broccoli, broccoli och åter broccoli
jag har den senaste tiden märkt på mig själv att jag äter mer och mer broccoli. Vissa dagar är broccoli det enda jag äter. Hellst kokt med smör på, men även stekt, gräddkokt, stuvad. Jag äter "bara" broccoli, det har resulterat i att jag köper största påsen med fryst broccoli, bara för att annars tar det slut fort och jag måste åka o handla igen.
Varför är jag galen i broccoli? Jag har diagnos på hypothyreos, och en del blir "kål-galna" men jag tycker själv att det blir för mycket!
Samma här älskar broccoli och äter det som en galning för tillfället, blir nästan irriterad på mig men tja, det är ju galet nyttigt så varför inte!
Testa att äta broccolin rå då kanske kroppen får i sig de näringsämnen den suktar efter? Jag doppar den i senap😍Bara för det höll jag på att gå och hämta mig några buketter broccoli att tugga på haha
Jag älskar broccoli men har inget tips om vad du kan göra. Jag är ju besatt av broccoligratäng🤤
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Wok: broccoli, kokosmjölk, räkor, gari, lime och tångnudlar nam nam
Dåså har jag läst lite om ditt problem med sköldkörteln.
Hitta bra information om just näringsbehovet på www.alternativet.com
Kort och gott broccoli innehåller: Järn, zink och selen som du har behov av. Intressant är just avsnittet om selen.
Näring och sköldkörteln
Det finns många näringsämnen som påverkar sköldkörteln. Jod är den mest kända. Sköldkörteln innehåller ca. 70-80% av kroppens totala jodinnehåll. Jod är en viktig del i sköldkörtelns hormonproduktion men det finns många andra faktorer som är lika viktiga.
Järn och A-vitamin
Järn och A-vitamin brist är vanligt i områden där människor får struma, även om intaget av jod är tillräckligt. Man har upptäckt att effekten av jodterapi uteblir vid järnbrist. Järn är nödvändigt för omvandlingen av fenylanalin till tyrosin vilken kan minska med över 50% vid järnbrist. Många personer med hypotyreos svarar bra på terapeutiska doser A-vitamin.
Selen, Zink och Krom
Selenbrist kan bidra till hypotyreos genom sin roll i omvandlingen från T4 till aktivt T3. Selen är viktigt i enzymet IDI som ansvarar för omvandlingen av T4 till T3 i lever och njurar. Enzymet minskar märkbart vid selenbrist. Zink påverkar utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormonet TSH. Därför kan zinkbrist eller lågt zink i förhållande till koppar vara en bidragande orsak till låg sköldkörtelfunktion.

#4 riktigt intressant! Skall ta upp detta med min läkare :) bra att få lite kött på benen med tanke på att det kan vara brister i min kropp, inte att jag "är sugen" på broccoli. Tack så mycket!
#5 Att vara fixerad vid en eller liknande sorters mat tyder alltid på brist lärde jag mig i en dokumentär där folk tuggade potatisstärkelse och dylikt ^^ Tyckte ditt creavande lät mer som behov🙂Hoppas det kan hjälpa något. Stod ju något om avitaminbehandling?