Annons:
Etikettertipsveggo-vegetarisktbaljväxter
Läst 89 ggr
DesK
1/6/23, 7:39 PM

Så här kokar jag torkade baljväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Killarna här hemma bad mig att göra en beskrivning på hur jag blötlägger och kokar bönor och kikärtor i vår Crock Pot Express. Så tänker att någon här kanske kan ha nytta av beskrivningen. För er som inte har någon slökokare funkar beskrivningen också bra, men då kokas bönorna i kastrull på spisen.

  1. Skölj bönorna och lägg dom i innerskålen. Låt stå i minst 12 timmar.
  2. Häll av bönorna, skölj och fyll på med nytt vatten.
  3. Sätt ned innerskålen i Crock Pot, tryck på Slow cook, High, 4 timmar.
  4. När grytan piper, kolla att bönorna är nästan färdiga, vilket dom alltid är här.
  5. Häll av dom genom en sil och skölj med kallt vatten. Låt bönorna kallna helt.
  6. Packa i påsar eller bunkar, vi tar ca 240 gram bönor i varje påse och lägg i frysen.
    Det blir 9 påsar av ett paket torra bönor, som väger 500 gram. (I ett paket färdigkokade bönor väger dom 230 gram) Det blir en rejäl ekonomisk vinst att koka egna baljväxter, även om du kokar dom i kastrull på spisen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 1/6/23, 7:39 PM av DesK
Annons:
Carmarino
1/6/23, 7:46 PM
#1

#0: Måste nog kolla vilka bönor jag har i skafferiet. Vet att det åtminstone ska finnas en stor påse kikärtor. Har dock ingen slow cooker, så jag får koka på spisen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
1/6/23, 7:52 PM
#2

#1 Det gjorde jag alltid förut, men blev med ”pottan” för ca 2 år sedan, så nu kokar vi nästan alla långkok mm i den. Vår modell kan man också tryckkoka i, vilket vi gör när vi har bråttom. Kikärtor kan behöva lite längre koktid. Vi vill att våra bönor och kikärtor ska bli bara nästan färdiga, eftersom dom får koka färdigt i rätterna som vi lagar. Om vi ska göra t ex hummus, så kokar vi bönorna lite längre, så att dom är helt färdiga.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
1/6/23, 7:58 PM
#3

Jag har ingen "potta" utan brukar koka i kastrull.
Det blir mest kikärtor, svarta bönor och kidneybönor.

#0 Bra tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
1/6/23, 8:01 PM
#4

Förr körde jag långkok i micron av torkade linser.

Funkade mycket bra!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
1/6/23, 8:02 PM
#5

#4 Bra tips! Hur gjorde du då?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
1/7/23, 10:45 AM
#6

Jag koka på spisen.-
Skka npg blötlägga en omgång nu så kan jag koka dem imorgon

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Farwuq
1/8/23, 5:50 AM
#7

Jag kokar bönorna i en vanlig »potta«.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: