Matlust iFokus

Matlust

Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1978 ggr
monstermash
2

Äter du vegetariskt ibland?

Äter ni vegetariskt där hemma, om så bara någon gång i veckan? Om inte inte gör det, varför inte? Hur ofta?

[Tassy]
4

Jo, jag försöker få till vegetariskt då och då. Dels för miljön, djuren och allt sånt, samt att jag har många vegetarianer och veganer som vänner. Vill ju gärna kunna bjuda dom på mat också. 😃

Sofy
3

Jag äter vegetariskt ibland, oftast för att testa diverse recept tills när min mamma kommer på besök och hon är då vegetarian och ibland känns det bra helt enkelt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

DesK
3

Jag äter gärna vegetariskt och anser att alla borde äta vegetariskt ibland. Andelen rotsaker, grönsaker och frukt är stor hos oss, så att då och då göra en rätt helt vegetarisk känns naturligt :)

/Désirée

fridaas
1

Det är ytterst sällan vi äter vegetariskt. Det kanske bara är 3-4gånger om året vi äter vegetariskt och då är det ofta lunchen som är det, i form av kantarellsoppa eller crème ninon. Annars är det någon form av kött i maten. Däremot har vi minskat köttmängden i maten och ökat grönsakerna, innan var köttet huvudingrediensen i maten, men nu kan blir det ofta mer grönsaker än kött. Men det känns som det fattas något om man inte har kött i maten.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ettlitetalias
2

Jag äter också oftast lunchen som vegetariskt om det blir av. Diverse soppor, wraps och pastarätter. Till middag så smyger sig linsgrya och grönsakssoppa in ibland.

Smullis
4

Äter nästan alltid vegetariskt och när jag inte gör det blir det fisk/skaldjur eller i värsta fall kyckling/andra fjäderfän. Tänker dock sluta äta det och bli helt vegetarisk :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Colina]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är vegetarian sedan 14 år tillbaka så för min del blir det enbart vegetariskt! Startade av etiska skäl men idag är jag det både för kropp och själ. Startade nyligen en blogg för den som söker inspiration för en vegetarisk vecka :)

http://baravego.blogspot.se/

Karmatarerskanise
1

Väldigt sällan. De få gånger det blir det är det soppa.

Intehärutandär
2

Jag är vegetarian sedan ca 25 år tillbaka, så mitt svar är Ja. :) Äter ägg och sparsamt med mjölkprodukter. 

Barnet äter blandat, mest veg hemma. Kött i skolan.

[WickedAlly]
2

Är osäker på om jag någonsin ätit en vegetarisk rätt om jag ska vara ärlig. Jag gillar kött helt enkelt :)

[deen]
1

Ja, det blir en hel del vegetariskt för min del, är vegetarian i perioder, och har varit det nästan hela livet. Men pojkvännen är inte lika förtjust, så det blir ofta flera alternativ till middag här hemma!😃

[Aquelegia]
1

Äter ofta vegetraiskt, blir nog 50% 50% under en månad. Är uppväxt att måltider kan vara utan kött så det är inga konstigheter för mig. Har även levt som vegetarian i perioder, den längsta 3 år.

dolfen
2

Gärna, och ibland ofta. Jag kan säga likadant om kött. Varierar!

Ett exempel är när jag gör tomatsås och pasta och funderar på om jag inte skulle ha med lite rökt kött också. Men nä! Känner oftast då att kött inte är nödvändigt. Min goa tomatsås räcker! 😉🙂

Anterrabae
2

Inte i nuläget, har en mage som inte vill vara med på det hörnet för tillfället. Men har varit vegan.. Och gillar veggo :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TheoA]
2

Pannkaka varje torsdag, så en gång i veckan blir det vegetariskt. Vi äter inte ärtsoppa innan så det är helt vegetariskt.

Portie
2

Händer att man äter vegetariskt ibland. Inget jag direkt tänker på eller har något speciellt syfte med, bara blir så. Äter ofta tomatsås (minst en gång i veckan), sen brukar även soppan bli vegetarisk. Gillar kött, men ibland är det gott med något helt vegetariskt med.

food
0

Jag brukar inte äta vegetariskt så ofta, jag har inga roliga recept. Har du några tips?

