Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 14257 ggr
JenjenX
19

Vilket smör är hälsosammast?

Vilket smörgås-smör/margarin (som man har på mackor alltså) är nyttigast/hälsosammast? Jag ställer den här frågan eftersom att min mamma säger att det är massa konstiga tillsatser i mjukt margarin och då blir jag lite kluven.

Vet redan att ju mindre fett desto nyttigare och jag har läst att mättat fett inte är bra för att det höjer kolesterolvärdet, och ju hårdare smör desto mer mättat fett innehåller det (är det sant?). Men jag ser ändå att folk på nätet skriver att Bregott är bäst men det är ju ganska hårt vad jag vet?

Så, vilket smörgåsmargarin är bäst? Med minst fett OCH konstgjorda tillsatser? Glad

Jag gillar spel, illustration och randomness! Galen

VildaVittra
2

Varför inte göra smörgåsmargarin själv? Det är inte svårt och du vet exakt vad som finns i det.

Du tar äkta smör och hackar/rör ihop det med rapsolja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
1

margarin är en konstgjord produkt och smör är en naturlig produkt så vill du ha naturligt välj smör. 

hittade en rolig text bit "För hundra år sedan var hjärtinfarkter ovanliga. Paul Dudley White, en renommerad kardiolog från Harvard, har anmärkt att det var så ovanligt på den tiden att alla läkare samlades i akutrummet när en sådan patient anlände, så att de kunde lära sig mer om sjukdomen."   taget från http://www.epochtimes.se/articles/2010/07/18/19594.html

DesK
4

Använd riktigt smör, som är det mest hälsosamma. Om du vill ha det bredbart gör som #1 säger eller köp någon av de produkterna med kortast ingredienslista. Din mamma har helt rätt det är konstiga tillsatser i allt konstgjort, bland annat i de flesta bordsmargariner och ännu mer i de hårda margarinerna. Naturligt fett är inte farligt.

/Désirée

oh-la
4

vi slutade helt och hållet hemma med bordsmargarin när vi började klura på vad det innehöll egentligen. smör är enkelt, det innehåller grädde som tjärnats till smör, inget mer. de flesta av våra bordsmargariner går igenom många steg för att bli just margarin. det innehåller olika typer av vegetabiliska fetter. olika metoder används sedan för att ändra fettets egenskaper. det kan handlaom härdning, att tillsätta vätgas och olika katalysatorer. i andra processer bygger man om hela fettmolekylen och ger den nya egenskaper, som nya smältpunkter och konsistenser. i vissa delar, och på exempelvis palmfett som också använd i margarin, kyls fettet samtidigt som lösningsmedel tillsätts för att ändra egenskaper hos fettet. att det finns lösningsmedel i margarinet behöver inte anges i innehållsförteckningen enligt livsmedelsverket. efter detta behöver oljan filtreras för att få bort biprodukter, behandlas med lut för att få bort bland annat bismaker, renas med aktivt kol för att få bort PAH (Polycykliska aromatiska kolväten, bildas när organiska ämnen förbränns utan tillgång till syre. rökare får i sig stora mängder av detta när tobak förbränns. i stora mängder kan det påverka immunsystemet, lever och njurar), blekning med blekjoner för att få en mer tilltalande färg och ångdestillering tar bort eventuella rester av blekmedel. därefter smaksätts margarint för att smaka just margarin, stoppas på förpackning och säljs i butik. helt ärligt är det inte fettet du behöver oroa dig för i det här fallet. fett är inte farligt i lagom mängder, och det gör dig inte tjock. ja tror snarare att en så naturlig produkt som möjligt är det bästa för alla, även för miljön. vill du ha ett fettsnålare alternativ är annars färskost ett alternativ, men när det kommer till smör eller margarin tar jag hellre ett hårt fett som innehåller färre ingredienser som inte kräver ett helt kemilabb för att hamna på mitt bord.

TjockaBerta
4

Bregott är det bästa i så fall.

>>>Malum domesticum<<<

Karmatarerskanise
3

Smör är bäst.

Siggebus
8

Bregott skulle jag utan tvekan säga!
Det består endast av riktigt smör och lite tillsatt rapsolja bara för att det ska bli mjukare att bre - smör blir ju annars hårt när det står i kyla.

Sedan håller jag inte alls med om att mättat fett som smör är skadligt men det är en annan historia. 😛

OlgaMaria
5

Smör eller Bregott är bäst! Mättat fett är inte farligt alls.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JenjenX
2

Tack för alla era kommentarer och bra tips! Väldigt uppskattat! 😃👍

Jag gillar spel, illustration och randomness! Galen

VästkustFia
6

Jag använder vanligt smör och hyvlar det tunt med osthyvel på mackan.

Anterrabae
6

Man måste komma ihåg att mättat fett INTE är samma som härdat. Det senare alternativet är farligt och orsakar bla åderförfettning, proppar och inflammationer..det gör inte naturligt mättat fett som i smör, Smör vet kroppen hur den ska hantera och göra sig av med. Det vet den inte riktigt med margarin. Sen kan jag berätta om en vän till mig som inte tål margarin, hen blir jättedålig, hen är nämligen sjukt känslig för Nickel.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

93mli
3

Riktigt smör. Jag klarar inte av smaken av margarin.

Här finns en liten rolig reklamfilm om det hela. 🙂 http://www.filmarkivet.se/sv/film/?movieid=586

Sofy
3

Bregott eller riktigt smör tror jag är bäst. Om du inte vill använda något av dom kan en mosad avokado enkelt användas som substitut för smör. Naturligare än så blir det inte🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Madde_Warrior
1

Jag brukar ha philadelphiaost istället, vet ju inte om det är nyttigare men det är gott 🙂

Better than a thousand hollow words is one that brings peace