Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1736 ggr
[Aquelegia]
1

Ta maträtter FÖR bokstavligt

Tror jag skrev om det här någon gång förut, men i alla fall.

Jag hittade mängder med prinskorvar i frysen från julen och hade precis haft framme smördeg så tänkte att jag skulle vara smart och göra sausage rolls av dessa.

Ja, korvrullar alltså. Tänkte kolla upp recept men tänkte "hur svårt kan det vara att rulla in korvar i smördeg"

Väl färdig och infrysta (ogräddade) sökte jag reda på ett recept och till min förvåning var det ju inte alls med korvar utan det var köttfärsfyllningar hihi.

Så tokigt kan det gå när man tar maträtter bokstavligt! Cool

Idag tog vi i all hast fram ett paket då sambon var hungrig efter jobbet och gräddade med ost på, till en bbq-majonäs. Det var gudomligt gott. Jag som inte ens gillar prinskorvarFlört Slutet gott! Ja bokstavligt talat till och med!

Har du lagat någon maträtt någon gång och efteråt insett att det ju inte alls är som originalet?

Elshira
0

Jag har då bara sett små korvar inrullade i degen, aldrig köttfärs! De har sett ut så att en liten bit av änden sticker ut bara, inte täckt in korven helt.

Så jag tror nog det är helt riktigt, men det har tydligen ett annat namn då kanske. Eller så är det bara så att europeer gör med köttfärs och amerikanare med korv?

Det lät gott iallafall!

Hakuna matata!

[Aquelegia]
0

#1 Dom där korvarna som sticker ut tror jag heter minihot dogs eller nått liknanden.

Sausage rolls är i originalet med köttfärs, dock är ju korv gjort på färs så vi kan väl hålla med om att jag inte var helt snurrig i bollen Flört

Mini hot dogs se 3 bilden från vänster

Medans sausage rolls ser ut att vara fyllda med korvar men i själva verket är kryddad köttfärs ^^

DesK
0

Ha ha detta är ju jättekul! Glad Det finns ju även så kallade French hot dogs, en vanlig varmkorv instoppad i ett ihåligt bröd och ändarna sticker ut i vardera änden.

/Désirée

[Aquelegia]
0

Det finns ju i Tyskland något som kallas för "verlorene Eier" (desk stavningen?!) som jag hela mitt liv trodde var äggröra alltså "tappade ägg" som när någon skall steka ägg och dom råkade gå sönder och det istället lagades äggröra.

Visade sig nu på senare år vara pocherade ägg Flört

DesK
0

Nu blev detta ännu roligare, tack för ett gott skratt Aye! Skrattande De heter även förlorade ägg på svenska Glad

/Désirée

[Aquelegia]
0

#5 Får hoppas att fler har roliga historier om maträtter Glad

Jag har fler på lager då jag är sämst på att kolla upp recept och lagar saker som jag tror att dom är.

[Tassy]
0

Ja ni kan ju gissa vad jag trodde kroppkakor var i unga år. Flört

[Aquelegia]
0

#7 Trodde du att det var gjort av människor? ^^

[Mairah]
0

# 7 Ha ha, samma här!! Tänkte också lika som dig när jag var liten Flört

dolfen
1

Jag har noterat att det inte är någon tryffel i den "franska tryffelkakan" jag ätit många gånger sedan jag var liten. Lureri, det där. Skrattande (Själv har jag aldrig gjort den, och undrar om jag har receptet.)

Mer kommer inte just nu på förutom följande makabra historia jag läste om för några dagar sedan. (På tal om "kroppkakor"):

Ibland är inte saker det som de utges för att vara.
Jag skulle inte vilja vara någon av dem, i Kina, som handlat detta "strutskött".  Foten i munnen

Anterrabae
1

Tja, Min mor har alltid förfasat sig över en rätt hon fick i skolan. Korvkaka. Jag har alltid förutsatt att det varit just korv med något täcke eller liknande. Och inte riktigt förstått det förhatliga. Speciellt som mor min lagade korv på längden och tvären hemma.

I vuxen ålder fick jag reda på att det var något pölsaliknande gjort på lever och korngryn, med russin i! Har aldrig smakat, för förstår varför hon som typ sjuåring förfasade sig. hon gillar dessutom lever i normala fall.

Och Désirée, French Hot dogs har väl ändå bara hål i ena änden? Annars skulle all dressing rinna ut Flört I alla fall de jag har har ätit.

I mammas mästerkockens receptsamling från 70-talet finns det ett recept på korv i smördeg. De är delvis inrullade och kallas käckt för "korv i kappa"

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
0

#8 Japp.

#11 Samma här, bara ett hål i mina french hot dogs också Tungan ute

DesK
0

Ida och Tassy det har ni nog helt rätt i! Jag har aldrig köpt nån sån bara sett bilderna vid korvstånden Glad

Dolfen vilket makabert "strutskött"! Ähum du vet väl att det finns chokladtryffel? Flört

/Désirée

Aniara4
0

Haha, det påminner mig om när jag kom tillbaka till Irland (där jag tidigare bott ett par år) och min kompis och jag skulle stanna och äta på vägen på ett ställe. Ååååh, sausage rolls, sa jag, det har jag inte ätit på jättelänge! Började äta och insåg varför jag inte ätit dem på länge. Det är helt enkelt inte särskilt gott!

Sausage Rolls � Monkey Business Images | Dreamstime.com

[Jimmy.L]
3

Har en kompis som skulle bjuda på råbiff för några år sen, väl hemma hos henne låg det just en rå biff på tallriken. Men det blev ändå lyckat med stekt biff Skrattande.

[Aquelegia]
1

#15 Tog mig ett tag att fatta vad det roliga med det hela var XD Förstod efter ett tag att det var en hel köttbit som låg där rå och röd ^^

Hm gott eller? kanske bättre stekt eller ja i en riktig råbiff dåFlört

Aniara4
1

#15 skrivet av Jimmy.L

Där ser man vad särskrivningar ställer till med!

HannaM
3

Vänta bara tills ni tar "pigs in a blanket" bokstavligt=p Det är för att förtydliga faktiskt just korv inrullat i smördeg.

Aniara4
3

Sjömansbiff blir inte heller så bra om man tolkar det bokstavligt. Eller fransyska.

[Mairah]
0

# 19 Ha ha Skrattande Visst är det så Cool

[drummer]
2

Det är också roligt när svenskar försöker köpa Pain Riche i Frankrike.

Kompisen som beställde chips i Nya Zealand och fick pommes frites.

Schwarzwaldtårta är igentligen chokladbottnar med körsbär och körsbärsbrännvin och inte som i Sverige maräng och nötter.

[Aquelegia]
2

#21 Nope, det finns 2 tårtor som dock är EXTREMT snarlika i namnet Flört Blev besvikennär vi flyttade till sverige och vi jämt fick den där maränggrejjen på tallriken när man beställde. Som liten var det som du säger med chokladbottnar. För att reda ut tårtorna.
Länkar till wikipedia:
Schwarzwaldtårta

Schwarzwälder kirschtorte