Matprojekt, hjälp till inspiration!
Hej hej! Jag är Elin, en matälskande lärarstudent som framförallt tycker om att laga mat. Äta är ju lite tråkigt själv 
I alla fall. Jag skulle vilja ha ett matprojekt, men jag vet inte riktigt hur, jag behöver bara något att arbeta med känner jag och mat känns som den underbara tanken till också ett hälsosamare liv. 
Skulle verkligen behöva få tips och idéer till vad för slags projekt jag kan ha som är över en längre tid, inte svindyrt och roligt att laga. 
Någon glad och innovativ medmänniska på denna urtrevliga sida som vill hjälpa liten student i nöd? *hoppas,hoppas*
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Detta är ju en jättebra idé! 
Här är några förslag till teman:
Säsongsmat, så här på hösten /vintern är det ju rotsaker, kål och citrusfrukter som är i säsong. Av dessa kan man ju göra massor av trevliga spännande rätter som inte blir så dyra. Låt exempelvis rotsakerna spela huvudrollen och kött, fågel eller fisk bli ett litet tillbehör. Det är också gott att göra en sallad av apelsiner med rå lök och svarta oliver. Många citrusfrukter är betydligt mer mångsidiga än vad vi vanligen tänker på 
Billig mat utöver att försöka hålla sig till säsongsmat så är torkade baljväxter mycket bra och billig mat.
Ett bra sätt att få ordning på maten är att göra en matsedel för en eller gärna 2 veckor åt gången. Även veckomatsedel går ju att göra som ett projekt 
Om du är blandkostare skulle du kunna ha vegetarisk mat som ett eget projekt, kanske att du väljer en eller 2 dagar i veckan som vegetariska dagar.
Andra teman kan vara ugnsmat, grytor, sallader med mera 
/Désirée
Eller hur! Ibland har man sina ljusa punkter, Du får haka på om du vill 
Åh citrusfrukter som är så gott, varför blev jag allergisk mot dom? 
Hm ska fundera, har redan gjort lite säsongsmat i höst på kål och så 
Finns det något kul man kan jobba sig igenom?
Finns ju typ en film Julie/julia Där jobbar sig Julie igenom Julia childs kokbok. Fast jag vill slippa geléer och sånt 
Tråden om hur man gör eget örtsalt, har, för mig, varit lite banbrytande.
Jag har upptäckt att det nästan inte finns någon som helst begränsning, när det gäller att komponera ihop ingredienserna.
Trist med citrusallergin! Jag är en lime-lover.
Jag har gjort myntagelé, då jag tyckte att myntasåsen var alldeles för rinning. Se tråden Kort skörderapport (#16).
Att göra egen tomatsås är ju dölätt. Har inte ägt en ketchupflaska på flera år. 
#2 Den filmen är ju ett "måste" för alla matälskare
Ett annat tema kan vara snabblagat, som Jamie Olivers 30-minutersmat
jag har den boken på engelska och jag har testat några av menyerna ur den boken. Jupp, det går att laga dem inom maxtiden 30 minuter 
/Désirée
#3 Åh eget örtsalt ska jag absolut göra men kanske till sommaren kanske jag gillar också citrus men jobbigt när man inte kan andas och det börjar klia överallt.
Egen tomatsås har jag gjort men inte egen ketchup. skulle vilja prova gillar inte kemikaliesmaken det är i de på marknaden.
Japp visst är den ^^
Åh det kanske är något.. jag som vart inne på slowfood en del nu.
Efter nyår och flytt ska jag i alla fall börja laga mat i min fina lergryta jag fått ^^