Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 3023 ggr
Sofy
2

Vad göra med oxfilé?

Pojkvännen kom hem med en stor bit oxfilé men jag har ingen aning vad jag kan göra med den eller hur jag ska tillaga den, tar mer än gärna emot tips!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

VildaVittra
2

Gör det klassiska, stek den så den får en yta runt om med salt och peppar på, sen sveper du in den i smördeg (finns att köpa färdig) och kör klart i ugn (stektermometer i) servera med ex potatisgratäng och en god sallad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sofy
1

Jag har ingen stektermometer 😭

VildaVittra
3

Finns i mataffären för några kronor. Har du inte tillagat oxfile tidigare så ska du inte ge dig på det utan en sådan ändå, tråkigt om det blir en skosula.

Annars kan man ringa på hos grannen och låna en.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sofy
1

Hoppas köttbiten håller tills jag får chansen att ta mig till en mataffär då, för jag bor lite dumt till när det kommer till grannar och mataffärer.

DesK
3

I min artikel om grillat finns tips på hur köttet är, utan att man behöver använda stektermometer 😉

Jag hade gjort pommes Anna, eller blandade ugnsrostade rot- och grönsaker, brynt filén runt om och färdigstekt den i ugn eller klotgrill och gjort ett starkt gott kryddsmör till eller hemgjord béarnaisesås + såklart en rejäl sallad och ett glas gott rödvin till 😛

/Désirée

VildaVittra
2

#4 Köttbiten lär hålla. Faktiskt är allt kött som bäst när bäst före datumet kommit.

Karmatarerskanise
4

Jag hade skurit den i tjocka skivor och stekt dom. Men genomstek inte, det är att förstöra köttet enligt mig 🤪

Till hade jag gjort hassebackspotatis och bearnaisesås.

[Aquelegia]
1

En rejält mustig svamppasta till oxfilén. Nu kanske jag är stygg mot en sådan fin bit men att vända i skivorna i pastan precis i slutet (finskura) så de precis hinner bli varma är så gott (varma tills de ej är råa alltså)

Annars stekta oxfilétournedos. Hittade en toppen länk hur man steker denna till perfektionism. "Så steker du en perfekt tournedos"
Bra recept på ett basilikasmör också. Skulle ha till antingen potatispuré,  duchessemos och en rödvinssky/sås.

Sofy
2

Jag har ätit en hel del oxfilé på resturang men aldrig tillagat oxfilé hemma. Jag har nästan 4 kilo oxfilé hemma och vi är bara två personer i mitt hushåll…

Jag älskar ju oxfilé i pasta, på pizza och som tournedos så jag vet inte riktigt vad jag ska göra av köttet. Jag blev sjukt sugen på hasselbackspotatis och bearnaisessås innan jag loggade in på iFokus så förhoppningsvist kan jag få med mig en sån där termometer när jag är i affären och köper resten av ingredienserna.

Får mig att tänka på en resturang som ligger med gångavstånd från mig som gör världens godaste baconlindade oxfiléspett med fyra olika såser, mums!!!

bamse6311
1

#sofy.

Visst kan det vara bra med en stektermometer men inte tusan är det nödvändigt.

Det räcker att köra på "känslan" beroende hur man vill ha sin oxfilé.
Själv så giller jag den/det blodigt (rare) medan andra gillar den medium eller well done.

Hur du nu är själv förderar den och vilken tillagningsmetod du än fördrar så är det ju bara "att känna" på den efterhand. Om du inte vet hur den skall kännas så ta en vass kniv och gör en liten skåra så ser du i vilket tillagningsstadie den är.

Ett hyfsat tips om du skall steka den i stekpanna i skivor är ett EN minut per cm och skiva på var sida, då blir den medium stekt.

Så brukar jag göra och hittade just nu DETTA när jag googlade där det står mycket mer.

Hälsningar,
Bertil

bamse6311
3

#Sofy

Hittade ett kul klipp, nu var det ios inte det som jag letade efter men ädå *s*.

http://www.youtube.com/watch?v=YVEgI2_C3c4

Bästa hälsningar,
Bertil

Sofy
1

Åååh nu vill jag bara laga massa mat. Jag ska till affären idag så jag tänkte köpa en stekttermometer ändå om de har en sån, det kan vara bra att ha :)

Anterrabae
2

#12 Den digitala de har på Ica är bra, den går såpass högt att man kan mäta smält socker med den utan att den dör :) upp till 300 grader.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
1

Nu var det jättelängesedan jag käkade oxfilé. Av någon anledning kopplar jag ihop oxfilé med vitlökssmör.

