Matlust iFokus

Matlust

Etikettermjölmatgrynris
Läst 1352 ggr
[Aquelegia]
2

Pasta à la fisk

Jag och en väninna skall skrika i högan sky till eurovision imorgon och tänkte fixa rejält mellomys.

Varit så extremsugen på vanlig pasta då jag klarat gluten senaste veckan så tänkte passa på!

Stod idag och länsade fiskdisken (nästintill) Och undrar nu i vilken ordning, hur med mera jag skall tillaga pastan.

Tips och råd helt enkelt.
Smakerna skall jag hålla enkla. Inga kryddor annat än salt peppar och chili. Fisk och skaldjur skall vara huvudrollen likaså den gräddiga pastan.

Det jag har:
Rökta räkor
Färska räkor (kokar buljong till såsen på skalen)
Gädda
Pilgrimsmusslor
Rökta blåmusslor (skall värmas kort i ånga)
Sugar snaps
Schalottenlök
Vitlök
Citron
Färsk tomat
Grädde

[Aquelegia]
2

Jag hade tänkt såhär (rätta mig om något är tokigt eller bör undvikas)

Koka pastan nästintill klar.

Fisk/skaldjur färdgiskalade/skurna dylikt.

Buljongen kokar jag idag.

Så tänkte jag såhär:
Bräsera (heter så väl?) schalottenlöken, ha i Pastan som får puttra klart med först buljongen och kort innan skaldjuren grädden, i med fisk och räkorna, samtidigt steka på pilgrimsmusslorna knaprigt, när dessa är nästintill klara ha i sugar snapsen och finskurna/urkärnade tomater.

På en 3e kastrull får blåmusslorna bli varma i ånga.

Snabbt som attan snurra ihop grönsaker och pastan för att arrangeras i en snygg hög med pilgrimsmussla på toppen och blåmusslor runtom?!

Sedan skriker jag självklart TADA och serverar ett ecologica vitt vin till?

dolfen
1

#2 - Låter gott. Som ur ett smaskigt matprogram. Glad Men jag är tveksam till att steka pilgrimsmusslor "knapriga".
Något jag har lagt märke till när det steks pilgrimsmusslor på TV (har själv ingen erferenhet) är att de känner med fingrarna på musslorna för att veta när de är klara. (Det syns tydligen inte.)

Ibland vill jag ha det enkelt och inte använda för många kastruller (om jag inte är inne i ett kreativt "testing-mode"). Cool

Då är ett alternativ att göra en sallad, ha i räkor, göra en gräddfilssås kryddat med (mitt egengjorda) chilisalt (av egenodlade chilisar). Cool
Om grädden kan bytas ut mot gräddfil, förståss. Obestämd

+ Göra vitlöks-smör att ha på bröd (typ baguett).

Vad är sugar snaps? Skäms

Ehum "Skrika i högan sky". Har era respektive fått hörselskydd? Skrattande

Glad

[Aquelegia]
1

#2 Var ur ett smaskigt matprogram jag snodde idénGlad
Pilgrimsmusslorna har du rätt, skall stekas försiktigt dock i brynt smör för den där goda smaken och ösas med smöret om jag minns rätt?

Sallad funderade jag med på men det tar jag när glutenproblemen börjar igen. Får passa på med pasta nuFlört

Skrika i högan sky ja hihi jo det är såhär då att min sambo jobbar långpanna så våra respektive får ju bli min katt och min väninnas vovve. Som förövrigt är mer högljudda än oss så det är nog lugntTungan ute

DesK
1

Låter jättegott! Tungan ute

Ähum just nu är det lag på att själv baka sin baguette och skicka bild på den till mig OskyldigCoolGuld i mun

När folk skriker stänger jag av mina hörisar Skrattande

Bräsera är när man steker i stekgryta på ganska låg värme med bara lite spad. Löken fräser du i smöret Flört

/Désirée

[Aquelegia]
1

Jo men det är bräsera löken jag skall eller ja först bryna men sen bräser i räkbuljongen jag gjort (hoppas den är god skall testa en liten provomgång med pastan)

Vad tror ni om att ha i naturell färskost? Kan bli lite tråkigt med bara grädde annars tänkte jag?

Baguette ja dumma mig tänkte egentligen sätta degen idag men glömde köpa jäst :( När var sista inlämningen?

DesK
0

11 juni är sista dagen, så det är rätt gott om tid Glad

/Désirée

dolfen
1

#3 - Oj. Jag glömde i #2 att slänga ner pastan i salladen.

(Pastasallad med räkor.) Oskyldig

[Aquelegia]
2

Jisses vad gott det blev! Rekommenderas VERKLIGEN!

Den egna buljongen var toppen. Utan den hade det blivit tråkigt i smaken.

Kammusslor är förresten godaste skaldjur jag någonsin ätit. Min nya favorit.

Rökta räkorna var dock överflödiga. Glad att jag inte valde att ha i lax för den hade stulit showen.

Valde att ha hälften grädde/ färskost Its a winner!

dolfen
1

Aquelegia - När ni skrek, skrek ni "EuphoriJaaa"? Flört

[Aquelegia]
1

39 ATT vi gjorde och herrejisses. Sambon visade sig sluta tidigt men han satt i ett annat rum med sin kompis i headsettet. Han skrekallt likamycket han dock angående BF. Han hörde inte ens våra tjut och skrik ^^

Har ont i halsen idagTungan ute Lite OT men sändningarna krånglade så mycket vanliga tv sändningarna så kopplade in SVTplay livesädningarna från datorn till tvn istället där var det inga krångel ^^