Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 2545 ggr
[Aquelegia]
2

Nytt i livsmedelsbutiken!

Det kommer ju hela tiden nya saker i matväg som hamnar på hyllorna för oss att våga provsmaka och kanske hitta nya favoriter eller kanske vilja varna andra för smakmässigt!

Kom på denna trådídén när jag nu såg reklamen för Risifrutti saffran och tänkte "undra hur många fler som med skräckblandad förtjusning vågar sig till att köpa en sådan som jag kommer att göra imorgon"

Så min första fråga angående nytt i hyllorna är: Kommer du köpa nya risifrutti? Berätta gärna när du köpt vad du tyckte!

PÅMINNELSE! Det är ej tillåtet att uttrycka smaker med mera med "äckel och avsky" såsom usch, äckligt, fy med mera (för trevnadens skull tog jag upp det direkt, så Medarbetare slipper det)Flört

Anterrabae
1

Nej det kommer jag inte. Tål inte mjölken i. Men jag tror att jag skulle gilla den, då jag är en saffranstok av rang! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2

Nej eftersom jag aldrig har köpt risifrutti, men jag kan tänka mig att det är ett bra mellanmål för många Glad Jag var på väg att köpa färdig surdeg för att testa, men fick reda på att det är en död produkt som inte kommer i närheten av äkta surdeg, så jag avstod från det köpet.

/Désirée

HannaM
3

Själv är jag väldigt glad över valios nya laktosfria småypghurtar och vaniljkvargen. Båda proteinrika. Har länge saknat naturell yoghurt i småpack för utflykter och träningsmällenmål och nu finns det alltså. Dessutom är dom goda, både yoghurt och kvarg.

Någon risifrutti blir det då inte för mig. Som laktosintollerant får man hålla till godo med jordgubbssylt vilket jag ogillar så risifrutti har jag inte ätit på år och dar. Fast saffran hade jag nog köpt annars, rent teoretiskt. Det måste ju bli som saffranspannkaka fast ogräddad Tungan ute

[WickedAlly]
2

Jag tänker köpa en sådan med saffran, kul med något nytt Glad Återkommer med recension Glad

[Aquelegia]
1

#3 Fast dom det går reklam om nu med mer protein dom är inte lactosfria, kolla tråden "märkilga marknadsföringar" blev förvånad, men Valio var visst inte ett laktosfritt märke utan i stil med Arla. Syftar på PROfeel produkterna, dom är inte laktosfria därav dom inte nämner det i reklamen. Lär sig något nytt varje dag!

#4 Okej då överlåter jag provsmakningen åt dig. Är lite halvdan med saffran då jag faktiskt endast smakat saffran i lussebullarSkäms

[WickedAlly]
1

#5 samma här, har tänkt testa att göra fiskgryta med saffran flera gånger men det låter som en skum kombo så har aldrig kommit så långt. Risifrutti är ju ändå sött tänkte jag Glad

HannaM
1

#5 Men, om du köper dom och läser innehållsförteckningen så står det Sockerarter.. vad det nu är %  varav laktos 0%.

[sakring]
2

# 6 Fiskgryta med saffran? En Bouillabaisse? Skojar du. Det är det bästa som finns.Skrattande

[WickedAlly]
1

#8 Bouillabaisse har det inte stått något om, har mest spanat på hemmasnickrade varianter kanske. Ska googla fram ett recept på det och testa Glad

[sakring]
1

Du kan få ett av mig

600 gram vit fisk

1 burk krossade tomater

1 liter fiskbuljong

2 deciliter vitt torrt vin

2 vitlöksklyftor

1 fänkål

det vita på 2 purjolökar

matolja

1 påse saffran

Fräs fänkål och purjolökar så att de mjuknar. Tillsätt buljungen och vinet samt saffranen och tomaterna och låt det sjuda i 20 minuter. Tillsätt fisken och låt det koka tills fisken är klar. Tillsätt eventuellt räkor eller musslor. Servera med en rostad brödskiva.

[WickedAlly]
1

Tack! Skrattande

[Aquelegia]
2

#10 Psst! Recept läggs helst i egna trådar då det tar upp väldigt mycket plats i diskussiontrådar och blir förvillande för läsningen!

[WickedAlly]
1

Har sparat det så någon kan ju ta bort våra inlägg Glad

Anterrabae
1

En annan fantastiskt god fidskrätt är mandelfisk med saffran.

//Ida

jagga-ewe
2

Risifrutti med saffran kommer jag inte testa, just för att saffran står på  min lista över "kryddor som inte går att äta" ihop med dill och persilja. Glad Har därför inte saffran i fiskgrytor heller, även om fiskgryta är fantastiskt gott i övrigt.

Förtydligar att  MIN lista över kryddor som inte går att äta är just  min, andra får såklart hälla sin mat full med dessa. Bara jag slipper!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Aquelegia]
2

Hittade ingen Risifrutti på Netto så får bli till att stanna vid Willys på vägen till jobbet sen, här skall prövas! Måste våga Glad Helt enkelt därför att julefriden infunnit sig hos mig redan nu haha likabra att börja smaka på julegottisnyheter redan nu så slipper man akta kilona i julFlört

[sakring]
1

Inte fanns det någon på Maxi heller men julmust hade de.

[Tassy]
3

Jag hittade yoghurt med citrus och mascarponesmak! Spännande, och MUMS vad god den var! Rekommenderas. Skrattande (Yoggi).

Chestnut
2

#18 Instämmer, den har funnits i någon månad nu, supergod! Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2

Nehepp, willys hade heller inte saffrans risifrutti. Jag som var så sugen idag!
Kommer först i november trodde dom. Funderar på att ringa runt till olika butiker i stan och kolla vilka som har Glad Någon som vet om någon ica har tagit in den?

Anterrabae
1

Nu bor jag ju på annan ort, men våran Ica hade inte tagit hem den igår när jag var där.

//Ida

Chestnut
1

Verkar som att ingen butik i Skövde har risifrutti saffran. Kollat maxi, coop forum och coop extra och #20 har ju kollat Netto + Willys Obestämd Känns rätt surt, hade varit kul att testa!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2

#22 Tålamod Glad

HannaM
2

Risifrutti saffran funnen och inhandlad till min lakostoleranta make Glad Ica Brommaplan för stockholmsbor!

Marinas Mix
2

Låter spännande, men jag tror nog att jag lagar min egen "risifrutti" i stället, blir nog bra mycket billigare såFlört

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

HannaM
2

Vegyness veganprodukter har dykt upp på hemköp hos oss. Hitills provat påläggssalamin som var god och vegansteak som var mycket god.

[Aquelegia]
2

Willys höll vad dom lovade "i november kommer det säkert" Jodå idag så prydde finfint Risifrutti Saffran sin plats på hyllan Skrattande Kunde inte hejda mig och köpte 2 alltså det MÅSTE ju bara vara gott med vanillig saffranskrämig risifrutti?! Återkommer imorgon om smaksensationen!

[cancan]
1

Jag tyckte den var god, dock tyckte jag saffranssmaken var i klenaste laget Tungan ute

[Aquelegia]
2

Otroligt god, som jag misstänkte och ville ha den vanillig med saffran. Precis så det smakar trots ganska smakrik sylt. Sylten var perfekt till faktiskt! Liiiite mer saffran hade varit okej men väldigt god som den är. Turjag köpte 2 för imorrn åker en ner som mellanmål på jobbet igen Skrattande

mikkan01
2

ÄLSKAR den haha Skrattande nya risifrutti-favvon!

~mikkan