Matlust iFokus

Matlust

Etikett: matprat
Läst 2132 ggr
[Aquelegia]
1

Vad är det mesta du handlat mat för?

Slog rekord i hur mycket jag handlat för idag. Mor hade bilen så passade på att köpa på mig, plus att det fanns så otroligt prisvärt kött och grönsaker denna veckan!

Som mest handlar jag för 600:- Men idag sköt det i höjden till hela 1087:- för 2 personer. Dock räcker maten närmare 2-3 månader Flört

PUH! Det kvittot fick mer än gärna stanna kvar då jag hellre tittade på vad jag faktiskt fick med mig hem. Inget köp ångrade jag och inte en enda godis, glass eller dylikt hade lyckats slinka med ^^

Skönt att slippa springa och handla vareviga dag!

[Tassy]
1

1200:- ungefär för 4 rätter till två personer.

DesK
1

Cirka 3000 kronor men det räckte länge också Tungan ute Var ett halvt nöt Glad som jag styckade tillsammans med en kompis i ett garage Glad

Vanligen ligger mina veckoinköp på 500 - 800 kronor, men ibland blir det nästan dubbelt så mycket, det beror då på att butiken har bra priser på sånt som vi gärna äter och då handlar jag alltid mycket av det. Faktum är att jag mycket sällan handlar kött och andra lite dyrare livsmedel till ordinariepris, jag passar på när det är extrapris och lägger i frysen Glad

/Désirée

Karmatarerskanise
1

Som mest ca 1000kr skulle jag gissa, men då har det varit många måltider i den summan.

[sakring]
0

Det beror på om jag köper kattsand eller inte. Jg har alltid bilen när jag handlar men passar på då jag får någon form av rabatt.

Pilon
0

Ts vad köpte du för 1087kr som räcker i 3 månader åt två pers?? hehe :D och jag som trodde att jag var ekonomisk :D

600kr har jag handlat för på en o samma gång som mest :D Tror jag iaf :)

[Aquelegia]
1

#5 Får ju självklart dryga ut med mjölk, grädde men annars finns alla basråvaror hemma för ett bra tag framöver ^^ Har allt ifrån lax, kyckling, nötfärs, kotletter, ryggbiff, högrev, fransyskor med mera i frysen. Skafferiet innehåller allt från pasta till linser och i kylen finns smör, pålägg och grönsaker för nästkommande månaderna. Har lite kvar från förra och förrförra månaden upptäckte jag hade missat påpeka att maten jag köpte idag plus kvarvarande maten ihop räcker i 3 månaderSkäms

Passar på när det är kampanjerOskyldig När jag var student levde jag gottigt värre, hade mer mat än mina vänner och levde då på 1050:- i månaden.

Kom hem med 4 fyllda papperskassar. Sedan har jag faktiskt en sambo som är billig i drift, jag äter sällan på jobbet vilket han oftast gör så frukost och middag/ lunch räknas bort för en person 5 gånger i veckan.

Sambon hann packa upp innan jag hade hunnit fota ^^ Hade velat se allt framme det var ett rejält berg.

Pilon
0

#6 haha härligt :)

[Aquelegia]
1

Vad spännande att se att flertalet faktiskt handlar för över 1000:- lappen ^^
Jag kände mig dock mer nöjd med råvarorna när jag hade storhandlat än när jag bara kommer hem med en kasse. Glad

Blir till att skriva matlista nu vad som skall göras med all mat annars blir det lätt att man står där med idétorkaTungan ute

Chestnut
3

Att handla mat för 1000-1700:- en gång i månaden är inget. Och då tillkommer veckohandel för drygt 700-800:-/vecka. När vi precis hade flyttat och skulle "fylla upp förråden" så kommer jag ihåg ett kvitto från coop som låg på 2456:-. Vi är 4-6 personer oftast som äter här. Vad som kostar på är faktiskt inte maten i sig utan det är mineralvatten, läsk och godis. Något vi jobbar på att dra ner på hela tiden… Mineralvatten är dock ett måste eftersom vårt kranvatten smakar knepigt.

Eftersom vi bor som vi gör blir det alltid bil till affären. Tycker om att storhandla kött och basvaror, man kan göra riktiga fynd mellan varven och då köper vi på oss rejält, som igår kom vi hem med 4 kg riktigt fin, svensk, fläskkotlett för 29:-/kg Glad Har stor frysbox och stort kylskåp kan tilläggas…

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
3

Det strösta matutlägget låg på närmare 4000. Men då handlade vi i flera butiker, och det var månadshandling. Behövde inte fylla på speciellt mycket mer än frukt och grönt vid ett par tillfällen resten av månaden. (har matkällare) Jag kan berätta att då var all basmaten slut innan vi fyllde på frysar och skafferier. Följande månader landade vi runt 2000 plus ett par vändor frukt och grönt.

Nu när vi lever mer på rawfood än då går det inte att göra så längre. Månadskostnaden är densamma, men fördelat på ca 1000 kr/v. (4000-5000 per månad)

Vi är fyra allergiker som äter, och går på "dyrmat".

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
1

Undrar om jag skrev lite flummigt nu för alltså månadsmässigt handlar jag för 3000:- det var bara denna omgången mat som kostade 1087:- och jag har aldrig en och samma dag handlat mat för så mycket ^^

Karmatarerskanise
0

#11 Tänkte väl :P

Ratlings
0

Runt 3000, men bodde då på behandlingshem - maten skulle räcka åt 7 personer och höll i en vecka.. Tungan ute

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Vargöga]
0

Runt 80 euro har det väl som mest handlat för men det räckte inte så långt. Tungan ute

[Aquelegia]
0

#12 Då jag inte handlar för mer än 3000 varje månad så räknas överbliven mat "inte med" nästa månad utan blir då "gratis mat" denna månaden handlade jag ju inte mer än detta förutom mjölk och en pizza förra veckan så denna månaden hamnar jag faktiskt bara på 1500:- Flört Ungefär var 3 månad det blir sådär billigt.

dolfen
0

Jag handlar hellre ofta och lite, än sällan och mycket. Hmm. Jag kanske skulle ta och samla ihop kvittona en månad.

[Aquelegia]
0

#16 Gjorde vi ett tag och kom fram till att vi mot förmodan hade hållit budgeten (jag lade i och för sig budget efter våra behovTungan ute)

Namiko
0

Min dyraste handling hamnade nog på 1500:-, det var då mat för 2 personer under en helg. Lyxmat, efterrätter och godsaker hela helgen blev det. Tror att jag har lyckats med samma sak på en storhandling till mig själv med, men då var nästan alla basvaror slut.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

fridaas
1

4500:- är nog det dyraste jag har legat på. Det var när jag precis hade flyttat hemifrån, så då behövdes ju allt köpas, så som kryddor, basvaror, kött, grönsaker, mjölkprodukter, bröd och så vidare..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.