Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 419 ggr
Rosen82
0

God, nyttig, mättande

I kväll blev det en Dafgårds lasagne 7 min i micron. Inte bra det vet jag men jag skulle behöva ha tips på god, nyttig och mättande middagar. Lasagnen är inte speciellt mättande och inte speciellt nyttig heller. Gärna middagar som även går att frysa in. Har en del kyckling i frysen Hoppas på råd från er

tlover
0

Är kanske #32 i den här tråden något? Det är en mättande kycklingsoppa, som är nyttig, billig och enkel (det ska puttra på spisen en stund men det är inte mycket aktiv tid)

l'm back

Rosen82
0

Nej tyvärr

Cragan
1

grytor eller currys går o frysa in och bara koka ris eller potatis till sedan när man skall äta det ur frysen. om man är som mig o inte klarar fryst potatis (ris har jag inte provat från fryst tillstånd)

tlover
4

#2 Var faller rätten? Vet man det är det enklare att rekommendera något passande

l'm back

RödPanda
1

#1 Jag tar till mig det tipset, tror den soppan passar mig perfekt! Tack.

JazzBass
2

Håller med #4, vill du TS ha hjälp är det bra att ge lite mer nyanserade svar än så där. Jag vet inte vilken nivå du ligger på, men i och med ditt inlägg har jag på känn att det kunde vara bra för dig att gå en matlagningskurs. Men lite bredare matlagningskunskaper är det lättare att hitta på vad man kan göra av t.ex. kyckling man har i frysen. Man vågar experimentera mer och vara kreativ. De facto är mitt stora matlagningsintresse ett sätt för mig att få utlopp för min kreativitet.

En rätt jag tycker är jättegod, som dessutom är relativt enkel, mättande och hälsosam, är fräst quinoa med kyckling. Först lägger man quinoa och koka enligt instruktioner på paketet, kanske 0,5-0,75 dl frön per portion. Under tiden hackar man en lök, en röd paprika och ev, 1-2 vitlöksklyftor, kanske river lite ingefära (eller använder torkad), och skär tinade kycklingfiléer i lagom munsbitar. (Var noga med hygienen då du hanterar rå kyckling). Hetta upp rikligt med olja (billig olivolja funkar bra) i en traktörpanna på medelhög värme, och lägg i ingredienserna en i taget. Först löken och ingefäran, sen paprikan, vitlöken och kycklingen. Salta lite. (Om quinoan inte är klar nu så tar man bort pannan från värmen efter att kycklingen vitnat på ytan). När quinoan är klar lägger man tillbaks pannan och höjer plattans effekt till max. När den är het igen lägger man i quinoan och mer olja om det ser ut att behövas, och rör om lite. Låt fräsa några minuter och rör om med jämna mellanrum, undvik att kycklingen blir överstekt. Smaksätt till sist med med sojasås (helst "ljus" från asiatiska affärer), och en gnutta cayennepeppar eller vanlig svartpeppar. Sojasås är otroligt bra för att ge djupare smak åt maten, men man får vara försiktig att det inte blir för salt.

Vill man göra rätten färggladare och hälsosammare så går det fint att ha i också t.ex. broccolibuketter (som får läggas med ganska tidigt då den behöver lite tid för att mjukna) eller ärter.

Proceduren ovan ger en kyckling utan stekyta, som kan vara lite trist men smakar ändå bra så länge den inte blir överkokt. Vill man istället få färg på kycklingen och lite djupare smak behöver man torka av filéerna med hushållspapper och steka bitarna separat i olja på riktigt hög värme en kort stund, för att röras ner i quinoafräset på slutet. Salta dem i så fall när de är klara och lagda åt sidan. Man kan också förstås steka kyckingfiléerna som sådana och servera skilt. Då kan det dock vara trevligt med en kall sås av nåt slag som tillbehör, kanske en gräddfilssås eller färdig sötsur chilisås (som dock inte är alls hälsosam).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus