Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 13848 ggr
[Aquelegia]
14

Vad göra med makrill?

Skall på fisktur i lysekil på söndag och bekanta som varit på denna resan förra veckan fick över 30 fiskar var SÅ jag behöver mentalt förbereda mig för vad som skall lagas av så många fiskar ifall vi har samma fisketurFlört

Läste att makrill helst inte skall frysas, hm det måste vi tyvärr göra! Men man kanske kan röka, salta in den eller dylikt?

Går det att göra fiskfärs av makrill?

Har alltid bara smörstekt/panerat makrill så vet faktiskt inte vad som finns för alternativ! Hjälp!

DesK
3

Makrill blir suveränt god att röka och jo den går att frysa, men inte så länge eftersom den är fet. Den är också god att göra ceviche på eller grava, men då bör den först ha varit fryst i några dygn.

/Désirée

[Aquelegia]
0

#1 Oj gravad vad roligt. Går gravad att frysa längre än naturell makrill? Ceviche det är väl "tillagad/marinerad" i syra?

Karmatarerskanise
1

Man kan grilla dom på kvällen efter fiesketuren och fylla dom med örter och liknande :)

[Aquelegia]
1

#4 Kommer hem redan tidig eftermiddag så grillarna skall på direkten sen ^^

Haha sicken salig meny: Förrätt makrillceviche och gravad makrill på kavring, varmrätt grillad makrill och efterrätt ja vad säger ni om syldad makrill med vaniljglassFlört

Karmatarerskanise
1

hahaha, låter som en perfekt makrillmiddag ;)

Anterrabae
3

Det är tokgott att grilla makrillen fylld med dill och citron/citronpeppar och sen servera med pepparrotssmör! Det är en av mina favoriter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

HannaM
1

Senast vi hade en hel makrill fylldes den med allehanda örter, lite smör och salt. packades in i folie och tillagades i ugnen.

[Aquelegia]
1

Med alla fina receptförslag vägrar jag åka hem utan minst 40 fiskar! Både sambon och jag skall fiska och fångsten tillfaller oss direkt så det bådar gott för magen ^^

Någon av er som fiskat makrill?

Vet att man kan få haj, kattfisk med mera på kroken men då har jag redan förvarnat att då springer jag och lämnar spöet vind för våg heheTungan ute

Karmatarerskanise
1

Jag har fiskat och fått en hel del i sommar. De är roliga för de kämpar på bra :)

[Aquelegia]
1

#9 makrill har jag hört tvärtom om, att man tror sig inte ha nått på kroken och ändå sitter det flera stycken. UScha kämpar då orkar jag inte dra upp. Får la ta i och sedan ge till någon som kan håva in det sista Glad

Praefatio
1

Dubbelpanera och servera med färskpotatis och följande sås:

• Ett fintärnat grönt äpple
  • En finhackad rödlök
  • Några matskedar grovhackade kapris
  • En rejäl dos färsk pepparrot
  • Örtsalt
  • En skvätt citron eller lime
  • Hälften majonnäs och hälften turkisk yoghurt /creme fraiche

Vi äter den såsen till det mesta nu över sommaren, varav panerad makrill är en av sakerna. Passar utmärkt till fläskkött, god korv, kyckling.

[Aquelegia]
1

#11 Vilken härlig såsFörvånad Dregglar här hemma framför skärmen ^^

Emo
3

Hera har rätt. Det känns att ha fått makrill på kroken och ibland trasslar de till reven rejält om man fått många på krokarna.

Rökt makrill, varm direkt från röken - vilken delikatess. Saknar nu när jag tänker på det.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

minaninar
3

Filéa, göra vitlökssmör, hacka persilja. Lägga filéerna på plåt, lägga vitlökssmöret på, salta o peppra efter behov o behag, in i ugnen (tyvärr minns jag ej gradantal eller tid, men det borde man kunna hitta), och sedan strössla över hackad persilja innan servering. Mums, färsk makrill är så himla gött.

[Aquelegia]
6

Tillbaka från fiskturen och nedrans vilka vågor vi fick, hälften kräktes HELA resan så jag och sambons lillebrors flickvän var dom enda i familjen som orkade trotsa vågorna. Fick 16 mindre makriller (butiksstorlek) och 3 jättefina superstora.

