Skillnad på sill och strömming
Själv har jag trott att sill och strömming var samma fisk. Och att det berodde på var i Sverige man bodde vad man kallade den för.
Nu har forskare sett att några procent av generna har tydliga skillnader.
Ja jag såg det ja med. men jag fattade inte riktigt. Det var ju lika stora genetiska skillnader mellan fiskar av samma art, men olika bestånd och stimm. Tycker det låter som en motsägelse då.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Läste också detta då vi kallar strömmingen för sill här på sydkusten
#1 Jag fattade heller inte. Dessutom mycket roande journalistik när samma mening upprepas 2 gånger i texten 
Läs kommentarerna på artikeln under hihi
Har även hört att strömmingen är mindre på grund av bräckt vatten. Sillen blir med andra ord större. Kanske är fel det med 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Här en länk till en svt.se-artikel om ämnet.
Här nämns siffran 5%. Men det kan nog (enligt min logik) inte vara 5% skillnad mellan, exempelvis, olika sillbestånd.
Jag gissar därför att formuleringen i svt-artikeln är missvisande.
Klart sill och strömming är olika, bara genom att dom säger "sillen är större och fetare" ja då har dom ju redan bevisat skillnaderna! (eller tänker jag helknas om det?
)
Då kan det ju inte vara samma gener längre, även om det nu var samma för tusentals år sedan, inte för att jag är någon hejjare på procent och gener men för min del så verkar det ologiskt att det är samma fisk. Rätta mig gärna om jag har fel 
# 4 Här har vi bräckt vatten och sill. Den byter namn vid Torhamn udde.
Sillen är större o fetare, men det sker gradvist, det är inte så att plötsligt nånstans vid någon gräns (kanske Torhamn udde) så är dom dubbelt så stora.
Jag är från Bornholm och där kallar vi det för sild. Silden på Bornholm är lite större än dom flesta strömmingar jag fått här i Sverige, men långt ifrån så stor o fet som sillarna man hittar i ABBAs burkar med löksill mm.