Matlust iFokus

Matlust

Läst 130 ggr
hemul
0

Hur kokar man perfekta bönor?

Ja, torkade bönor alltså. Att man inte kan lita på tiden som står på paketet, det vet jag. Jag brukar fiska upp en och smaka då och då. När de inte är riktigt klara smakar de rå stärkelse, lite som rå potatis, och känns lite hårda. Så då de får koka 5 minuter till - och då går de sönder och blir mosiga.

Hur svårt kan det vara? Nån som har nåt bra knep? 😃

• Redigerat 2023-07-01 01:22 av hemul
DesK
1

Här beskriver jag hur jag kokar baljväxter. Innan jag blev med ”pottan” kokade jag bönor på spisen. En viktig bit är att blötlägga bönorna ordentligt. Sedan bör dom koka långsamt, börja med att stormkoka några minuter och sänk sedan värmen så att dom bara sjuder.

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
hemul
1

Det är ju så jag gör. 🤔

Blir det bättre i en slowcooker, tycker du? Jag har en sån, men ganska liten, så skulle inte kunna koka 1 kg på en gång som jag brukar, inte om jag ska ha mycket vatten och det ska man väl.

DesK
0

Ja, man ska ha mycket vatten. Låter du bönorna kallna i vattnet, när dom är färdigkokade? I så fall är det det som ställer till problemet. Jag tycker att bönor blir bäst när jag kokar dom i slowcookern. Fick testa några olika varianter, innan jag kom fram till att det blir bäst, så som jag beskrev det i länken ovan. Testade bl a att koka bönor med tryckfunktionen, men då blev dom sönderkokade.

/Désirée

hemul
1

Nej, jag slår av kokvattenet och spolar dem under kallvattenkranen.

Jag kanske kokar dem för länge ändå. Brukar du vänta tills de känns helt mjuka och den där smaken av rå stärkelse är borta?

Torparmor
1

#4 Jag undrar samma sak

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
0

Förlåt för sent svar. Jag brukar inte koka bönorna helt färdiga, eftersom dom sen ska tillagas tillsammans med annat, så dom har en liten kärna kvar, när jag låter dom svalna och packar dom i påsar motsvarande ett paket färdigkokade bönor i butik. Om jag ska använda bönorna i sallad eller till någon gucka, så kokar jag färdigt dom på ett kick i mikron.
Oftast kör jag slow cook hög 4 timmar.

/Désirée

hemul
0

Kanske är därför dina inte mosar sig då. Men jag vill ha mina ätklara.

hemul
2

Har ni provat gråärt förresten? Är som kikärtor i konsistensen, tycker jag. Jättegoda. Men också jättedyra jämfört med andra bönor. Typiskt när det är svenskodlat och eko och antagligen bara en producent…

Tror de skulle bli jättegoda att rosta. Men det ska jag inte. Jag äter nämligen lågkolhydrat, även om det inte låter så. Till mat kan jag ta lagom mycket, men om jag hade en skål rostade och saltade då jäklar… 😂

Torparmor
1

#8 Jag har odlat lite gråärter det är gott lite mer "mustig" smak

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
1

Vad kul! Tycker det är så roligt att en del gamla sorter kommer tillbaka. Och bra med sånt som kan odlas i Sverige också.