Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: allergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 1589 ggr
dolfen
2

Överviktig? Spola ut fettet.

En metod (från USA) för överviktiga att gå ner i vikt, är att spola ut maginnehållet med en slang.

Med denna metod kan man under första året bli av med 40% av övervikten.

Syra och saltbalansen kan rubbas, men det sägs att man har tagit med detta i beräkningen nu när detta ska testas på 25 patienter i Blekinge läns landsting.

En källa.

dolfen
2

Jag blev förvånad över de negativa reaktionerna som uttrycks i tråden du länkar till.

Jag undrar om de som uttrycker sig är överviktiga och, så att säga, vet vad det innebär att vara överviktig och har övervägt olika sätt att gå ned i vikt?

Jag tror inte att endast denna metod används för att tömma maginnehållet, utan att även den vanliga vägen används. Men nu gissar jag bara.

Chestnut
1

Är endast 40 % av maginnehållet som kommer ut genom PEG om man i Blekinge kommer använda samma placering som tidigare försök gjort.

I kombination med KBT och noggrann selektion av patienter ser jag det positivt, annars känner jag mig ytterst tveksam till om det är en hållbar metod.

Med vänliga hälsningar
Chess

dolfen
0

Enligt länken i #0 är det en tredjedel (33%) av maginnehållet som töms.

KBT (psykologiguiden.se)

[Tassy]
7

Det låter som en läkarstyrd variant av bulimi Skrikandes

dolfen
1

Bulimia nervosa (Wikipedia)

[Aquelegia]
6

Om KBT används i samband med det för att förändra tankesätt behövs ingen slang att tömma ut maginnehållet med. Då har man väl börjat i fel ände? Det som är meningen i slutändan är ju att få överviktiga att få en bra livsstil och äta den mängd man egentligen behöver. Alltså ändra tankesättet, därigenom försvinner plösligt meningen med slangen. Visst patienten förlorar i vikt under tiden tankesättet ändras, men att patienten själv får välja hur mycket man tömmer ojoj, det kan gå åt skogen!

Som redan sagt "en läkarstyrd bulimi" känns det hela som.

dolfen
1

Ibland glömmer man bort att göra saker man tänkt att man skulle/borde göra. Skäms
Men nu har jag kopierat det sista jag skrev i "parallelltråden":

"Man har använt denna typ av operation i 25 år på patienter som har svårt för äta, exempelvis cancerpatienter. I dessa fall pumpas näring in.

_(Se Blekinge Läns Tidning, Onsdag 4 juli 2012. Sidan 28.)"
_

jonte1
4

#8, #7.

Jag sorterar papper och ser..

-2003 så gick jag ner ca 20kg under 3,5 månader. Detta under strikt läkarkontroll. Glöm bort kolhydrater. Det var en fråga om vilja. Jag var mätt i a f och tänkte inte på mat.

-2013, jag gör om det. Kanske inte frivilligt. Det är samma sak igen. Konsten är att behålla musklerna och bli utav övervikten (fettet) och samtidigt inte förlora muskelmassa. Träning ja.

Slang??? Skrattar bara. Det är olika från person till person ja.

Mvh.

Chestnut
2

Jag har svårt att se hur detta skulle kunna ses som värre än GBP? En PEG kan man enkelt ta ut om komplikationer tillstöter, en GBP är betydligt mera komplicerad.

Med vänliga hälsningar
Chess

dolfen
1

#9 - Grattis att du har lyckats minska vikten! Trycker därför ett
"bra inlägg" på #nio.

Själv är jag så lyckligt lottad att jag inte behöver söka efter
"ett halmstrå" som de patienter det nu gäller, gör. Jag kan äta det jag vill. (Än så länge.) Blinkar

Jag tycker att det ska bli intressant att få veta resultatet av detta försök. (Se #0.) 🙂

jonte1
1

#11 Det är minus -8kg redan. Om du väger 3-siffriga tal som "tjockast" går det lättare att minska(är i två-siffrigt redan). Utan slang och utan försök.Utan halmstrån. Det fungerar.

Tack för trycket.

Mvh