Märkte knappt när jag hade fisk på kroken. Inte ens dom 3 torskarna jag drog upp märktes. Kanske för vågornaTungan ute Fick även en lyrtorsk.
Mycket nöjd men jag fick allt kämpa för dom där förbenade fiskarna! Hade i linan så fort båten stannade till. Dom flesta fick nöjja sig med 2-3 fiskar, så jag vart jätteglad! Jag har nu tillräckligt med fisk för att testa era förslag!

Imorgon skall första makrillarna grillas till middag och torsken som jag fileade blir fish´n chip till lunch.

Emo
4

#15 Roligt att fisketuren var givande. Hoppas du nu blir nöjd med allt du kan göra med fångsten.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Aquelegia]
2

Dags för uppdatering: Recept ett testat GRAVAD MAKRILL!

Det krävdes bara en dags gravning och blev SÅ otroligt gott! Godaste gravade fisk jag någonsin ätitOskyldig
Var lite läskigt med grå gravad fisk men sambon smakade först och utbrast ÅH så gott. Han som alltid gnäller när jag säger "kan vi inte äta gravad lax snart" hehe

Tummen upp för det! Får se när nästa förslag skall testas. Får nog bli grillad då Glad

Karmatarerskanise
1

#17 Vad kul! Då får man ju se till att testa det :D

[Aquelegia]
3

Höftade lite med receptet men då det var för 600gram makrill men jag hade bara 2 mindre filéer, tog 1/4 deciliter socker och likamycket salt, 1halv kryddmått malen vitpeppar.
1/2 deciliter dill.
Tilvägagångssätt samma som med gravad lax.
Pressade filéerna lite väl hårt kanske men dom vart rätt lösa efter frysningen så det gick ändå att skära fina små skivorGlad

DesK
0

Kul att ni gillade gravad makrill! Skrattande Jag tycker det är så gott Tungan ute Får nog fiska i frysdisken nästa gång jag är i affären. Att göra ceviche med makrill är inte dumt det heller Glad Hera ja du måste testa att grava lite makrill! Glad

/Désirée

[Aquelegia]
1

#20 Just det ceviche var det också ja ojoj måste nog skynda mig snart att göra allt dock för upptäckte att fisken föll isär efter upptining. Den har ju bara varit fryst i 2 veckorObestämd Hur länge kan jag ha den fryst?

ettlitetalias
1

måste nog prova det där med gravad makrill! Finns ofta på extrapris i fiskdisken.

[Aquelegia]
1

#22 Såg att det finns en hel del makrill i fiskdiskarna nu ja. Märkligt då det inte är tid för makrillfiske nu egentligen. Är tydligen våren som är bättre. Vad fiskarna sa till oss iafTungan ute

Karmatarerskanise
1

#23 Det är nu makrillen är större, så det är inte så konstigt :) Är säsong nu också.

DesK
2

Jag fångade fryst makrill idag i butiken, som nu ligger i kylen för att tina långsamt. Imorgon tänker jag grava den Skrattande

/Désirée

[Aquelegia]
2

#24 Vi var ju och fiskade när det var rejäla vågor må jag lova. Då höll sig fisken undan oss ^^
#25 Det var nog felet jag lade den på köksbänken att snabbtinaTungan ute Då släppte helt enkelt fisken vätska för fort och den blev lös!

[Aquelegia]
3

Grillade småmakrillerna fyllda med blandning av persilja, vitlök, salt, vitpeppar och rapsolja.

Otroligt gott det med. Kunde dock smakat lite mer grillrökTungan ute

minaninar
2

#27 Det är smaskigt..Tungan ute Lägg på lock på grllen nästa gång o släng på lite äppelträflis eller al eller nåt på slutet så det blir lite rökutveckling?

[Aquelegia]
2

#28 Har alltid på lock när jag grillarFlört Funderade på om jag skulle stänga till överdelen så röken inte släpptes ut men hade bråttom med resterande tillbehör så sambon fixade grillningen ^^ Bra tips med rökspånSkrattande