Vad har ni för grill?
Ja som frågan lyder vad har ni för sorts grill, märke med mera. Varför valde du just denna och vad är fördelarna/nackdelarna?
Vi köpte idag den minsta varianten av klotgrill som finns, köpte grillkol till men fick VERKLIGEN inte till någon vidare värme. Tog 30 minuter! Att få ordning på fläsköttet
Väntade innan dess i 20 minuter för bra glöd.
Fördelen! Portabel och tar ingen plats. Hela klotgrillen går i diskmaskin om man så vill.
Krävs inte mycket kol och den är värd att tändas för någon korv till och med
Sedan är den ju bedårande söt. Mitt lilla svarta bling bling!Än så länge är det ju bara sambon och jag så det räcker gott och väl med den lilla.
Tror ni värmen blir bättre med grillbriketter?
Jag har en minigrill (klot) helt hopplös. Får inte till värmen på den och den sur-röker köttet hur jag än gör. Kan inte ha kupan på heller då slocknar den på fem röda.
#1 Har nämligen grillat på grillhink förut men då blev det toppen. Använde du grillkol eller briketter?
Använde tillslut bordsfläkten för att få igång glöden bra då blev det fart i den!
Men i början blev köttet bara surrökt ja.
Jag kunde ha kupan på. Dock hade jag grillspett som stöttade upp och det blev en glipa så luft kunde komma åt.
Vi har en större klotgrill samt två gasgrillar varav en lite större som är utan lavastenar och den mindre med lavastenar. Tycker bäst om de lilla gasgrille då jag anser det vara ett tidsödande arbete att tända en grill med kol och få den grillklar. Jag använder en elektrisk grilltändare till den.
#3 Elektrisk grilltändare är verkligen super. Blir inte sådär höga lågor och får fin glöd istället för att ryka som attan MEN den får inte plats i min pyttegrill
Känns som att vi borde satsat på varianten störra i alla fall nu i efterhand! Då hade vi kunnat grilla tillbehör samtidigt som köttet
Vi har en rätt stor klotgrill från Weber, det var min far som köpte den åt sig och sin fru, men de använde den bara någon enstaka gång, sen glömdes den bort i ett förråd, men kom med i fars flyttlass hit.
Vi använder den mycket och året om, ibland röker vi i den också och den funkar utmärkt. Bäst är att använda briketter, de håller glöd länge. För att inte glöden /elden ska slockna måste det komma in luft någonstans i grillen, de flesta klotgrillar har ventilation i locket som alltså bör vara lite öppet när man lägger på locket på grillen.
Vi har tidigare haft vanlig, inte så dyr klotgrill och jag kan tala om att de funkar precis lika bra som den dyrare grillen från Weber, hållbarheten är också lika, så när denna grill har gjort sitt köper vi en mindre dyr klotgrill.
/Désirée
Vi har en rund ganska smidig gasolgrill inköpt i Norge för en massa år sedan.
/Maria
Vi har en fyrkantig från Bauhaus, noll koll på märket dock men den är toppen. Kostade 799 om jag inte minns fel.
Gillar de fyrkantiga mest för man får plats med alltihop på samma gång och kan lägga ut det som är klart i hörnen så att det håller värmen men inte blir bränt.
Använder alltid briketter för då glöder det länge och då hinner man alltid grilla några bananer med choklad efter middagen ;)
VISSTE DET ha där fick sambon och sitt nedrans kol! Skall allt se till att han bringar hem ena påse briketter i veckan och ber tusen gånger om ursäkt *läs med ironi*
4 kantigt var ingen dum idé dom runda blir ju ALLTID dåligt med värme i kanterna.
Fyller på #5, förbränningsluften kommer in i botten utav grillen. Sätter man på locket och ventillationen(spjället) är stängt så slocknar grillen. Illa? Nej då,
-eldar man med briketter och lägger på locket så går det att tända på briketterna igen vid nästa grillning
. En handfull nya briketter och sen är det ok.
Lite erfarenhet från mig:
-stenkol, ja det vart hett i pannan för ca 20 år sen jag testade..
-koks,(stenkol upphettad och gasen tillvaratagen) funkade bra i pannan.
-brunkol, har ej testat i pannan.
I grillen:
-briketter, en pulveriserad och komprimerad form utav träkol. Tar lång tid att få värme men ger värme länge.
-träkol, ger värme snabbt men under en kortare tid. Ej lämplig vid rökning.
4-kantig? Det var en tentauppgift som jag råkade ut för vid högre lärosäte som man skulle lösa med hjälp utav vektorer(utan räknedosa). Arean ja. Det beror hur man placerar bränslet i grillen åxo
. Runt är bra ja :)