Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 14645 ggr
LinaK
9

Den godaste efterrätten du vet..

Ge mig lite inspiration här! Ska göra en efterrätt på Lördag men vet inte riktigt vad.

Vilken är den allra bästa efterrätten du ätit?

Skriv gärna recept, eller länka om det finns på nätet Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maria
3

Jag tycker mycket om ost och en ostbricka är aldrig felGlad

/Maria

Pelle Långlös
2

Kladdkaka med grädde. Flört

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

LinaK
1

Hm ja, nu skriver jag lite i min egna tråd. Men vi kan väl ha den lite som efterrättstråd om det inte redan finns någon. Så vi kan tipsa varandra om goda desserter Glad

Denna gjorde min sambo förra helgen; Hallonpannacotta med kanel
Riktigt gott och inte så sötsliskigt som många pannacottas kan bli.

ForestSpirit
2

Rise crisp tårta är min favoritdessert, inte svår att göra! Glad

http://www.kokaihop.se/recept/rice-krispies-tarta

LinaK
1

#1 Ja ostbricka är ju riktigt fint, skulle kunna tänka mig att min sambo skulle bli lite besviken då han älskar efterrätter som är lite mer söta Glad

#2 Ja det är supergott!

#4 Mmm, den där såg riktigt god ut Glad Tack för tips!

MissInAction
2

Vet inte om det är den allra godaste jag ätit men den ligger klart i topp, saftig och smakrik, både syrlig och söt! ♥

MOROTSKAKA

2 ägg

2 deciliter strösocker

3 deciliter rivna morötter

1 deciliter matolja/raps

2 deciliter vetemjöl

1 tesked bakpulver

1 tesked bikarbonat

1 matsked kanel

1 matsked kardemumma

1 matsked vaniljsocker

Citronkräm

100 gram Philadelphiaost

30 gram smält smör

2 deciliter florsocker

1 tesked vaniljsocker

1 matsked pressad citron

Vispa ägg och socker.

Blanda i morötter och olja.

Blanda torra ingredienser, rör ner i smeten.

Grädda i nedre delen av ugnen 175 C 35-40 minuter.

Kräm

Rör samman alla ingredienser.

Bred på den avsvalnade kakan.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Namiko
1

Jag kan inte komma på att jag har någon favorit, men jag slängde ihop en efterrätt för ett tag sedan som blev riktigt uppskattad iallafall.

Lägg hallon i botten på dessertskålar, rör ihop soyghurt (eller valfri annan naturell yoghurt) och honung tills den blir lagom söt. Rosta kokosflingor i en torr stekpanna tills den får lite färg. Häll yoghurten över hallonen och på med kokos så är det klart att servera. Den är godast när kokosen är varm.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

dolfen
2

#2 skrev min favorit. Glad

Jag skulle kanske testa att pudra på mangopulver (egentorkat) över grädden!?

(Hmm. Mangogrädde har jag aldrig gjort. Mixa mango och blanda det med vispad grädde. Måste testa detta vid tillfälle.
*brainstormar lite lätt*)

jagga-ewe
2

Min absoluta favvo-efterrätt är Banoffi! Men det är allt annat än magert. HCHF - det bästa från två världar, som mina kollegor sa om just Banoffi.

Kort sagt är det krossade digestive, kolasås, bananer och grädde.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
2

Kokospannacotta med lime Crème brule med hasselnötter Chokladpudding med grädde och frukt för den som vill, tex hallon och mandarinklyftor Eller vit chokladtårta! Den är nog i särklass bland det godaste jag ätit, men jag måste leta reda på receptet. Lite dålig koll för tillfället.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ettlitetalias
2

Chestnuts tårta!

Annars är jag såld på syrliga cheesecakes och glass.

[RMSLiners]
2

Vinbärspaj. Perfekt när man har egen vinbärsbuske. Tungan ute

LinaK
3

Många bra tips i denna tråd tycker jag Glad

#12 Åh vad bra, vi har mycket vinbär i våran trädgård. Så det receptet ska jag göra nästa säsong.

LinaK
0

Puttar upp då den är aktuell för mig igen 🙂

Ska komponera en trerätters i helgen och försöker komma på nån dessert som inte är så mäktig. Tänker mig kanske en god bit cheesecake eller något annat lite syrligt. Tror det passar till övriga rätterna jag ska ha 🙂

fellfrosch
1

Crème caramel kanske? :) med crème fraiche istället för grädde? Syrligheten gör den lite "fräschare".

[Mustangcab]
1

Mangosorbet😃

dolfen
2

Toblerone på en persikohalva. In i mikron.
Kanske inte ser sådär jättenajs ut, men jag tyckte att det var intressant (och gott).
🙂

Anterrabae
2

En ny favorit var kanelpannakotta med mango på! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fridaas
1

Rödbetskaka med choklad i är mumsigt! Dock hittar jag inte receptet nu 😔 Annars är chokladfondant en favorit, om man lyckas med den.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

squat84
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chokladmousse

Recept 4 - 6 personer

200 gram mörk choklad

3 ägg

3 dl vispgrädde

Gör: Smält chokladen i vattenbad, när chokladen är smält lägger ni i ett helt ägg under lätt vispning, dela de två övriga äggen och vispa vitan till vitt skum och gulan för sig, blanda först ner gulan i chokladen och sedan vitan, blanda försiktigt.

Vispa vispgrädden och blanda ner försiktigt, (ej vispning).

Lägg upp moussen i fina glas och ställ in i kylen ett par timmar innan servering.

www.theresekostresa.blogg.se

[Björn.B]
3

Tiramisu en italiensk dessert med mascarponeost, savoardikex, kaffe och kakao väldigt god tycker jag.

[Moa-]
3

Vitchokladmousse med blåbär i botten toppat med digestivekrisp är favoriten för tillfället, sött men inte övermäktigt.

Annars finns fryst mjölkchokladtårta, men grundbotten av mandelmassa och kakao serverat på en hallonspegel som är ruskigt god, men extremt mäktig.

VildaVittra
1

#14 Ehrenmarks glasstårta smakar som cheesecake.

6 dl gräddfil

3 ägg

2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 citron

3 dl vispgrädde

6 digestivekex, smulade

Häll gräddfilen i ett kaffefilter och låt stå i kylskåp över natten. Strö hälften av kexen i 1½ liters form. Dela gulorna från vitorna. Vispa äggvitorna styva och sedan grädden i varsin bunke.

Blanda gräddfil, socker, äggulor, vaniljsocker, rivet citronskal + saft av citron. Vänd försiktigt ner grädde och äggvitor, strö över resten av kexen.

Täck formen med plastfolie och sätt in i ca 4-6 timmar i frysen. Ta fram någon halvtimma innan servering.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus