tar fram bestick, glas och dryck, sedan sätter jag mig i storarummet, där jag oftast fotar maten. Jag äter nästan aldrig i köket.
När vi alla är hemma, så lagar vi mat tillsammans, dukar och ställer fram maten på uppläggningsfat och var och en tar den dryck hen vill ha 😊
/Désirée
- Redigerat 2026-03-24 10:42 av DesK
Äter oftast ensam och då lägger jag upp på tallriken. Fotar sällan maten. Det är bara om jag lagat något särskilt som jag vill ha kvar en bild på för att t.ex. lägga in bredvid receptet. Om jag har middagsgäster, vilket sker ytterst sällan, då serveras maten ur karotter på bordet och ingen fotografering sker.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag dukar inte alls. Däremot vill jag gärna ha maten, kanske inte fint, men på ett visst sätt på tallriken. Inte i en enda röra liksom.
Äter ensam, så jag öser maten direkt på tallriken från grytorna, sen sitter jag i vardagsrummet och äter samtidigt som jag kollar på datorn.
Gäster har jag inte haft på över femton år men då dukades bordet och maten var upplagd i skålar eller på fat och placerade på bordet.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tycker om att göra det lite fint om mig för äta är att vara och tycka om sen är jag uppvuxen med lite annat det var inte kastruller som serverades det var lite fint och jag upplever min middag som något jag tycker om njuta och må bra av.
Sen vad sociala medier säger det ger jag inte ett jäkla skrutt för vi måste alla göra det som för oss känns rätt foton hit och dit det är fjant.
#8 Varför så negativ till foton? Jag tycker allt att det snarare är du som är fjantig, på mer än ett sätt.
/Désirée
#3 o #4
När närmaste familjen 8 pers samlas dukas tallrikar, glas och bestick i vardagsrummet, men maten placeras på köksbänk och köksbord. Alla hämtar sin tallrik på den plats den vill sitta, hämtar mat och tar med in någon dryck.
Ev efterrätt tas in till bordet alt ställs i köket, kaffet serveras i rummet, precis som tårta om det är ett sånt tillfälle
#10: Vi brukar aldrig vara så många. Har inte plats till mer än högst sex personer vid köksbordet och de få gånger jag bjuder på mat är vi oftast bara tre eller fyra. Har dessutom ingen köksbänk, utan bara utrymmet vid vasken. En av anledningarna till att jag nästan aldrig bjuder på mat, bara fika. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#11: Vi har plats för 15-16 i vardagsrummet, men det är inte så ofta. Är vi bara 4 så blir det köket och då dukas det på köksbordet.
Det brukar bara vara jag och min man och vi hämtar maten på spisen och lägger upp själva, och vi tar inga bilder
Till vardags dukar vi med bordstablett, glas, tallrik och bestick medan maten tillagas och sedan åker kastrullerna fram på bordet när det är klart. Min man som jobbar med mat gör ofta lite extra fint när han har tid även om det "bara" är vi två. Då lägger han upp på tallrik vid köksbänken och jag får det serverat vid bordet, alltid väldigt fint upplagt i så fall.
Han gör gärna så när vi har vänner här på mat också. Ska man sitta bekvämt så får vi plats 8 st vid vårt köksbord.
Men till jul och påsk när det är mycket mat av olika slag och vi är många här samtidigt ställer vi maten på köksbänken och så får var och en hämta sin tallrik vid bordet och lägga på själv.
Nalle Puh - A.A. Milne
Det här med att ställa kastruller på bordet förekom aldrig hemma utan det var karotter på bordet som gällde. När vi var små la mor upp mat oss på våra tallrikar, men när vi blev fyra-fem fick vi börja lägga upp själva. Vi pratade om dagen som varit och tog tid på oss vid bordet.
Vid jul och påsk dukades all mat på köksbordet och vi hämtade och åt vid bordet i vardagsrummet. När det var fest serverades det ibland vid rumsbordet. Vår mor hade arbetat med mat på olika ställen innan jag blev född.
Jag hade skolkök i tre år där vi lärde oss att laga all sorts mat och att servera. jag har fler syskon men min man är enda barnet. Min man är också van vid karotter på bordet och vår uppfostran sitter nog fortfarande i.
- Redigerat 2026-03-26 09:15 av Torparmor
Jag är uppvuxen med att var och en tar mat från spisen själv, och de enda personerna som ätit hos mig är familj så jag har kört på samma. Bara vid högtider har vi använt serveringsfat på bordet. Kan inte minnas att jag fått en färdig tallrik serverad i vuxen ålder hemma.
Men oftast äter jag själv och då tar jag mat vid spisen och äter vid datorn. Jag har alltid tyckt om när maten är vackert upplagd, det är något som förhöjer maten för mig, så jag försöker alltid lägga upp så fint jag kan. Men det är ytterst sällan jag fotar min mat och då är det oftast för att jag tex använder en ny råvara som jag pratat med någon om och vill kunna visa eller liknande. Har aldrig tyckt det är så intressant att lägga upp matbilder annars.
Äter vi ute eller någon särskild måltid hemma vill min syster ibland ta en bild men då är ju det på hennes egna tallrik, så vi andra har nog aldrig känt att vi behöver vänta med att börja äta medan hon pysslar med det.
//Jessie
#0 Menar du här eller på typ fejjan?
Här fotar väl folk för att visa andra hur ett recept ser ut färdiglagat eller för att pigga upp trådar som "Vad blir det för mat?". Tycker inte de bilderna brukar vara överarrangerade.
På fejjan och insta… ja, hänger inte där, men de där visar man väl upp allt utom när man går på toaletten. Det går väl ofta ut på att visa hur fint man har det, hur duktig och populär man är, hur snygg man är o.s.v.. Det begriper inte jag heller. Nästan så det borde vara dignos på't.
#17 Jag menar här - är inte inne på andra ställen och kollar.
Jag har inte skrivit att några bilder här är överarrangerade. Det tycker jag inte alls. Men många fotar maten varje dag och jag har undrat.
Nu har de flesta skrivit att de sällan dukar fram på bordet utan alla tar i spisen och det har gett mig svar på min undring
Mat äts även med ögonen.
Kastruller hör till spisen och inte på matbordet.
Järngrytan får stå på bordet
Jag har olika porslin som jag väntat med..
Mat serveras i olika karotter eller på uppläggningsfat
Dukar fram maten. Lägger upp på min tallrik ock tar ett snabbt kort på maten innan jag börjar äta
Till vardags är det bara jag och min man som äter.
Är alla barn med respektive kan vivaraupp till 10-13 personer
Stolt ägare till tre La permer
- Redigerat 2026-04-26 14:23 av MonicaLagerquist
#0: Jag äter ensam och gör det enkelt för mig, dels av lathet, dels för att jag äter vid datorn.
Lägger upp på tallriken direkt från kastrull, stekpanna eller plåt i stort sett.
Kan räkna de gånger jag fotat min mat på en hand.
Äter jag tillsammans med andra så känns det naturligt att vänta med att börja äta tills alla har tagit för sig, oavsett om det är från spisen eller serveringsfat.
// Harley
Kanske skulle svara på frågan också. Jag dukar inte alls när jag äter ensam, vilket ofta sker vid datorn som dubblerar som TV. Däremot är jag lite noga med hur maten ligger på tallriken. Vill liksom ha köttet där, potatisen där och grönsakerna där. Hamnar det annorlunda blir jag förvirrad och försöker stuva om det. 😂