Hjälp med dessert!
Jag fyller år på söndag och ska bjuda hit mamma, pappa och farmor. Nu är det så att min farmor är sjuk och har en grej inopererad i magen (mellan magsäcken och tarmen). Det är som en sil och vissa saker får hon inte äta eftersom de kan fastna där. Hon kan äta glass men då funderar jag på vad man kan ha till glass? Frukt är svårt då många har trådar etc. Det ska vara något lättsmält. Någon som kan hjälpa mig? Vill bjuda på nåt mer än bara glass men jag vill ändå att min farmor ska kunna äta det.
Glass med hemmagjorda (smaksatta) maränger och någon lyxig sås kanske? :)
En trevlig panna cotta skulle kanske passa bra.
Ja det var ju nåt. Aldrig tänkt på att man kan smaksätta maränger :/. Har dock inte gjort maränger någon gång. Är det lätt att lyckas? Hehe.
De absolut bästa marängerna jag någonsin gjort var liiiite omständiga, men med en självgående köksassistent/vispgrej så var det inga problem.
300 g socker och 1dl vatten i en kastrull, koka upp och låt koka i 2 minuter, minst (utan att röra om). Sätt igång vispen med 150g äggvita, när den är lättpiskad sänker du hastigheten på vispen till medelfart och häller ner sockerlösningen i en tunn stråle, långsamt. Låt sedan vispen stå och jobba en 15-20 min. Spritsa ut fluffet med en lagom stor tyll på bakplåtspapper, och baka sedan i ugnen i 100-150 grader (beroende på hur effektiv din ugn är) i ca en timme.. Tills de är klara, brukar jag säga :P Blev superfin struktur på dem :)
Annars finns lite lättare maränger som man gör på hopvispad äggvita och socker, rakt av.
Det låter ju gott! Kollar på "Halv åtta hos mig" och där gjorde hon något sånt. Har tyvärr ingen sån apparat så får se hur jag gör. Har googlat recept och i många ska man ha vattenbad. Funderar på att göra en citronsås till.
Om du har tålamod till det kan du så klart lika gärna använda en handhållen elvisp!
Chokladmousse kanske är ett alternativ? :)
Tiramisou
Saffranspannacotta
Vit chokladmousse med hallongelé (hallonsaft+gelantin)
Cheesecake (utan digestivebotten om det är svårt för henne)
Creme caramell
Marängtårta
Kaffemousse
Fläderparfait
Osttårta (en variant av cheesecake)
Tack för tipsen! Tiramisu har jag alltid velat prova. Nu har jag lite att fundera på :).
Häll punsch över glassen. Eller punschextrakt om man föredrar alkoholfritt. Garanterat trådfritt.
Ja, det var ett tips till nästa gång. Vet dock inte om jag tycker om det men kanske ska prova. Tack!
Hur gick det?
Jag hade inte så mycket tid så jag köpte Alvesta glass och gjorde kolasås, citronsås och maränger till. Det blev bra och hon kunde äta det, fast hon var mätt sen maten :).
Låter supergott! Vad gjorde du för sorts maränger?
Två olika. En vanlig och en med jordgubbssmak (jag använda saft från frysta jordgubbar som jag mixade och silade). De blev lite härligt sega i mitten.