[Tilde]
1

Nej… Det mest vegetariska jag äter är tonfisksallad (tonfisk + körsbärstomat + gurka + rucola + kokt ägg + olivolja + balsamvinäger). 😛

Jag behöver protein i form av kött av något slag. Annars blir jag inte mätt och belåten. xD

SaraC
1

Vi försöker äta det i alla fall en gång i veckan! För miljön och för att vi människor inte behöver så extremt med kött som vi faktiskt sätter i oss. Och för att det finns en massa goda vegetariska rätter vi vill äta!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

CelsiusT
1

Ja det är väl klart att det smyger sig in lite "vegetariska" måltider ibland, sånt som pannkakor, våfflor, pasta med olika såser som ofta blir vegetariska (eller möjligtvis med makrill/tonfisk i för min del, men oftast har vi svamp i pastasås), osv.

Men det är sällan jag aktivt utesluter kött/fiks/fågel ur maten och aldrig på någon regelbunden basis (som sagt, det bara blir så ibland utan att jag tänker på det).

Dock har jag många gånger tänk att man skulle inför det. Dels för att det är gott och dels för miljön och även till viss del för plånboken (det sista beror ju såklart på vilken vegetarisk rätt man väljer).

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2

#18 Tonfisksallad innehåller ju tonfisk så det är ju inte helt vegetariskt (även om det finns vegetarianer som äter fisk så brukar ju inte fiskrätter räknas som vegetariska). I så fall äter jag jättemycket maträtter som är vegetariska. Dels äter vi mycket fisk över lag. Sedan äter vi ofta sallader med lax, tonfisk, makrill, eller räkor eller något annat sånt i, men jag räknar inte det som vegetariskt.

[Tilde]
1

#21 Just därför jag skrev "det mest vegetariska". Äter ju inte vegetariskt. :P

CelsiusT
1

#22 Okej, jag blev bara lite förvirrad =) Så du äter inte pannkakor, våfflor o sånt? För det är ju faktiskt helt vegetariskt annars ;P

[tk1971]
1

Jopp, det gör jag. Eftersom det är jag som planerar och lagar maten så brukar jag lägga in ett par vegodagar. Det är dock inte riktigt populärt hos sambon, jag har fått höra att jag lagar "för nyttig mat" (?).

DesK
3

#24 Hum kan man laga för nyttig mat? Kliar mig fundersamt i skallen!

/Désirée

[tk1971]
1

#25: Jo, om man är uppfödd på kött och potatis i olika variationer så kan det nog kännas som "för nyttigt" med linser och bönor som man knappt sett innan jag kom med i bilden 😉

[Tilde]
1

#23 Nej, jag undviker så mycket vetemjöl som möjligt. Så kanske en gång om året blir det pannkakor. 😛 Det är väl min vegetariska dag då, hihi.

Intehärutandär
1

#27 Det finns goda glutenfria pannkakor av grädde, ägg och fiberhusk. Dom äter vi här hemma. Sedan är ju inte pannkaka veggo då det är ägg i. Frasvåfflor som inte innehåller ägg däremot. :-)

[Tilde]
2

#28 Fast ägg är ju inte kött och alltså är det vegetariskt, men inte veganskt :)

[Tassy]
2

Det faller väl in i kategorin "lakto-ovo vegetarian". 👍

Intehärutandär
2

ägg kan bli ett foster, alltså kött. Det beror på vem man frågar. Jag själv säger att jag är vegetarian, fast jag äter ägg och lite mjölkprodukter. Men det är bara för att det fanns inte en massa olika vegetarianer på 80talet. Då var man vegetarian eller vegan. Säger jag att jag är vegetarian på ett veg-forum så blir jag slaktad. ;-)

[Aquelegia]
1

#25 Jupp, enligt min sambo som #24 så har han också uttryckt emellanåt att jag lagar för nyttig mat haha så tydligen kan man det! 😛
Jisses så gott vegetariskt jag åt hos en väninna häromdagen. Idag blir det vegetariskt, sambon jobbar och jag ser ingen anledning till att vräka i mig kött när jag har grönsaker som behöver göras åt med. Så ikväll blir det en grönsakspasta.