Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 14408 ggr
Johan-
23

Recept på hästfilé?

Hej, har tidigare arbetat många år som kock ock kökschef, men har nu fått idétorka. Har sett fin hästfilé på min lokala saluhall men undrar nu om någon har något förslag på hur jag tillreder denna bäst?

MonisN
1

Tyvärr har jag ingen idé vad du kan göra med den, men intressant att du nämner hästfilé. Såg i tv programmet halv 8 hos mig att en bjöd på hästfilé, och det skulle tydligen vara en delikatess. Stämmer detta? Det känns lite främmande att äta häst, men som barn åt man ibland hamburgerkött som var av häst, så egentligen är det konstigt att det inte används så mycket. Själv har jag aldrig sett filé eller någon annan del av häst i affären.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
3

Hästkött är mycket bra kött och oftast magert. I smaken påminner det mest om fint nötkött. Filéen kan tillagas på alla sätt som vanlig nötfilé. Jag har tidigare gjort surstek på hästfransyska vilket blir sagolikt gott. Hoppas nu att ingen hästälskare tar illa upp.

/Désirée

MonisN
2

Hästfilé ska tydligen vara mycket billigare än oxfilé också, så detta skulle jag vilja prova. Ska absolut höra mig för i saluhallen om detta.

Rita-S
1

Jag tror att det är såpass lite häst i affärn för att många hästar behandlas med mediciner eller andra medel som ger livstids karens så man inte får använda till mat. Exempelvis är det många flugmedel som ger livstids karens på köttet så man inte får lämna in köttet till slakterier för livsmedel.

Och jag är häst-tjei. :)
Jag gillar inte smaken på hästkött själv, mäst för jag är inte van att äta det. Vore nog något annat om jag växt upp med att äta hästkött tror jag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

giffan
0

Huva - ätas häst nej tack!

Fast jag vet att det ska vara gott.

Och en annan sak som gör att  hästköttet inte finns så mycket av är att man föder inte upp hästarna för att slakta dem och göra mat, då blir det inte så många som man tycker att det borde bli. Sen exporterar vi en hel del hästkött oxå då vi inte själva äter det så mycket.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Johan-
0

Det är billigare än oxfilen, jag ger 349:- kilot

MonisN
1

Det var ju inte så jättemycket billigare. Trodde det var halva priset eller så.

Karmatarerskanise
1

Har bara smakat hästkött rökt som pålägg.
Skulle gärna smaka filen, men har aldrig sett det i affären.

storost
3

Där jag kommer i från är det ett vanligt kött att tilllaga. Vi brukade göra en rödvinsmarinad (olja, rödvin, senap, salt, peppar, wasabi, sojasås) och låt köttet ligga i marinaden mellan 24 och 48 timmar. Hästköttet smakar vanligtvis lite söttaktigt och med vinet neutraliseras det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mantissa
1

Kan inte fler lägga in recept på häst här?

giffan
3

#10 Lasagne är ju populärt nu för tiden 😃

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mantissa
0

Filé och biffrätter är jag personligen mest intresserad av. Skulle aldrig "slösa bort" häst på att göra lassange

Intehärutandär
3

Släng den (hästfilén) på grillen, det är poppis här (inte i mitt hushåll, men södra Dalarna).

Mantissa
2

Jag behöver tyvärr mer direktiv än så. Är inte sådär jättebra på detta med matlagning men vill ju "få till det" till påskmiddagen(söndag)!

Sofy
0

#11 Hahahah!!!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Aquelegia]
3

Jag skulle nog köra det som en rostbiff i ugnen dock på 125* ej 150-175* då det är så magert och man inte vill få en seg bit ur ugnen. Låt det vila väl men ej under folie. Kryddningen skulle jag rekommendera en sträng välkryddat örtsmör i mitten och binda ihop, krydda runt. Har en känsla av att köttet tar smak dåligt annars.

Anterrabae
2

Vi åt hästbiff, och det är nog i särklass ett av de godaste kötten jag ätit! Bara salt och peppar! Så köttet får smaka som det är. Smaken lägger jag hellre som kryddsmör eller sås som tillbehör..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2

Men åh vad jag blev sugen på att prova hästkött nu! Skall kolla med det lokala hästslakteriet som startades efter att fler slakterier slutat slakta hästar. De har veterinärer som kollar hästarna innan slakt. Hum, får se om jag vågar!

ettlitetalias
2

Häst är fruktansvärt gott! Svårt att få fag på annat an som rökt och torkat här, men det är bättre än inget :)

bamse6311
2

Förr så åt jag mycket hästkött.

Jag bor ju bara ett stenkast från Helsingör och jag och min före detta fru brukade göra många av våra matinköp där.
I varje fall så var vi i Helsingör minst var 14:e dag för matinköp.
Hästkött där är väldigt vanligt i alla de charkuteributiker som finns där.
De flesta av dem köper in hela kroppar av djur som de sedan själv styckar.

Ofta så köpte vi hästkött och precis som #17 skriver så är en helt vanlig biff av häst bland det godaste som finns.
Överhuvudtaget så kan jag rekommendera att man tillagar hästkött på samma sätt som nötkött så TS Johan kan jag rekommendera att han tillagar sin hästfilé på samma sätt som han skulle gjort med nötfilé.

Bästa hälsningar,
Bertil