Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 2128 ggr
[Tassy]
2

Bästa produkterna i mataffären

En kommentar i "onödiga saker i mataffären"tråden väckte idén om en motsatstråd, så nu kör vi! Vilka är era små gyllena favoriter i mataffären?

[Tassy]
2

Själv älskar jag sallad på påse, så behändigt! Äntligen kan mitt lilla hushåll få en varierad sallad som hinner ätas upp.

[RadioMG]
1

Hackad lök och skivad svamp. Tycker det är riktigt gott och smakar färskt, dessutom billigt. Vi var lite emot det först, men testade att köpa det. Nu köper vi alltid det. Spar tid och pengar!

Marinas Mix
2

De ekologiska varornaGlad

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

DesK
2

Tassy, du får en stor guldstjärna för denna idén! Skrattande

Sallad i påse är en bra grej, även om man är fler än 2 i hushållet! Glad Färsk pasta är något jag tycker är trevligt som omväxling.

#2 Den där hackade löken spar ju många tårar Flört Eftersom jag har kontaktlinser så drabbas jag personligen inte av gråtattack när jag skär lök, men det är ju toppen för alla som inte har kontaktlinser Glad

/Désirée

ettlitetalias
3

De "hemmagjorda" pizzorna! Vi har en disk där de toppar en ogräddad pizzabotten med vad man vill ha på. Bara att ta hem och slänga i ugnen, eller lägga i frysen Glad

fridaas
1

Sallad i påse eller i lösvikt så man kan välja själv hur mycket man vill ha. Färdiggrillad kyckling/revben. Pizzakiten med pizzabotten och tomatsås.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

dolfen
2

Spontant tänker jag på tomater och lök. Helst ekologiska då, förståss. Och hela. Flört

Jag tänker att om det läggs tid och energi på att "förädla" en råvara, borde väl produkten bli dyrare, än om den säljs "oförädlad".
Undrar lite över orsaken till att förädlade produkter skulle kunna vara billigare än oförädlade?

jonte1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en bild angående egen surkål. Syns bubblorna tro? DesK är duktig i köket.

Senor, benfria köttbitar finns inte. Det är något för den yngre generationen att upptäckaFörvånad

Råvaror finns i affären och i naturen.

[Aquelegia]
1

Oj, det bästa måste vara chark och fiskdisken på Ica Maxi här i stan, Kanske är inne i en fas men jag vill inte ha det vakumförpackat, fryst och dylikt. Allt som är färskt. Råvarorna.
Svårt att säga just specifika produkter som är "bästa" skall klura lite närmare på det!

Jo, just det. Första bästa får ju ändå vara risifrutti saffran!

ettlitetalias
1

När jag tänker bästa så tänker jag förövrigt på sånt som underlättar. Annars så är ju liksom saker som makaroner och potatis bästa, för det äter vi ju varje dag Flört

[Tassy]
1

#10 Det var så jag tänkte också Glad saker som underlättar, är fiffiga eller på annat sätt extra bra

Chestnut
2

Uncle Bens Sweet and Sour Ananas!

Lovely Kyss

Med vänliga hälsningar
Chess

Liss
2

Att det har kommit så mycket alternativ, som allergiska eller känsliga kan välja. Eller hälsofreaks. Glad Jag är flitig kund bland mandelmjölken, mandelmjöl /kokosnötsmjöl et cetera.

Har fortfarande inte tagit mig tid till att leta reda på enbart äggvitor, men det kommer nog underlätta för mig i framtiden.

Min pojkvän gillar risgrynsgrötskorvarna. Det spar honom en hel del tid på morgonen, än att stå och göra egen (eller rättare sagt, be mig göra egen)

Jag älskar de frysta kryddorna som finns. Fryst persilja och gräslök är jag ständig shoppare av. Även sallader i påse, som fler nämnt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Aquelegia]
1

Åh Uncle Bens sweetn sour den var länge sen vi åt, men ja den är väldigt god!

Kryddorna i frysen är toppen!

