Om du bara hade 200 kr till mat i veckan...
hur skulle du lägga upp menyn då? Vad skulle du satsa på för råvaror? Alltså, mat som är näringsriktig, inte någon svältmeny.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Oj menytips är svårt! Det är ju lite olika hur mycket man får. Men jag skulle satsat på storkok, och frysa. Med betoning på bönor, ärter linser och rotfrukter. Chili sin Carne till exempel. Eller kalops/sjömansbiff fast med kikärter i stället för kött. Jaga extrapriser, passa på när det är billigt att köpa till exempel köttfärs, kassler och sånt. Baka bröd själv.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hade köpt 10 kilo potatis, brukar kosta runt 70 kronor och det kan man göra hur mycket som helst med. Eller mindre påse om du är ensam, man äter ju inte 10 kilo själv 🙂
Kycklingdelar, 1 kilo för 22 kronor. Köttfärs, grovt bröd som mättar, vitkål och ett par morötter om priset är bra, en lök. Mjölk antar jag.
Kolla kampanjer, ibland säljer de 800 gram falukorv för 15 kronor till exempel och det blir flera middagar om man är själv.
Pris: cirka 190 kronor, lite beroende på kampanjer men nu räknade jag vanliga priser samt 10 kilo potatis.
Jag hade nog gjort en soppa med potatis, köttfärs, halv lök, vitkål och morötter, och buljongtärningar eller mycket kryddor då, som jag hade kunnat ha i flera dagar. En brödskiva till.
1-2: 2 dagar soppa kan vi skriva för att inte överdriva
3. Falukorv och mos.
4. Fräst vitkål med köttfärs som man kryddar starkt (gott!)
5. Klyftpotatis och kyckling
6. Pyttipanna med falukorv och lök
7. Finns det rester så hade jag ätit det annars kyckling igen med mos tror jag, lite rå vitkål till.
Dock är ju detta baserat på en person, förutom potatisen, men så hade jag nog gjort 🙂
Eller ja, så jag brukade göra snarare när jag satt i samma sits 🙂
Köper basvaror, som krossade tomater, lök, linser, ägg, creme fraiche, grönsaksbuljong och så vidare först. Sedan billig fisk, köttfärs med mera på kampanjpriser.
Jag & mitt barn äter för 1000 kronor /månaden tillsammans - så det är inget problem. Har man inte mer, så lär man sig vända och vrida och jaga bra kilo-priser.
Jag har levt på det! På den tiden satte jag en gräns. Saker som kostar 10 kronor!
Ändå fick jag avundsjuka blickar från internatvännerna👍 Jag lagade mest nudlar med wook /kyckling (ja den söndermarinerade frysta) med wookgrönskaker som då innehöll sås med fryst på Willys hemma på den tiden.
Korv med bröd, ravioli (20 /burk=2 portioner) grönsakssopppa, linssoppa, pytt i panna. Jag räknade ut portionsmässigt hur mycket det skulle bli. Först då jag vågade köpa saker över 10 kronor 🙂 Storpack gällde icke på den tiden utan så smått som möjligt. Här gällde överlevnad! Gröt/ billiga flingor.