Möglig Ajvar Relish.
Är det någon som vet varför Ajvar Relish möglar så fort?
Jag köper den färdig.
Så fort jag öppnat burken så ställer jag den i kylskåpet.
Jag använder alltid rena redskap när jag tar ur burken.
Tycker ju att det borde hålla sig en månad i kylskåpet i alla fall!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tycker det är likadant med tomatpuré i burk.
Inga problem här hemma då det oftast är så lite kvar i burken då det händer.
/Maria
Upplever samma sak med Mango chutney och Oliver.
Är inte det ett bra tecken? Då är det inte en massa konserveringsmedel och annat skumt i.
Hur kallt har du i kylskåpet? Vi hade nog för varmt förut, med nya skåpet ser vi hur många grader via har och det är kallare än i det gamla och jag tycker maten håller sig längre nu.
När man öppnar en stor burk kan man lägga över lagom satser i mindre burkar och frysa in. Funkar kanske inte med oliver, men med såser och annat går det bra.
- Redigerat 2022-02-04 22:44 av Sindri
Jag köper den minsta burken jag kan finna just bara för att den möglar så fort, just denna jag köpt är 350 gr.
#3. Jag har + 1 - 2 grader i kylskåpet.
Ok, då kallt. Men då kanske du skall fundera på det där med att frysa in i små burkar.
Jag gör det när jag t ex öppnar en burk tomater eller champinjoncreme och inte skall ha allt.
Ja ok, det funkar ju men tycker att en sådan burk borde kunna stå i kylskåpet utan att mögla under 1 månad.
Kan man frysa Oliver?
Jag känner också att mögel är ett slags tecken på att det är en bra produkt😊
/Maria
#7: Nej, då skulle jag bli misstänksam mot vad det är i den. Det skall väl mest vara paprika?
Grillad paprika och aubergine.
Visserligen, men dyrt i längden när man måste kasta mer än halvfulla burkar. 😠
Men varför fryser du inte in? Du vet ju hur mycket du använder varje gång, bara att lägga i små burkar. Så gör jag och har inget problem med det.
Färsk paprika eller aubergine skulle du väl inte kräva att de höll sig i kylen en månad?
Jag vet aldrig hur mycket jag vill ha varje gång jag skall äta, oftast kommer jag på det precis innan jag skall börja äta, "att det vore gott med Ajvar relish till detta"!
Jag har haft paprika i kylen som varit över 2 månader, lite skrynklig men fullt ätbar.
Iskuber. Bara att ta fram 1,2,3,4 eller så många man vill. Tinar snabbt.
#13 Jag har aldrig ätit Ajvar som det är utan som ingrediens i maten så att säga.
/Maria