Älskar dom frysta wookblandningarna. Eftersom bara jag äter grönsaker är det svårt att hinna äta upp allt om jag skulle köpa en av varje färsk att woka med. Smidigt att kunna plocka fram en näve till maträtter eller att ha i, i sista minuten när grytan är klar och jag tagit undan till sambon.

jagga-ewe
4

Salladsjälvplocken på ICA, helt underbart att välja själv vad man ska ha.
Lokalt slaktat kött, även lokalt jagad älg ibland.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Smullis
1

Ekologiska varor och passionsfrukterna!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[WickedAlly]
2

Buljongtärningarna! Så perfekt att stoppa ned de dagar då inspirationen tryter och vips har man en soppa /gryta som smakar bra Glad
Använder dem även i sås.

Och lövbiffen, mums!

[Tassy]
2

buljongtärningar slår jag också ett slag för! Det underlättar nog för otroligt många.

[RMSLiners]
2

Charkdisken coop äntligen fått till sin butik här. Coops egen mjölk som tydligen ska gynna mjölkbönder men ändå är billigare, sånt gillar vi. Coops lösvikt på salladslådor där man kan välja själv, rena räddningen under resor.

[Aquelegia]
1

Då kontrar jag med fond, mina absoluta favoriter, Kyckling-kalv-ox och fiskfond.

Kokar fonder själv när rens och ben finns kvar men nu är det slut för tillfället.
Köttbuljonger har jag aldrig lyckats med så bra som på flaska dock.
Absoluta lifesavers när jag gör såser.

Karmatarerskanise
1

Buljongtärningar och fonder gillar jag. Räddare i nöden många gånger.
Annars gillar jag närproducerat.

Marinas Mix
1

Damen som står och lagar mat på MAXI och bjuder på spännande saker.

Idag bjöd hon på saffransskorpor med mandel och clementinmascarpone.

NEJ jag gick bara förbi och tog ETT smakprov.Skrattande

_

[RMSLiners]
1

En sak till, att coop bakar sina bröd och bakelser själva i brödavdelningen (här i alla fall). Så gott med färskt nybakat bröd och de är riktigt skickliga bagare.

jagga-ewe
2

#22 - JA! Provsmakningarna på ICA på torsdagar måste vara det bästa med den butiken. Man behöver ju knappt köpa nån lunch, kan få en hel måltid bara på att va åpen. Glad

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[sakring]
1

Här har Maxi eget bageri vilket jag uppskattar mycket. De gör även tårtor.

Marinas Mix
1

Bara älskar buljonpulver i glasburk.

_

Jalking
3

Hyllan med "invandrarmat". Där finns massor av gott!

Anterrabae
1

Det bästa med vår ICA Kvantum är det breda sortimentet och de bra priserna. Inte många Maxi-butiker som slår dem! Och jämför man med andra ställen i landet så är de fantastiska. Har dessutom en suverän och prisvärd chark. Skrattande

Dessutom är de måna om att maten inte ska slängas så några dagar före bäst före sätter de ner priserna till hälften. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Marinas Mix
3

Var på ICA City i Knalleland idag och de har ju en service som vida överstiger MAXIs, men för det mesta är jag lat och går bara nerför backen till MAXI.

Hittade i alla fall något spännande i butiken idag. Olja och vinäger på bag in box. Så hade de små flaskor, så man fick tappa upp själv vad man ville ha och så söta etiketter så man vet vad man köpt.

Ska bli skojigt att prova.

Jag valde hallonvinäger, valnötsolja och så Fikon-Balsamvinäger.

_

[Aquelegia]
2

#29 Det där var häftigt Förvånad Jag har ingen lust att köpa stora stora flaskor hela tiden så det vore helt perfekt!

Marinas Mix
2

Bästa är att man inte behöver köpa så mycket, tänk om man tycker det smakar illa.

_

Marinas Mix
1

De där baginbox-tappa upp själv var inte alls tokiga. Nu hade de en oliv/citronolja, som jag testade också.

Och även om de inte varit goda så hade jag köpt, bara för att få den lilla söta flaskan Skrattande

_