Matlust iFokus

Matlust

Etiketter: konserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 7662 ggr
dragonstar
3

Vad ska jag göra av 3 kassar äpple

Jag har fått 3 icakassar med äpplen av olika slag. Har gjort en sats äpplemos och ska göra en till sats, men försöka göra den surare.

Men vad kan jag göra mer, funderade på äpplesaft men vet inte vad för recept jag ska följa. Några tips?

Funderade även på äppelbröd och en del av äpplena ska skivas och frysar in.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

DesK
2

Åh det låter härligt! Glad Att skiva och frysa äpplen är kanonbra till äppelkakor med mera. Jag bakar ibland surdegsbröd med äppelbitar, russin och torkade aprikoser i, det är gott som omväxling. Torka äpplen är ju också ett bra sätt att förvara dem, då går de att använda direkt i exempelvis müsli Glad

/Désirée

dragonstar
1

Ska göra ett bröd med äpple ikväll om jag hittar ett bra och enkelt recept har fil och jäst hemma så kan använda vilket som, men ett saftigt filbröd med rårivet äpple och russin i funderar jag på.

Någon som har ett bra recept?

[Tassy]
1

äppelpaj, äppelkaka, äppelmos, äppelkompott, äppelkräm, torka och gör müssli, ha i matlagning t.ex. korv i ugn och skinkstek, äppelmust, ugnsstekta äppel med kanel, socker och vaniljsås, riva/tärna ner i sallad, torka äppelringar och ha som godis, kanderade äpplen, äppelplättar (gör vanliga plättar och riv ner äpple när du precis hävt smet i laggen).

dragonstar
5

Torkade äpplen låter intressant, hur gör man de på bästa sätt?

dragonstar
0

Ska plocka ur de finaste äpplern och lägga i en kasse med tidnignspapper och hoppas att de håller sig ett tag. eller bör jag frysa allt jag inte kokar?

dragonstar
1

Hittade detta recept Det är lånat från en blogg och jag undrar om ni tror det är bra för torkade äppelskivor eller om jag ska göra på något annat sätt? 1 äpple 2 deciliter socker

1,5 deciliter vatten
4 matskedar färskpressad citron

Koka upp vatten och socker, låt koka ihop några minuter. Tag av kastrullen ifrån värmen och rör i citronsaften. Skölj äpplet noga, men låt skal och kärnhus vara kvar. Skiva äpplet i tunna skivor. Lägg äppleskivorna i den varma sockerlösningen och låt dem dra där i 30 minuter. Lyft upp äppleskivorna med en hålslev och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Torka dem i cirka 4 timmar i ugnen på 75 grader. Tiden beror på hur krispiga du vill ha dem och självklart hur tunna de är skurna. Det tog nog ungefär 5 timmar för mina. Ta ut och låt dem kallna.

[Tassy]
1

Man torkar frukt/grönt i ugnen på låg temperatur (typ 75 - 100 c), gärna luckan på glänt om det är mycket fukt i det som ska torkas. Skiva tunt och sprid ut ordentligt över en plåt.

Vet inte mer exakt än så, men det finns säkert recept att googla. Glad

dragonstar
3

Ja jag har inte helt förstått men man kangöra antingen mjuka eller knaprga äpplen och jag vill ha knapriga.

DesK
1

Då bör du nog ha ugnsluckan på glänt och äpplena riktigt tunnt skurna och gärna på galler. Resultatet blir bäst om du har varmluftugn, men det går med gammaldags ugn med bara över- och undervärme.

/Désirée

[Aquelegia]
2

Tunna behöver dom inte vara, mjöliga äpplen passar sig bäst som tjocka skivor då blir dom lite mjukare och mindre tuggmotstånd (torka inte tills dom är kripsiga!)
Älskar tjockare äppelskivor!
Dock kräver det mer passning då det är ett 2-dagars på och avsättande av ugnen, det måste torkas lång tid och vid LÅG temperatur.

dragonstar
0

#10 Gillade inte mjuka äpplen när jag testade från affären men gillar nog knapriga därför valet att göra knapriga Glad

Kan ha några Transparente Blanche, som är okej fortfarande, dom är ju så känsliga. Annars är det några av de mer sura sorterna minns inte namn.  Jag älskar surt Glad

Afturelding
2

Baka på det stora hela tänker jag! Äppelmuffins, äppelkaka, ja, allt man kan ha äpplen i. Sen är det bara att frysa in. Perfekt för kommande födelsedagar och dylikt! Det kräver ju dock att du har en lite större frys.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

dragonstar
0

Funkar det att frysa in färska äpplen?

DesK
0

Nej tyvärr inte, de måste i sådana fll förvällas först.

/Désirée

Afturelding
1

Får du över i slutändan i vilket fall kan du köra ut det till skogen till rådjur och annat vilt, eller ge bort till stall/gårdar, om du inte har häst själv det vill säga. Det är så onödigt att bara kasta även om det bara är ett par, då är det ju bättre att som sagt köra ut det till skogen, och speciellt nu när det börjar bli höst. Har du relativt nära kan du ju dessutom få en promenad på köpet!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

dragonstar
2

Tack då vet jag inte frysa som det är, (varför går inte det?).

Några av äpplena har börjat bli burna nu då jag inte hunnit med att ta hand om allt men det är bara transparente blanche som inte håller sig så bra.

[Aquelegia]
1

Vet att en väninna frös in äpplen när dom var små för hon älskade verkligen att äta frysta äpplen, testade en gång och dom blv galet mosiga och smaklösaObestämd

På matfestivalen toppades ankkorv med rödvinssky och potatismos med äppelchips.

Skalade äppelskal som skalats ner direkt i sockerlag. Låg där i 1dygn och sedan torka i ugnen. Fantastiskt god brytning med sältan och syran i maten <3

Åsa S
0

Det går visst utmärkt att frysa äpplen utan att förvälla, bara skiva eller tärna och lägga i plastpåsar och sedan använda till äppelkakor under vintern. Har både jag och min mamma gjort i väldigt många år och det har inte varit några problem.

Går även bra att göra äppelpajer (utan att grädda dem) och frysa ner, bara ta fram och tina och grädda i ugn.