Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 1761 ggr
dolfen
3

Tomatjuice efter träningspass minskar "stress"

Forskare vid Stockholms universitet har i en studie sett att om man dricker tomatjuice efter ett träningspass, minskar den biokemiska stressen.

De tror att det är karotenen lykopen som ger denna positiva effekt. Lykopen sitter i skalet, och frigörs vid kokning.

Att äta en (okokt) tomat ger inte denna effekt.

Denna studie är en del, av ett EU-finansierat forskningsprogram, där man undersöker naturliga ämnen som sägs ha positiv effekt på hälsan.

En annan tråd om tomater är Smaklösa tomater

DesK
2

Detta låter intressant, ska bli spännande att se vad de mer kommer fram till Glad

/Désirée

[Aquelegia]
3

Mums har flera gånger druckit tomatjuice efter träningen då jag är så sugen på mat efter styrketräningen men inte vill proppa i mig mängder direkt när jag varit duktigGlad Mer tomatjuice alltså!

dolfen
2

Nu börjar det kännas vårigt och jag får lite "spring i benen"-känsla.

Därför tänkte jag att det kunde vara läge att putta på denna tråd för alla er som börjar få vårkänslor.
(När det gäller träningslusten, alltså.) 😉 
🙂

[Tassy]
2

#2 Ett tips: direkt efter träningen är förbränningen fortfarande mycket hög, så man kan med fördel skynda sig att äta just efter träning med gott samvete. Gärna protein som hjälper kroppen att bygga upp sig och återhämta sig. 👍 

Själv är jag nöjd med att äta skyr och ofta en banan direkt efter träningen, sedan ett mål mat med mycket kött och bönor/keso när jag kommer hem. Tomatjuice vore toppen, men min mage tycker det blir för starkt.

Anterrabae
2

Här är en till som känner av vår-spring i benen :) det måste bara bli isfritt först.. Försöker lägga tomatjuice-infon på minnet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
2

Att käka en maträtt med tomatsås efter träningen skulle väl då inte vara helt fel!?
Jag gillar (min) tomatsås. Oskyldig Cool