…o gör sylt av dem. Tyvär blev syltbilden ytterst misslyckad men sylten blev jättemumsig! :)
Fina bilder :) Den där tårtan ser väldigt mumsig ut :)
Bondbönsskörd (o då hade jag ätit som en galning hela sensommaren):
Tja, det bidde lite trädgårdsodling där också men visst är det härligt när man kan gå ut i trädgården o plocka in lite godis! :)
I fjol var det ett superår, bondbönorna växte sig nästan 1½ m, kraftiga stammar o *mååågna* skidor. Knölfänkålen växte också så att det knakade o jag höll mig m broccoli hela sommaren. Växthuset kroknade nästan under borlottibönor… Vi åt jordgubbar i parti o minut, det enda som växte dåligt var de vilda bären, det var för torrt.
I år har jag inte planterat lika mkt o tur är det. Förr hade man kallat ett sådant här år för nödår! Bondbönorna har knappt satt skidor o det blir frost inatt. Borlottibönorna likaså! Jordärtskockorna är låga o magra, får inget i höst. De får stå till våren. Potatisen är ojämn o har nu fått bladmögel, måste slå ut blasten imorgon…den har väl iofs liks frusit då.
Äpplena är små, omogna o insektsangripna. Det är bara körsbären, smultronen o svartvinbären som blivit OK. Jordgubbarna blev små o smaklösa, möglade på en ggn. Ute i skogen är det gott om blåbär men de är ojämna i storleken o smaklösa. Hallonen blev väldigt små o maskangripna. Lingonen är fina ute på hyggena men de finns bara fläckvis. Hjorton har jag knappt hittar 2 st av!
*Öde*!
Men vilka underbara bilder :) Tack för att du delar med dig!

Jätte härliga bilder!!
Jag tycker att det är helt underbart att kunna gå ut i trädgården och plocka lite smått o gott. Fick bra med plommon, äpplen och krusbär i år.
Jag gjorde plommonkaka för första gången här om dagen, det var en hel del jobb att kärna ur plommonen men den blev god!
MVH Isnornin
Aah, krusbären ja. Tror att de blir hyfsade i år, de gömmer sig bland en massa ogräs så jag har inte kollat så noga. Fördelen är att fåglarna får svårt att komma åt dem också! ;)
Krusbären brukar jag lägga in i sockerlag m en vaniljstång o slänga ner i frysen. Sedan tar jag fram dem o stoppar i en kaka när lusten faller på. Sockerlagen blir supergod i en fruktsallad. Det gillar jag, dubbel anv o inget spill! :)

umm låter gott!!
MVH Isnornin