Oxfilé, tillagningsfrågor
Om jag helsteker den i ugnen, hur många grader ska jag ha ugnen på? Har läst att 50 grader är blodigt, 55 grader är medium, vad säger ni?
Även om jag skulle få för mig att steka den i skivor, blir det då hög värme i någon minut på varje sida som gäller?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
50-52 grader gillar jag.. Då blir den lite rödare än medium, så får den vila upp sig till typ 53.. Ingen koll när man steker.. Jag brukar känna på koncistensen, tills köttet känns lagom fast ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Sofy.
Ugnen kan du ha på 200 grader, sedan är det innertemperaturen i köttet/filén du skall mäta.
Vill man ha det rött tar man ut filén när innertemperaturen är ca 55 grader. Rosa ca 62 grader och well done ca 70 grader.
När man tagit ut filén så virar man in den i aluminiumpapper och låter den vila i 10 minuter.
Well, nu gör säkert människor helt olika. Det här är från ett tillagningsrecept som jag skrev upp en gång.
Om jag skall skiva filén och steka så skivar jag den i ca 2 cm skivor och på stekjärnet har jag mycket hög värme och steker ca 2-2,5 minuter på varje sida och då blir den medium rare.
Vill jag ha mer välstekt så sänker jag värmen något efter 2 minuter och steker totalt 3 - 3,5 minuter på varje sida.
Personligen så gillar jag oxfilé när en är ganska blodig men dock så är det väldigt sällan som jag köper oxfilé numera.
Tycker att ryggbiffen också blir ganska god men det går naturligtvis inte att jämföra.
Btw, observera att om du steker på stekjärn så skall skivorna vara rumstempererade och torka av skivorna med hushållspapper innan du saltar och kryddar.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Ja det är viktigt att påpeka att graderna du skriver om TS är köttgraderna och inte ugnsgraderna :)
Bryn gärna köttet i panna och smör innan du stoppar in det i ugnen med en termometer instucken.
#3 Tack.
Det glömde jag ju skriva, man skall bryna köttet innan man sätter in det i ugnen så att man stänger porerna och filén blir saftigare.
Bästa hälsningar,
Bertil
Bryna köttet ska jag göra var bara osäker på köttets och ugnens tempratur :)
Det absolut bästa sättet vilket kött man än skall tillaga är att ha en kött-termometer. Sådana säljs överallt och jag tror att man får en sådan för runt en hundring. IKEA har säkert för en bit under en hundring.
Ugnen kan du ha på mellan 175 - 200 grader. Aldrig högre än 200 när du skall tillaga kött.
Bästa hälsningar,
Bertil
Har redan köpt en kött-termometer, från ica maxi.
Tycker att du gjorde rätt i det och Maxi är ett bra varuhus när man skall köpa saker till köket.
Det underlättar väldigt mycket med en termometer vilket kött man än skall tillaga.
Bästa hälsningar,
Bertl