#13 - Hmm. Nu måste jag kolla upp hur mycket mina termometrar tål. Har inte tänkt på detta tidigare.

Anterrabae
1

Pappa hade en som dog vid 120 eller så. Han skulle smälta socker till caramel tror jag :P

//Ida

bamse6311
4

Btw all friends

På tal om det där med hästkött dom numera paraderar alla löpsedlar och tv nyheter.

Jag bor ju i Helsingborg där min/vår närmsta grannstad bara 15 minuter bort med en färja rakt över sundet.

Naturligtvis så åker jag precis som de flesta andra skåningar "över sundet" för att handla mat i vårt broderland.

Inte nog med att man kan köpa öl, vin och sprit i de  allahanda butiker som där finns utan där finns även "riktiga" charkuteributiker med personlig betjäning.

Där jag brukar handla så är det inte enbart en charkuteributik utan de slaktar även sina djur själv.

När man är där så kan man beställa vilken del av djuret som man själv vill  oavaktat vilket djur de än månde vara.

Här har dom naturligtvis nötkött men även häst, gris, lamm, kanin samt allt annat som man kan önska sig och de som jobbar i den här charkuteri/slaktar affären vet allt om kött som man någonsin kan önska sig

Det närmsta man kan tänka sig om allt det här i Sverige är väl om man bor i en av våra tre största städer där det finns saluhallar.

I Helsingör som är en stad med mindre än 100 00 invånare så är staden i sig själv en hel saluhall i sig själv.

Där köper jag min köttbit vare sig det är nöt, häst, gris, lamm, kyckling eller vad det nu än månde vara och med samma expedit som jag köper köttet av står jag samtidigt och diskuterar vilket vin som han kan både rekommendera samt sälja  och naturligtvis så har hen även både whiskey och anat starksprit att sälja utan att man behöver ta sig till ett systembolag .

Svårare än så behöver det inte vara.

Bästa hälsningar,
Bertil

Anterrabae
3

#16 Sådan köttbutik, med vidhängande slakteri har vi här på Orust också. Dessutom säljer de aldrig djur som varit stressade vid slakt. Dessutom är allt närproducerat. Nöt och lamm har bott på Orust, eller Tjörn etc. De har nöt, fläsk, lamm fågel och en del vilt. Dessutom får man köpa inälvor, ben, Vom och andra slaktprodukter för en spottstyver. 100kr för 25 kg. Dock saknar de alkoholrättighetrna ;)

//Ida

[Aquelegia]
2

Tips för pepparbiff på oxfilé är att rosta svartpeppar i en torr stekpanna först OBS! Ett måste är bra ventilation för jisses vad man hostar av ångorna annars. Så värt det dock😃 Pepparn är utmärkt i en pepparsås med! Ger det lite "udda sting" haft det i en pepparsås till pasta, ojoj!

bamse6311
2

Visst är det kul med sådana butiker där de både känner till ursprunget från de olika djuren samt både slaktar och styckar själv och kan ge goda råd till kunden.

Den dag då de även får lov att sälja vin, öl, snaps eller annat samtidigt som de säljer sitt kött här i landet ligger säkert långt fram i tiden, om ens någonsin.

Funkar som sagt var 15 minuters resväg från Helsingborg och även i Tyskland, Italien osv.

Ja överhuvudtaget så funkar det väl i de flesta Europiska länder som helst förutom i Norge och Island.

Bästaste hälsningar,
Bertil

[Björn.B]
3

#19 Gårdsbutiker funkar lika bra som saluhallarna, jag handlar 8 gånger av 10 på gårdsbutiker i stället för saluhall. Här i Stockholmsområdet är det betydligt dyrare att handla i saluhallarna i stan än på gårdarna och man får chansen att se hur djuren föds upp.

Sofy
1

#18 Jag har inte ens en köksfläkt i skrivande stund😭

Sofy
5

En stektermometer är numera bosatt hemma hos mig!

Anterrabae
2

#22 den kan man ha till mycket :D

//Ida

Sofy
2

#23 Japp! Därför jag köpte den, om det enbart var till oxfilén hade det inte vart värt det för jag köper sällan det.😃